Återblick på VF/R Nordic Meet

Annonsera och tipsa om träffar värda att åka på!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Återblick på VF/R Nordic Meet

#1 Inlägg av HondaHasse »

Tillbakablick.

Känns lite konstigt att sitta och planera för nästa träff när det ligger ett vackert snötäcke i naturen. Så först gör vi en tillbakablick.

Första V/FR Nordic Meet 2009 7-9 Augusti. Första man som anmälde sig var Tommy Gsson.
Hasse eldade på så den 24 Mars var det bara 2 platser kvar inomhus på Barnens Paradis.
Det blev totalt:
18 vfr.dk
23 vfr.se
3 vfr.com.

Turen på lördagen gick på vackra Kulla halvön. Regnet lurade, men vi var listigare och körde ifrån molnen. Och lyckades komma torra till matstället, där det regnat bara en stund innan.
Detta året hade vi lekar. Kommer ni ihåg vevaxeln som kastades och hur tystnaden la sig över Söderåsen när resultatet mättes. Detta var en landskamp på blodigt allvar. Nu finns ett visst motstånd mot resultatet men jag tror bestämt att danskarna vann. Revansch måste komma till stånd!
Kan det bli en landskamp i år?

Årets knapp var blå. Vad vi minns hade vi fint väder en fantastisk helg med mycket trevliga deltagare.

2010 13-15 Augusti var det tid för träff nr 2 – och knappen hade Hasses färg, gul.
Detta år var Morsing från Danmark först att anmäla sig. Robert skriver i forumet: ”Två ggr är en tillfällighet, men Hasse, nästa år blir det en tradition”. Han visste nog inte hur rätt han hade.
Detta året hade vi vädergudarna emot oss, men inte humöret på deltagarna som som vanligt höll humöret uppe och gjorde även denna blöta träff till minnesvärd.
Vfr.se – 20
vfr.no – 12
vfr.dk – 20
v4.com – 1
Detta året utforskade vi Söderåsen på alla håll. Vi gjorde ett besök på Hanksville Farm och tänk så länge vi var där regnade det inte men när vi började köra, kommer ni ihåg?

2011 5 –7 Augusti kom träff nr.3 – knappen var röd. Året vi blev riktigt blöta men med god vilja blev det en runda även detta år. Det är precis som om vädret inte kan trycka ner humöret på MC folk. Så fort det blev ett uppehåll var alla ute och jämförde sina motercyklar med varandra.
Tersan var först att anmäla sin detta är.19/1 kl 10.37 skrev Hasse att nu var Barnens Paradis bokat, kl. 10.41 var första deltagaren bokad, 12.06 kom Tommy Gsson med sin bokning, ingen tvekan där i alla fall.
Sverige – 28
Danmark – 15
Norge – 5
Det blev året då vårt kära Viffertorp kändes för litet och året efter flyttade vi till Vemmentorp, där vi nu har nya vägar och bättre lokaler om det blir regn. Mer lättarbetat.
Vi sänder ett tack till Barnens Paradis, Viffertorp, som under flera tillfällen vara så trevligt att vara på. Den vackra naturen där finns är svårt att hitta ord för.

2012 3-5 Augusti träff nr4 – knappen var vit, min klara favorit. Nytt träffställe men samma goa deltagare. Vem var snabbast att anmäla sig, jo 2 minuter efter att inbjudan fanns på nätet så var det Maciver som anmälde sig. Tersan var lite sen detta år, anmälde sig först efter trekvart......
Vem blir först i år?

Sverige – 22
Danmark – 16
Norge – 3
Kan undra om det fanns en enda VFR kvar på Bornholm den helgen?
Detta året var vi på ”Evas Strutsar” där vi studerade strutsrna och åt mat baserad på struts. Väders makter var nådiga mot oss detta år. Vädret var mycket bra, inte för att det hade gjort något om det regnat, man kan diskutera hojar inomhus också.
Nu hoppas vi på att Vemmentorp kan ge lika bra upplevelser som Barnens Paradis även om det inte kan konkurrera med naturupplevelsen.

Ett stort tack till Nilssons MC som varje år varit med och sponsrat med presentkort.
Vi hälsar både Dan och Per välkomna till Vemmentorp.


Att karlars hjärta sitter i magen kan mycket väl vara rätt, Tack Ia och Sara för att ni håller alla deltagare nöjda, glada och mätta. Ni e bara bäst!

Vilket är ditt starkaste minnet av de träffar som varit??

Vad har inte varit bra?

Bakom knapparna min kära fru Åsa

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#2 Inlägg av Råttis »

Detta skriver jag för jag fick en enda tanke när du frågade vad som ÄR bäst!

