Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#1 Inlägg av Spiderpig »

Tjohej,

Köpte mig en viffer 800 2006 i våras och bytte bort en zx10r-2006 då försäkringen blev för dyr. Då jag och cheyen varit på flera utomlandssemestrar tidigare i Europa så kändes det som ett bra alternativ då det satt hårda VATTENTÄTA väskor på samt topbox. Resan gick bra! Körde Tyskland (Mosel) Frankrike, Schweiz, Österrike och Tyskland hem. En sak som jag dock inte kände mig helt tillfreds med var att den inte kändes speciellt stabil. Justerade trycket i däcken och skruvade på stötdämpningen men fick inte till det.. Blev rent ut sagt besviken. Skulle velat blåsa på i 160 på autobahn men när jag kom upp i närmare 140 så kändes det obehagligt, även mot slutet på resan när jag borde vant mig. Det kom BMW 1200, 1500 och 1600 flygandes förbi. Fjr 1300 låg någon minst i 200 med full packning och swoshade förbi.. HUSVAGNAR låg till och med i 130 blås och det var i den filen jag fick ligga. Nä Ninjan jag hade innan med mjukväskor och för den delen min 900 ninja innan dess med mjukväskor kändes betydligt stabilare. Trots mindre kåpor än viffern. Har jag gjort något fel? Tänkt fel? Dessutom har vi genom de åren vi rest på hoj lärt oss att packa jämt och så lätt som möjligt så det var garanterat bättre packat nu än nånsin tidigare.. Fasen jag hade stora planer på hojen. Tänkt riva ner den helt i vinter, pulverlacka ramen svart och lacka den i pärlemorvit med nya fräscha hondadekaler (såna där som sitter på de nya viffrarna) och bänka den med PC5 men nu känns det inte alls inspirerande. Slängde av allt vad väskor hette och bytte däck när jag kom hem och gasade på själv men har inte fått tillbaka hojsuget.. Någon som har tips?!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Hojsemester - hjälp

#2 Inlägg av Maciver »

Jag bytte bakfjäder på min i våras. Jag har en 08 och fjädern var redan slut. Kolla även på ev byte av framfjäder. Hojen blir helt annorlunda.
En annan sak.
Min hoj är väldigt känslig när det gäller balanseringen av hjulen. Just vid 140 börjar den vobbla ordentligt OM balanseringen inte är rätt.
Lycka till

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hojsemester - hjälp

#3 Inlägg av Mister »

Maxade du fjäderförspänningen bak och det beter sig så. Så verkar det vara som Maciver skriver. Det märks av framförallt av i belastning med skjuts eller i inspirerad körning. Det du ska kolla är sag på hojen. Det ger dig kvitto på hur det är ställt med dämpningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Hojsemester - hjälp

#4 Inlägg av Spiderpig »

Japp maxade fjäderspänningen. Kändes ingen jätteskillnad iof. Ska den bli väldigt stum när den är maxad?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hojsemester - hjälp

#5 Inlägg av Mister »

Njae. Kanske man kan säga. Fjäderkraften är linjär. Ändrar man fjäderförspänningen så ändrar man arbetsområdet som fjädringen utsätts för. Vet inte vad du väger. Men låt oss säga hundra kilo med ökad vikt på 70, dvs 170 kg. Då blir fjädringsarbetsområdet ett annat med 70 % viktökning. Går inte det korrigera så är det att byta fjäder.

Koll sag. Då har du facit. Vad har hojen gått förresten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Hojsemester - hjälp

#6 Inlägg av Spiderpig »

Hänger inte riktigt med men få fördjupa mig under morgondagen i fjäderförspänningen. Väger närmare 95 kg. Ska kolla Sag i övermorgon! Den har gått snart 2400 mil. Tack för bra svar!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hojsemester - hjälp

#7 Inlägg av Mister »

Var noga när du koll sag och gör det med olika belastningar. (Dvs även med passagerare o utrustning osv) då får du vilka justeringar också du behöver göra. Kolla sag både bak och fram. (Strunt returen tills du har fått till rätt sag). Det bör ligga mellan 30-35 mm (har jag för mig på din) men kontrolleras på fjädringsvägen.

