eurotrip

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
speicher
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 08, 2007 01:58

eurotrip

#1 Inlägg av speicher »

Åker Fredag den 13e :lol: med färjan från nynäshamn till gdansk för att sedan köra genom tyskland, holland, frankrike mm.
Är det någon här som också åker då eller är sugen att följa med? 8)
VFR750F 92

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

Re: eurotrip

#2 Inlägg av stilo »

speicher skrev:Åker Fredag den 13e :lol: med färjan från nynäshamn till gdansk för att sedan köra genom tyskland, holland, frankrike mm.
Är det någon här som också åker då eller är sugen att följa med? 8)
Lite sugen på att åka iväg blir man ju med detta hemska vädret hemma...
Och en sommar då frugan inte har ens en vecka ledigt samtidigt som mig får man ju börja tänka i alternativa banor...
Vilken "rutt" hade du tänkt dig ungefär? Hur länge är resan tänkt att bli? Lågbuget med camping eller hotell typ?
Utan hoj...

Användarvisningsbild
speicher
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 08, 2007 01:58

#3 Inlägg av speicher »

Jag tänkte iaf köra gdansk-berlin-hannover-amsterdam-nürburgring-paris-milano-prag-poznan-gdansk
Men tröttnar man kan man ju köra en kortare rutt.

Tidsmässigt tänkte jag mig c.a 10 dagar. Ska bo på vandrarhem, det är billigt och man slipper ett sladdrigt tält :)
VFR750F 92

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Håller det som dröm för nästa år.... :)
Bild

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av OsiS »

Hallå där!

Jag tänkte mig en alp-resa med start 16/17:e juli.

Färja med TT-line till Tyskland, hamburg-> münchen med biltåget och sedan åka omkring i alperna tills jag tröttnar.

På vägen hem tar jag vägen förbi moseldalen och kanske stannar där några dagar.

Kanske vi ses? :)

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av joch »

Man bli ju inte dåligt sugen att hänga med neråt Europa! Synd bara att man måste jobba. :evil:

Förhoppningsvis blir det iallafall något lite senare i sommar/höst.

Ni som två som ska åka, kör ni själva eller är ni ett gäng?

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av OsiS »

Det är planerat för en singelresa möjligen att någon ytterligare hänger på i sista minuten!

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#8 Inlägg av stilo »

Får snart svårt att låta bli att haka på nån av er 8) ...hade slått europaresa ur hågen denna sommaren...men men man kan ju inte sitta hemma och glo...och vägarna här kan jag ju... :lol:
OsiS skrev:Det är planerat för en singelresa möjligen att någon ytterligare hänger på i sista minuten!
Vilka delar av alperna hade du tänkt dig och hur skall resan göras, tält eller "zimmer frei" typ?? Måste säga att Österike lockar mig efter att ha varit där med bil förra året, var ju bra många hojar man såg skrapa fotpinnar på serpentinvägarna där och då satt man i bil och kunde inget göra!!
Så känner du för att åka med en reskompis så skulle man ju kunna vara intresserad.
Utan hoj...

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av OsiS »

stilo: du har pm

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av OsiS »

nå speicher? allt planerat i detalj nu? ;)

På torsdag dyker jag och Stilo upp i münchen om du är i närheten! fatta ett gruppfoto på toppen av alperna, lär ju slå de andras foto i sthlm, hehe

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Säger som du:
stilo skrev:Får snart svårt att låta bli att haka på nån av er 8) ...hade slått europaresa ur hågen denna sommaren...men men man kan ju inte sitta hemma och glo...och vägarna här kan jag ju... :lol:
Men problemet är att det är lite kort varsel nu eftersom det behöver göras en del, bl.a. byta bakdäck och gå igenom utrustningen lite.

