Körregler resan till Andra Daten

Annonsera och tipsa om träffar värda att åka på!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Körregler resan till Andra Daten

#1 Inlägg av Henning »

Jag vill under INGA OMSTÄNDIGHETER bli omkörd på min höger eller ha någon mindre än två-tre sekunder rakt bakom.

Resten är nog ok. :)

Fler som har önskemål?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Jag säger såhär .. det är ingen tävling utan en samåkning.

- Omkörningar (av varandra) ska inte behövas alls.
- Vi håller MINST 5 sekunders avstånd till varandra (om det inte blir kö eller ngt)
- Vi utser en sisteman som ligger SIST! och ser till att ingen blir lämnad bakom.
- Vi väntar in varandra vid eventuella vägbyten (försteman ansvarar för att sisteman kommit in innan det fortsätts)

Visst det låter tråkigt men lite körregler brukar hjälpa i slutändan.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#4 Inlägg av heppstars »

Henning skrev:Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!

Kan det bero på att den som ligger sist alltid får lägga på en rem extra för att hänga med. dvs qligast :D :D

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Henning skrev:Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!
Tänkte sälv anmäla mig som frivillig
heppstars skrev:
Kan det bero på att den som ligger sist alltid får lägga på en rem extra för att hänga med. dvs qligast :D :D

/Jonas
Vanligtvis inte men känns ganska lagom ibland. Jag va sisteman förra körningen jag var på och det blev lite trist på bogan .. men sen bytte vi så jag fick köra av mig lite.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Jag säger såhär .. det är ingen tävling utan en samåkning.

- Omkörningar (av varandra) ska inte behövas alls.
- Vi håller MINST 5 sekunders avstånd till varandra (om det inte blir kö eller ngt)
- Vi utser en sisteman som ligger SIST! och ser till att ingen blir lämnad bakom.
- Vi väntar in varandra vid eventuella vägbyten (försteman ansvarar för att sisteman kommit in innan det fortsätts)

Visst det låter tråkigt men lite körregler brukar hjälpa i slutändan.
Det finns ett antal regler som bör följas vid samåkning.
- Zigzak formering. Försteman ligger till vänster för att ha bra översikt på möte inför omkörningar. Sedan hakar resten på som en kedja om möjligt.
- Den som ligger först bör ha känsla för att köra jämnt, inte långsamt men jämnt annars blir det väldigt ryckligt längre bak. Man brukar säga att den som kör först drar, som ett tåg.
- Det kan vara jobbigt att köra först och vill försteman inte längre ligga först så går han ut till höger sänker farten lite och vinkar förbi.
- Om någon stoppar längre bak o "kön", kör den som upptäcker det fram och stoppar genom lämpligt teckenspråk.
- Behöver någon stanna för tankning eller annat innan officiellt stopp, kör ifatt och om försteman och stanna snygg på lämpligt ställe, alternativt peka på tanken eller liknande och fall sedan tillbaka.
- Kön bör hålla emn sån fart att "vanliga" bilar inte vill/behöver köra om då detta utgör en risk.
- När omkörningar ändå sker går de som ligger till vänster i filen tillfälligt in till höger och rakt bakom framförvarande.

Det var det jag kommer på just nu. Vad jag förstår blir stockholmsgänget plus de som kommer till längs vägen ganska många i slutänden och då är det än viktigare att ha regler. Eventuellt kan man dela upp sig på flera smågrupper med förbestämda stopp, men det har ju inte samma "ballfaktor" när man kommer körande :wink:

Jo en sak till. På färjan brukar dom vilja ha hojarna längst fram. Norrsidan har en brarutformning med en stor kombinerad vänd- och parkeringsplan till höger om kön. Åk in där och nästan fram till bomen och stanna.

Är det något mer eller om ni inte hinner läsa det här lär vi kunna ta det i KK och/eller Järna när vi träffas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Om jag räknat rätt så blir vi 19st som rullar in i gränna .. Robban som försteman ? (du kan ju vägen utantill redan)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#8 Inlägg av apex »

Det är viktigt att man inte kör om framförvarande Mc enligt min erfarenhet, även om det går trögt t ex om man ska om en traktor (läs Volvo). Den framförvarande motorcykeln räknar ju med att kunna svänga ut när han kan och vill.

En polare var med om en ihophakning av 2 mc vid ett sånt tillfälle. :(
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Det här var en punkt som vi helt klart måste förbättra till 4:e dejten.
Maken till röra har jag sällan skådat. Vi försökte styra upp det men det sket sig ... men det blir bättre nästa gång.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Det här var en punkt som vi helt klart måste förbättra till 4:e dejten.
Maken till röra har jag sällan skådat. Vi försökte styra upp det men det sket sig ... men det blir bättre nästa gång.
Tycker det funkade över förväntan. Röran kom mest av att man inte har riktig koll på vilka som var i det snabba och det snabbare gänget och att det var lite dåligt med inväntningarna, men det gick ju bra till slut ändå :)

Sitter just nu utanför Nybro hos "tysken" och skriver. Vi får väl se om det blir några svenska viffrar på Holger nästa helg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar