SGM skrev:..har man pillat på en äldre cross/enduro så ser man effekten av att folk tror sig ha momentet i handleden...

Nja moment i handleden har väl inte jag heller men om man drar en hjulaxel mellan 50-80 NM så brukar det vara rätt bra. Sen gäller det att använda rätt verktyg till rätt jobb också.
Bromsoken sitter med insex då kör man med en vanlig långarmad insexnycket, inga hylsor och spärrskaft, då brukar det bli rätt lagom.
För småskruv som motorkåpor har jag en bra 8-10 lednyckel eller ett 3/8" spärrskaft och två fingrar på handtaget och handledskraft ger ungefär lagom dragmoment.
Men en snubbe jag känner, dragracingåkaren Roger Pettersson gjorde mig klart impad en gång. På en mc-mässa hade några en eletronisk momentnyckel. Man skulle dra en bult så nära 40 NM man kunde och när man släppte fick man svaret på en skärm på tiondelen. folk kom på allt mellan 10 och 100 NM, själv hamnade jag ungefär på 30 eller 50 (kommer inte ihåg).
Åså kom "Pettson" (som Roger kallas)... 39,4 eller nåt. "Fan så här dålig ska jag inte vara" säger han och tar av sig jackan, "Får jag prova igen?" Visst... 40,0............ Då vart jag klart impad!

Men en annan polare bekräftade bara att han kallas inte "milimetermannen" utan anledning
Jag har två skitfina momentnycklar men dom använder jag bara när jag tycker det behövs. Dom iofs inte är mina men jag har lånat dom på obestämd tid... Den inte på det sättet

Det är en polares och varje gång vi träffas brukar jag påpeka att jag har dom och att han får tillbaka dom när han vill. Men jag får samma svar varje gång "Du kan ha dom, om jag skulle behöva dom så vet jag ju var dom är". Ok tack!
Spara nästa ägare på din hoj lite allmänt svärande - köp en momentnyckel!

Det håller jag absolut med om. det är inte roligt med gamla hojar med sönderdragna bultar eller gängor.
Jag har faktiskt en bult som är av på hojen. Men den sitter i tråget å jag kommer inte åt den med motorn i ramen och jag tänekr inte lyfta ur den bara för att fixa det. Den gick av när den skulle ur eftersom den var så ärjad. Det sitter en lång O-ring där så det rä tätt ändå. Men den dagen jag har motorn på bänken så kommer borren fram.
En bra grej för att få ut avdragna skruvar som är betydligt bättre än "svinpittar" och annat lika värdelöst är att försöka hitta en vänstergående borr. Jag har hört att det lär finnas, men dom är väldigt svåra att hitta, och dyra.