Hade tänkt åka Nynäshamn-Gdansk och i stort sett lagt upp en fin rutt via bl.a. Tjeckien. Det fina med den färjelinjen är att den i stort sett är snorbillig - under 1000 kr för en hoj+chaufför+utsideshytt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#12 Inlägg av stilo »

OsiS skrev:nå speicher? allt planerat i detalj nu? ;)

På torsdag dyker jag och Stilo upp i münchen om du är i närheten! fatta ett gruppfoto på toppen av alperna, lär ju slå de andras foto i sthlm, hehe
Ja just det...det är samling uppe på Grossglockner för gruppfoto så alla på forumet får ju se till att komma :wink:
Utan hoj...

Användarvisningsbild
speicher
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 08, 2007 01:58

#13 Inlägg av speicher »

Hej stilo, oSis o alla andra, skriver detta pa ett internetcafe i amsterdam :) Jag har kort via polen och tyskland. Detta ar min forsta mc resa i europa och jag ar nastan forvanad att jag overlevde polen :) de kor helt galet. I Tyskland daremot kor de riktigt bra tycker iaf jag. Har kort en hel del autobahn o hojen gar som en klocka, det blir lite varmt om hoger kna, speciellt nar det gar sakta, "stau" "som tyskarna sager.

Jag kommer borja rora mig nerat mot nurburgring om nagon dag eller tva. Jag kommer mota osis o stilo om jag inte har brant alla pengar redan da :)
VFR750F 92

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#14 Inlägg av stilo »

Då var man hemma igen efter 260 mils körning 8)
Var trevligt att få testa lite hårnålskurvor i alperna, så länge dom inte var allt för snäva så var Vfr:en himla trevlig.
Men är mäkta imponerad av alla BMW 1200 GS, jättepackväskor och passagerare ändå var dom lätt snabbare än en VFR på serpentinvägarna.

Men får nog träna lite mer tills nästa trip, är helt slut i axlarna, handlederna och kan knappt böja fingrarna :D för att inte tala om träsmaken 8)
Men 150 hårnålar på en dag tar nog ut sin rätt antar jag... fast Osis är fortfrarande kvar därnere och kör.
Jag smet i förväg för att jag tänkte kolla formel 1 på Nurburgring, men övergav den tanken när hela tyskland täcktes av regnväder så gav mig på det lilla äventyret att köra 100 mil på en dag för att ta mig hemåt...
Autobahn gick finfint, att ligga på i 160-180 gick fint, fast nästa gång skall jag nog definitivt ha ett touringglas på!
Det var rätt smidigt att ta sig förbi bilköerna oxå, hade säkert stått i 2 timmar kö totalt med bil, men tror inte jag tappade mer än 15 minuter med hoj då det bara var att köra på mittstrecket förbi alla bilar som snällt flyttade sig, ja inte i 160 blås då men iallafall...
Fast dom sista 16 milen var inte roliga, konstant regn. Hade simbassäng i stövlarna och ett par vattentäta byxor som inte riktigt fixade vätan...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

stilo skrev:Då var man hemma igen efter 260 mils körning 8)
Var trevligt att få testa lite hårnålskurvor i alperna, så länge dom inte var allt för snäva så var Vfr:en himla trevlig.
Men är mäkta imponerad av alla BMW 1200 GS, jättepackväskor och passagerare ändå var dom lätt snabbare än en VFR på serpentinvägarna.
Jo man ska inte försöka haka på "infödingarna" på serpentinvägarna, det är omöjligt oavsett maskinmaterial :lol:

Senast jag var nere blev vi omblåsta av en kille i jeans, stjorta och hjälm på en Kawa ZZR1100. Smalt var det, trafik var det och fort gick det så inåt helvete och han bara försvann!
Några km senare passerade vi honom när han stog vid en busshållplats och stoppade in stjortan i brallorna, sen var det dags igen - JAAAHOO! Borta! :lol: Sen såg vi inte röken av honom nåt mer.

När vi senare stannade till sa alla i mun på varandra "vilken jävla dåre!" :lol: Vi hade också nästan förväntat oss att han skulle ligga i ett dike någonstans eller sitta som kylarprydnad på någon större bil längre fram, men icke.
Det ska väl tilläggas att ingen av oss är direkta långsamåkare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar