Norge

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

Norge

#1 Inlägg av danhak »

Jag ska till norge på en veckas mcsemester om ett par veckor.. Tänkte höra om någon här på forumet har några tips inför resan!

Rutten är i princip klar, lillehammer - geiranger (örnvägen/trollstigen) - molde (atlanthavsveien) - kristiansund - trondheim..

Jägarkök och torrfoder kommer att finnas i packningen för att spara ett par tusenlappar på käk.
Tar gärna emot tips på boende, upplevelser, utflykter mm. Något man inte bara får missa??
hojlös

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#2 Inlägg av tedman »

Kom precis hem från Norge men har lite att fixa.
Om du kan hålla dig till imorgon ska jag rekommendera lite vägar även om din rutt täcker de flesta.

Ikväll är det Metallica som gäller 8)

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#3 Inlägg av Swedan »

Hej
Vi åker V.30 en sväng. Har inte dragit några streck på kartan än.
Två pers. på hojen blir det.
Min fråga är:
Behöver man mer än 1st ryggsäck, 1st tankväska och en rulle med grejer där bak? Hur funkar hytterna längs vägen, typ måste man ha med sig lakan och dyligt???
OBS Har inte campat med hoj förr
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#4 Inlägg av danhak »

v.30 är det vi ska åka oxå :D, men vi blir fyra hojar..Kanske kan ses över en öl nånstans längs vägen?! :) Första stoppet är lillehammer där det är bokat hytter på söndagen den 29e.. sen bär det av norrut på måndan.

Funderar oxå lite på hur det funkar med hytter, men lakan ("sovsäckslakan") kan nog vara bra att ha med. Finns kanske att hyra, men det lär ju kosta en slant...

Går det att undvika ryggsäck så gör det! Funkar ett tag, men längre sträckor är det asjobbigt att ha den på sig. Kan garantera att du inte gör det misstaget 2ggr!!
Har du en tajt budget så ta med ett jägarkök och lite käk... APDYRT att äta ute i Norge har jag hört... (typ +200 för en pizza å läsk).
hojlös

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#5 Inlägg av stilo »

Lakan eller en sovsäck är nog inte fel att ta med sig, ofta behöver man inte "anmäla" sig för att sova i en hytte, utan man gör upp det dan efter och kan ju vara oartigt att typ knacka på sent på kvällen och vilja låna lakan...

Angående mat så är det dyrt att äta på restaurang, men bor ni i hytte så finns alla möjligheter att göra mat själv och att handla i butik är inte dyrare än i sverige, exempelvis färdiga pizzor att lägga i ugnen var en tia billigare än i sverige...
Var iochförsig några år sen jag var där men tror inte det har ändrats sen dess.

Har inte heller åkt hojsemester förr, men det gäller att åka lätt packade, finns ingen större mening med att ta med sig en himla massa extra kläder osv... ett tips jag fått är att ta med er gamla slitna t-shirts och släng dom efterhand som dom är använda...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Ska också åka en sväng...

#6 Inlägg av JohanL »

Ska också åka i Norge i sommar !!

Dock lite senare, det blir v32 är det för min del. För att alla skulle kunna vara lediga. Sen ser vi det inte som något direkt problem om det "råkar" ha hunnit bli lite mindre husvagnar och annan "turist ohyra" på vägarna och i hytterna.

Då jag startar aningen mer norr ut. Planen än så länge är att gå via Östersund och ner kusten och trollstigen samt via lillehammer.
Om det blir medurs eller moturs det får vi se...

v31 finns det lite planner på att några av oss åker ner inlandet i Sverige först och gör några lämpliga stopp där eventuellt men något besök hos bekanta i Örebro och än mer eventuellt Varberg. (varberg ligger så ocentralt...) Huvudsaken är att det blir så många små och roliga vägar som möjligt. För att i så fall sedan åka upp via lillehammer och möta upp de andra som startar senare när dom tagit sig över till norge.

Har läste en intressant tråd på Sporthoj om norge resor men några bra vägtips.

