Norge

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lirs
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jun 08, 2008 11:15
Ort: Djurgården

#31 Inlägg av lirs »

Hej
jag har gjort Norge 4 ggr och det är helt makalöst!!
Vägarna är mycket bra och trafiken obefintlig
om du inte varit i norge innan så har du verkligen något att se fram emot.
jag skall dit en vecka i augusti igen!!
jag har en bra start slinga som ger mycket direkt
Ta färjan från strömstad till sandefjord
ta 305 till Andebu fortsätt västerut till Skien
ta 356 vidare till 38 och drangedal
fortsätt till nissedal och åk norröver på östra sidan av sjön
fortsätt norröver till seljord
fortsätt norr på e134 till Hjartdal där tar du av på en liten väg 651 upp till rjukan (här spelades en gammal spännand film in)fortsätt 37 västerut till e134 och vidare till Röldal där finns en fin camping med trevlig ägare, hälsa från mig!!
från röldal åk 520 till sauda och fortsätt ner till suldal (ta färjan över) här kan du åka 13 tillbaka till röldal och sova en gång till!!
alternativt fortsätta 13 ne till jörpeland. här kan du ta en liten väg till vänster som går upp till en makalös utsikt som heter preikestola. men du får vandra 1-2 timmar till fots men det är det värt!!
ett alternativ här är att ta en färja genom lysefjorden och in till lysebotna med en häftig serpentinväg upp i bergen och så tillbaka till sandefjord alternativt fortsätta söderut längs kusten och stavanger södra vägen 44 till flekkefjord (bra camping)
därifrån till veje och vidare norrut på 9 och 45 till tokke
134 till seljord (igen) och 36 ner till porsgrunn och så var du tillbaka i sandefjord
det tar ca 1 vecka och hytter finns lite här och där till låga priser.
jag har aldrig haft problem att finna sovplats uansett var man stannar så finns det alltid nå´t i närheten
detta var den södra rundan som jag gjorde först och den sitter kanon. men det finns hur mycket som helst så det är bara att svänga styret varsomhelst!!

ulf 8)

Skriv svar