Jag tycker och även upplevt att det bästa med dessa träffar är det underbara deltagarna som gör att en nykomling som jag var den 2:a träffen och kände ingen, kände mig välkommen i gemenskapen. Jag knöt kanske inte så många band det året men andra året (år 3 i viffer träffens historia) så började lära känna fler som har gjort att man ökat sin bekantskapskrets.

Sedan minns man även Norge resan som bestod även den av många Vifferträffdeltagare.

Hoppas andra "nya" Viffesrister som besöker träffen för första gången också känner sig välkomman i gemmenskapen!

/Råttis

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#3 Inlägg av HondaHasse »

Ja jag tycker att det roligaste är att träffa alla i verkligheten som man bara känner som "Nickname"
Mitt mål med träffen är att man ska trivas och träffa nytt folk under trevliga former, inte bara köra hit supa skallen av sig och sen köra hem igen.
"Hoppas andra "nya" Viffesrister som besöker träffen för första gången också känner sig välkommen i gemenskapen!"
Det är ni gamle som ser till att det blir så!!
Utanförskap får icke förekomma! Hoppas ingen har känt så!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#4 Inlägg av tersan »

HondaHasse skrev:Vilket är ditt starkaste minnet av de träffar som varit??
Oj, nu fick jag tänka till lite... första året var jag bara med på lördagen, nybörjare som jag var... största minnet från det året är när jag mot slutet av fellesturen blev tillfrågad om jag ville åka fort eller långsamt sista biten och aningslöst svarade "fort"... Herrejä... :shock:

Kommande år minns jag ett otroligt regnande, men det visade sig att Dryway-membran funkar som utlovat! Dessutom fick mina sommarhandskar en perfekt passform!

Annars är de bestående intrycken alla otroligt trevliga människor på träffarna, och de fantastiska vägarna vi har här i Skåne... 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#5 Inlägg av Maciver »

Jag var inte medveten om VFR-meet när första årets träff begav sig då körde jag ett annat märke.
Andra året, hade jag tagit mitt förnuft tillfånga, visserligen deltog jag bara på Lördagen. Körde i Donners grupp och det var som sagt en blöt upplevelse.
Det tredje året fick jag glädjen/förmånen att hjälpa till och rigga i träffen samt vara turledare för en av grupperna. Glömmer inte en grön viffer som låg som ett klistermärke i häcken sista biten på turen. Tersan, känner du igen dig.
I fjol var det dags igen, denna gång var det larmtest och varvstoppstest som kanske var det som utmärkte sig.

Hur årets träff blir det får vi sia om men nog ska vi ha det bra i år också. Vi som arrangerar hoppas att det ska bli minnesvärt på något vis.

Några saker som jag kommer ihåg är:
- Pair och flappermod i mörker.
- Norrmännen ville inte släpa på ett blött tält, vi hittade det i soptunnan.

Bonusupplevelser som kommer från VFR-meet:
- Norgeresan 2011
- Härligt folk att köra lokala turer med.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#6 Inlägg av Donner »

Många trevliga minnen från träffarna.

Kom med en Yamaha första året då jag hade sålt min första vita VFR, ja man fick ju ta en del gliringar, men som alltid, med glimten i ögat haha.
Vevaxelkast och andra skojiga lekar tyckte jag var kul. Snarkande Danskar fick man sin beskärda del av haha men roliga minnen.

Alla körde rundan i karavan....jäklar vilket långt led det blev.

Sen tog jag med två hojar till träffen och Robban (Tyrannusarius) fick låna den ena då han kom i bil.

På senare år har det blivit larmtest ja och test av varvstopp mitt i natten :roll:

Många höjdpunkter, fredagsrunda tex och myyyycket vfrsnack med andra forumsmedlemmar :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#7 Inlägg av tersan »

Maciver skrev:Glömmer inte en grön viffer som låg som ett klistermärke i häcken sista biten på turen. Tersan, känner du igen dig.
Jadå! Jag är inte den som fegar... :wink:
VFR750F -92, grön

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#8 Inlägg av Råttis »

Hmmm får ju inte glöma mitt möte med Danskarna i lilla Eslöv och sedan DTT-körningen....

Undra om dansken fick Gevalia när han besökte en trädgård.....

/Råttis

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Återblick på VF/R Nordic Meet

#9 Inlägg av jenshenrik »

Råttis skrev:Hmmm får ju inte glöma mitt möte med Danskarna i lilla Eslöv och sedan DTT-körningen....

Undra om dansken fick Gevalia när han besökte en trädgård.....

/Råttis
Ha, ha,ha! :D
Jeg skal gerne komme til Eslöv og gøre et stop og ta Råttis med på "DTT släpp"
;)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#10 Inlägg av Råttis »

Det får vi se. Är ju bättre rustad denna gången.....
Råttis

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#11 Inlägg av Mister »

Finns mycket kul som har hänt på träffarna. :D

Det som är förbaskat kul är att det är så många olika personligheter och det råder en kanonstämning. Finns inget utanförskap utan en härlig gemenskap för nyaanlända, så var det för mig iaf. Första träffen för mig var 09, den första stora VFRträffen.

För egen del så kan jag dra lite om hur det var första träffen vilket var en riktig höjdpunkt.

Jag hade då en svart vfr-92 som jag lyckades totalskrota några dagar innan jag skulle köra ner till skåneland till den planerade vifferträffen (var ute och körde en runda som handledare för en kille och lyckades göra en higsider med hjälp av rullgrus :o ) Hursomhelst, var i kontakt med Honda Hasse och undrade ifall det var ok att komma till en märkesträff utan en vfr o det var inga problem . Snackade med den lokala mc handlaren som tyckte synd om mig och jag fick låna en Suzuki DL 650. Jag hade ont i högra handen som fanken, men det funkade någorlunda att bromsa, men gjorde ont. Så köra gick ju...

Sagt och gjort, så drog ner till söderåsen på fredan. Tog flera timmar att komma fram då jag körde duktigt vilse, där Hasse tillslut fick guida mig via telefon (det här med ha uppsamlingsplats är bra kan jag tillägga!)

När man kom fram blev det grillad mat och mycket mat var det hela helgen frukost, fika, lunch, middag, nattamad mm (det här med mat och god sådan är vad en man behöver :wink: )

Fellesturen som hölls på lördan var kul, det blev en enorm kortegekörning med många samlade viffra. Kortegen var verligen enorm (fellesturenkonceptet har ändrat sig genom åren, dock kommer jag aldrig glömma det här stora vifferkortegen). Danskarna visade senare även vad touringtempo innebar senare efter kortegkörningen, där det blev litet besök i terrengen för en av dem. Robert berättade även intressant körning till träffen där han hade samåkt med danskarna.

Besöket på flygmuseumet i Ängelholm var fantastiskt äventyr och intressant ställe att besöka som vi stannade till på under fellesturen. Lördagskvällen blev det sen en del galna upptåg med lekar (det här har kommit av sig lite) mellan nationerna. Det var även riktigt kanonväder hela helgen.

Till trots att man var en outsider, med en annan hoj, så blev det en riktig kanonhelg och en oförglömlig sådan. Det var inte bara jag som kom med en annan hoj så man var iaf inte helt ensam outsider.

Väl hemkommen från träffen så åkte jag upp till sjukhuset med handen, för på vägen hem från träffen så gick det inte använda högerhanden alls (bromsa med enbart fot är läskigt). Visade sig att jag hade brutit lillfingret på två ställen :shock:

Sen har det blivit en del kul saker som har hänt med viffergänget som man har träffat. Alpresan var en av de häftigaste äventyren.

Vill även passa på att tacka Honda Hasse som ordna träffarna. Bra jobbat!!!

Och ni som inte har besökt träffen, tveka inte att komma för ni är varmt välkommna som ni märker :D
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#12 Inlägg av adrian_vg »

Kommer vilket år som helst nu... :cry:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#13 Inlägg av HondaHasse »

adrian_vg skrev:Kommer vilket år som helst nu... :cry:
Ser vi med spänning fram emot! ;)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#14 Inlägg av HondaHasse »

Tack Mister för den fina tillbakablicken! Lite terrad för att du körde Skruskruski blev du väl vad jag kommer ihåg ;)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Återblick på VF/R Nordic Meet

#15 Inlägg av tersan »

Vad ska vi minnas från 2013 års träff då?

Blir det Martinis extrautflykt i Båstad?
Eller Tommy Gssons otroliga snarkande?
Eller det monotona ljudet från Hasses kepsmaskin?
Körningen på sandstranden?
Norrmännens tappra försök att stapla ölburkar?
Råttis inkoppling av eluttag till GPSen?
Oljedroppet från Triumphen?
Ajax morgonutflykt för att köpa en ny ljuddämpare som visade sig låta lika lite som originalet som satt på innan?

För min del blir nog det största minnet när vi kom ikapp gruppen som startade innan oss på fellesturen. Sist stod HondaHasse själv med sin buss... jag menar guldvinge. Det visade sig att han väntade på bärgare eftersom backväxeln låst sig i inkopplat läge. Det är bara det att han stod i en uppförsbacke... :?
VFR750F -92, grön

Skriv svar