/Johan

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#7 Inlägg av Swedan »

danhak skrev:Går det att undvika ryggsäck så gör det! Funkar ett tag, men längre sträckor är det asjobbigt att ha den på sig. Kan garantera att du inte gör det misstaget 2ggr!!
Har du en tajt budget så ta med ett jägarkök och lite käk... APDYRT att äta ute i Norge har jag hört... (typ +200 för en pizza å läsk).
Hmm Ryggan blir en liten med typ persongrejor, tandborste, kamera o andra saker som man inte vill lämna vid hojen. Dessutom blir det frugan som får bära den :D
200 bagis för en pizza??? Hmm inte bara norrmännen som ska bli rika i norge???
Spritköket kommer med+neskaffet.
Det känns som om man skulle behöva ett par sidoväskor med!!!
Någon som har lite grejor till salu??? Typ sidoväskor och tankväska!!!
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

Re: Norge

#8 Inlägg av simpa »

danhak skrev: Rutten är i princip klar, lillehammer - geiranger (örnvägen/trollstigen) - molde (atlanthavsveien) - kristiansund - trondheim..
Jag gjorde PRECIS den resan, fast tvärt om, för två år sen. Hur vackert som helst! Och jag tog ungefär samma väg denna vecka, fast med bil. Jag bara ÄLSKAR norge!

Det som alla "hytter" saknar, det är både kudde och täcke. Kanske lite trångt att få med en kudde på hojen, men sovsäck rekommenderas!

I Geiranger rekommenderar jag hytterna som ligger längst bort på den lilla grusvägen, där bodde jag förra gången. I går kväll bodde vi i Homlongs hytter. Dom var skapliga, men dom längst bort är bättre!

Hur som helst, jag är avis på dig! Vill gärna åka igen!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

Bergen o Trondheim är fina städer. Hardangervidda rekommenderas.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#10 Inlägg av Swedan »

Beställde lite väskor idag och får dom troligtvis på tisdag.
Hittade dom på Blocket.
http://www.blocket.se/vi/10649245.htm?ca=14_s
De längst upp tog jag....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

Re: Norge

#11 Inlägg av danhak »

simpa skrev:Det som alla "hytter" saknar, det är både kudde och täcke. Kanske lite trångt att få med en kudde på hojen, men sovsäck rekommenderas!

I Geiranger rekommenderar jag hytterna som ligger längst bort på den lilla grusvägen, där bodde jag förra gången. I går kväll bodde vi i Homlongs hytter. Dom var skapliga, men dom längst bort är bättre!
stilo skrev:Lakan eller en sovsäck är nog inte fel att ta med sig, ofta behöver man inte "anmäla" sig för att sova i en hytte, utan man gör upp det dan efter och kan ju vara oartigt att typ knacka på sent på kvällen och vilja låna lakan... ...handla i butik är inte dyrare än i sverige

Precis sånt jag var ute efter!! :D Tackar&bockar för tipsen...

meramera!!! :P
hojlös

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#12 Inlägg av danhak »

tedman skrev:Kom precis hem från Norge men har lite att fixa.
Om du kan hålla dig till imorgon ska jag rekommendera lite vägar även om din rutt täcker de flesta.
När är det imorgon?? :wink:
hojlös

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#13 Inlägg av tedman »

danhak skrev: När är det imorgon?? :wink:
Imorgon är ikväll :roll: :D

Blev visst lite körigt, svärföräldrarna kom upp och skulle nödvändigtvis ut med båten. Har ingen karta med mig på jobbet så det får bli till kvällen.

Apropå täcken och kuddar, vi bodde i hytte alla dagar och det fanns både täcken och kuddar överallt. Jag hade bara med mig reselakan (siden -> skönt) och ett örngott. Kommer man sent på dagen kan det vara lite svårt med tillgängligheten på boende men vid 3-4 tiden är det oftast OK. Vi bokade inte i förväg en enda gång. Just i området (grovt=radie 30-50 mil) Trollstigen finns det ganska gott om campingar. Problemet är väl att man kan hamna en bit ifrån någon by men det blir ju oftast billigare (ingen pub, restaurang att gå till) :)

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#14 Inlägg av danhak »

tedman skrev: Imorgon är ikväll :roll: :D
när är det imorgon.. eller ikväll eller..... :?

Sticker på fredag, så tedman om du har några sistaminutentips så gärna.. :wink:
hojlös

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#15 Inlägg av kennet »

En flaska punkteringsskum är ett måste, vi var 5 hojar till Aurland ifjol och en av dom fick en skruv ibakdäcket, kan rekomendera väg 50 och "utsikten" i Aurland samt Flåmtåget (en hisknande tur) och cykla tillbaka och sedan ta färjan som tar mc och cyklar men ej bilar till Gudvangen som är otroligt vacker fjord :D Frystorkad mat från ÖB funkade utmärkt och även coscos med bacon var gott :D Körde då en grön Kawasaki z 650
Bild
Bild
Bild
Bild
Utan hoj tyvärr

Skriv svar