Har du någon som kan hjälpa dig? Annars är du välkommen till Smålandsskogarna :)

Att en fjädring blir dålig vid 2400 mil låter konstigt. Dock är ju de inställda o byggda för lättviktsjapaner från början. :)

Btw, den är inte ändrad på ngt annat sätt? Typ sänkt. Dvs sänkt gafflarna (ändrad rake), eller andra hundben.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Hojsemester - hjälp

#8 Inlägg av Björnbär »

Någon här kanske vet på rak arm hur gaffelbenen skall vara inställda. Som jag tipsade på Sporthoj. :-)

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Hojsemester - hjälp

#9 Inlägg av Björnbär »

Kollat verkstadshandboken, det skall vara 41mm från gaffelkronan till toppen av gaffelbenen original.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Hojsemester - hjälp

#10 Inlägg av Conseal »

Har för mig att det står max 120km/h eller ngt i väskorna med tanke på hur de förändrar luftflödena. Min börjar också kännas lite funky över 130 med alla väskor på.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#11 Inlägg av adrian_vg »

På min sista viffer, en nollnolla, var jag tvungen att ställa upp förspänningen ganska mycket även för solokörning. Den hade då gått ca 4000 mil.

Det är inga race-komponenter vi talar om, och dessutom snart i ditt fall tio år gamla.
Du kan inte jämföra med komponenterna från en ZX10R...

Byta fjäder både fram och bak kan vara aktuellt, om du tänker dig mer körning med passagerare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#12 Inlägg av Spiderpig »

Okej i morgon sker det. Ska kontrollera sag samt rake då jag fått ihop några som kan hjälpa till samt kollat runt på youtubefilmer hela veckan :P . Ska bli mycket intressant att se vad det ger. En fråga bara. När jag ska justera in rake på hojen. Det ska vara 41 mm från gaffelkronan till toppen av gaffelbenen. Kanske blir mer uppenbart när jag står och kikar på det men är det någon som kan bifoga en bild på hur man ska mäta? Har beställt Haynes manual men kommer först slutet på nästa vecka.

De filmer jag kikat in är:

https://www.youtube.com/watch?v=Ikjw4Ih ... mC4YesUAvw

Vet inte riktigt hur justeringen ska vara för vardagsåkning men satsar på baninställning för att se hur det känns.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtzTyCK ... mC4YesUAvw

Vet inte vad sag ska vara på vfr men kör på 35 mm bak och fram. Verkar vara en rätt bra setup eller vad kör ni själva med??

Det lutar åt att jag satsar på hojen ändå. Helrenovering av gaffel samt bakdämpare blir ytterligare projekt i vinter. Någon som vet hur yss dämpare är? finns på ebay för 3.000:- kanske är bättre än att renovera originaldämparen med ny fjäder osv?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#13 Inlägg av adrian_vg »

Mister är en riktig fena på sag-inställningar. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#14 Inlägg av Spiderpig »

Ok gick precis igenom hojen.

Sag

Fram:
L1 - 12,8 cm
L2 - 8,0 cm
L3 - 8,7 cm

L1-(L2+L3)/2=4,45

3,5-4,45=0,95

Alltså ska jag justera framgaffeln 0,95 cm. Har inte verktyg här så gör detta i eftermiddag. Vilket håll?

Bak:
L1 - 44,6 cm
L2 - 41,2 cm
L3 - 41,3 cm

L1-(L2+L3)/2=3,35

3,5-3,35=0,15

Alltså ska jag justera bakfjädringen 0,15 cm. Vilket håll?

Rake

Mätte från gaffelkronan till toppen på gaffelbenen (alltså inte justerskruven utan där det är plant) och fick det till 45mm. Ska justera detta i eftermiddag till 41mm som Björnbär nämnde.

Vad beträffar flödet genom stötdämparna så tyckte jag att det kändes rätt bra. Den studsade varken något extra bak eller fram. Kändes som den tog ungefär en sekund att komma upp igen och liksom satte sig som Moss nämnde i den ena av filmerna så justerar inget där.

När jag gjort ändringarna ska jag ut och provköra i morgon och känna efter lite.

Finns det någon erfaren förare i Borås området som kan tänka sig att ta en snabbtitt på min setup och tycka till?

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

#15 Inlägg av Mister »

Det ser inte hel uppåt väggarna med siffrorna för gatkörning. Hur är det med ytterligare belastning? Dvs med packning och flickvän?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar