GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

#1 Inlägg av tjvfr800 »

Gäller endast VFR800vtec 02-07 6 gen.
Det här är så enkelt att göra, så egentligen behövs det inte någon guide, men iallafall här är den.
PAIR tråd på forumet: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=814

1. Ta bort sadeln, skruva bort främre tankskruvarna och palla upp tanken.
Bild
Den gråa slangen längst ner mellan luftburken och ramen det är vakumslangen från PAIR valve till främre cyl. paret, följ den bakåt.

2. Så här ser det ut på vänster sida, inget att göra här så vi flyttar till höger sida.
Bild
Som synes så är alla slangar lätt åtkomliga om man senare vill plugga dom.

3. Tryck in plasttungan och lirka isär kontakterna.
Bild

4. Nu är kontakterna isär, bara att strappa fast. (sätt på tejp så det inte kommer in fukt)
Bild
Bara att skruva ihop ...
Klart ... återkommer med åsikter efter provkörning.

Den här modden gör man naturligtvis på egen risk ...
Senast redigerad av tjvfr800 den tis aug 28, 2007 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#2 Inlägg av eccentric »

Jag gjorde också denna idag. Har nu testkört både lungt och hårdare tempo. Det är en annan hoj nu!

1. går som en klocka även på låga varv. Kan ligga och slököra bakom en SL buss utan tillstymmelse till hack.
2. Hela registret fungerar bra. Självklart märker jag när VTEC slår till vid 7000 men inte på samma sätt.
3. Inte längre falltendenser i långsamma kurvor - efterssom den nu håller varv/fart mycket bättre.
4. Mindre motorbroms. Kanske en nackdel men ibland tycker jag vifferns motorbroms orginal är lite väl tuff.
5. Inte lika fläskigt ljud när man motorbromsar. (tyvärr)

För 2 månader sedan la jag ut hojen på blocket för jag tyckte helt enkelt inte den va bra nog. Som tur är fick jag den inte såld. Med de ändringar jag nu gjort är det som en ny hoj. Sjukt jävla kul helt enkelt :)

A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
D: Tagit bort allt j-vla glapp i gaswiren
E: Höjt tomgången till ca 1500
F: Tightat fjäderförspänning fram så att man precis ser sista strecket
G: dragit åt bakre justering av dämpen ca 30-35 klick (dvs ca 16-17 varv)

Sedan jag gjorde PAIR valve behöver jag inte starta med nyckeltricket. O2 sensorerna gör sitt jobb nu när dom inte blir "lurade" av PAIR luften.

Jag vet inte vilka problem modifieringarna kan ställa till med.. jag vet bara att jag gillar hojen mycket bättre nu. Kanske tar även någon av moddarna bort kraft i hojen.. :?: well I dont care.. cuz now it works :) :!:
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#3 Inlägg av tjvfr800 »

eccentric skrev:Jag gjorde också denna idag. Har nu testkört både lungt och hårdare tempo. Det är en annan hoj nu!

1. går som en klocka även på låga varv. Kan ligga och slököra bakom en SL buss utan tillstymmelse till hack.
2. Hela registret fungerar bra. Självklart märker jag när VTEC slår till vid 7000 men inte på samma sätt.
3. Inte längre falltendenser i långsamma kurvor - efterssom den nu håller varv/fart mycket bättre.
4. Mindre motorbroms. Kanske en nackdel men ibland tycker jag vifferns motorbroms orginal är lite väl tuff.
5. Inte lika fläskigt ljud när man motorbromsar. (tyvärr)

För 2 månader sedan la jag ut hojen på blocket för jag tyckte helt enkelt inte den va bra nog. Som tur är fick jag den inte såld. Med de ändringar jag nu gjort är det som en ny hoj. Sjukt jävla kul helt enkelt :)

A: Flapper valve mod
B: Tagit bort snorkeln på luftburken
C: PAIR Valve mod, enligt ovan
D: Tagit bort allt j-vla glapp i gaswiren
E: Höjt tomgången till ca 1500
F: Tightat fjäderförspänning fram så att man precis ser sista strecket
G: dragit åt bakre justering av dämpen ca 30-35 klick (dvs ca 16-17 varv)

Sedan jag gjorde PAIR valve behöver jag inte starta med nyckeltricket. O2 sensorerna gör sitt jobb nu när dom inte blir "lurade" av PAIR luften.

Jag vet inte vilka problem modifieringarna kan ställa till med.. jag vet bara att jag gillar hojen mycket bättre nu. Kanske tar även någon av moddarna bort kraft i hojen.. :?: well I dont care.. cuz now it works :) :!:
Håller med dig helt till fullo, Vilken skillnad !!!. :o :o :o :o :o :o :lol: :lol: :twisted:
Motorn går otroligt jämt 8) , helt utan tvekan, vid 1500 rpm kan jag känna igen motorns tidigare karaktär något (fast mjukare), drar jämt från botten ända upp.
Även vridet känns bättre, däremot så känns det som att vtec registret behöver lite mer luft så jag får rycka snorkeln som nästa steg. (det sitter ju väldigt skyddat så det borde inte vara några problem).

Varför höjde du tomgången till 1500 jag har kvar min på 1100 utan problem...
Senast redigerad av tjvfr800 den tis aug 28, 2007 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

eccentric skrev:Kan ligga och slököra bakom en SL buss
Kör om eller skaffa HD :twisted: :wink:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#5 Inlägg av eccentric »

tjvfr800 skrev:Håller med dig helt till fullo, Vilken skillnad !!!. :o :o :o :o :o :o :lol: :lol: :twisted:
Motorn går otroligt jämt 8) , helt utan tvekan, vid 1500 rpm kan jag känna igen motorns tidigare karaktär något (fast mjukare), drar jämt från botten ända upp.
Även vridet känns bättre, däremot så känns det som att vtec registret behöver lite mer luft så jag får rycka snorkeln som nästa steg. (det sitter ju väldigt skyddat så det borde inte vara några problem).

Varför höjde du tomgången till 1500 jag har kvar min på 1100 utan problem...
Tomgången är enligt min mening för låg som standard. När jag kör bana kommer jag höja den ytterligare lite. Det har så att säga inget med PAIR moden att göra, har med körbarheten att göra. Jag skrev endast ner den för att påvisa samtliga justeringar från stock, som jag gjort.

det som slog mig med en del häpnad var skillnaden när jag tog bort slacket i gaswiren.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#6 Inlägg av tjvfr800 »

Sådärja då var snorkeln borta samt den lilla tvekan jag kände över 7000rpm, det verkar som om motorbromsen satt i snorkeln för den är nästan helt borta. Jag tyckte att motorbromsen var för kraftig tidigare så detta är bara bonus.

Sången från motorn har ju blivit riktigt vacker. En blandning mellan Van Halen och Pavarotti.

Nu känns faktiskt viffern help perfekt körmässigt, lite mer sång bakifrån bara, nu är det bara LeoVince som saknas.

miniGuide: Snorkeln är ju lätt att ta bort efter ett tanklyft, den är ju av gummi så man bara trycker ihop den och skruvar den ur läge. Skall man sätta tillbaka den så är det nog bäst att ta bort locket till luftfiltret.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#7 Inlägg av eccentric »

Jag har sagt det förut och säger det igen.. en helt annan hoj.. som jag antar den skulle vart från början om inte honda hade kännt sig tvingade att implementera funktioner för diverse mer eller mindre obskyra emissions och ljudkrav etc.

helt rätt i att det behovs lite mer ljud bakifrån, och det är på väg, leo carbon, det ska bli gött hoppas jag!

/ecce
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#8 Inlägg av tjvfr800 »

eccentric skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen.. en helt annan hoj.. som jag antar den skulle vart från början om inte honda hade kännt sig tvingade att implementera funktioner för diverse mer eller mindre obskyra emissions och ljudkrav etc.

helt rätt i att det behovs lite mer ljud bakifrån, och det är på väg, leo carbon, det ska bli gött hoppas jag!
/ecce
Har du märkt någonting på motortemperaturen efter PAIR, min har sjunkit 2-3 grader rakt av, eller börjar det bli kallt ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#9 Inlägg av eccentric »

Körde lite över 30 mil idag. Noterade inte att temperaturen var låg. Marginell skillnad som borde gå att härleda till utetemperaturen.

Har inte heller noterat något vad gäller bränsleförbrukningen.. o andra sidan har jag ju inte gjort någon särskillt exakt jämförelse direkt. :)

Det enda jag märkt är att hojen är mycket bättre nu :P
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#10 Inlägg av Hedlund »

Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#11 Inlägg av tjvfr800 »

Hedlund skrev:Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!
PAIR modd guiden är gjord på en 07'a, det går säkert utmärkt att göra samma sak på en 00'a, däremot så kanske skillnaden skulle bli större på en 02-05,06-07'a, då dom här årsmodellerna har tyngre avgasrening.

Det är bara att prova, skriv en GUIDE till 00 ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Hedlund
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: tis okt 31, 2006 02:35
Ort: Gbg

#12 Inlägg av Hedlund »

tjvfr800 skrev:
Hedlund skrev:Vrför skulle det inte gå att modda en -00 enligt ovan?!
PAIR modd guiden är gjord på en 07'a, det går säkert utmärkt att göra samma sak på en 00'a, däremot så kanske skillnaden skulle bli större på en 02-05,06-07'a, då dom här årsmodellerna har tyngre avgasrening.

Det är bara att prova, skriv en GUIDE till 00 ?
Tror du jag kan göra som ovan eller måste jag hitta på en egen guide? Var kan jag hitta infon isf?

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#13 Inlägg av tjvfr800 »

Hedlund skrev:Tror du jag kan göra som ovan eller måste jag hitta på en egen guide? Var kan jag hitta infon isf?
Det finns faktiskt ett kit som man kan köpa som passar till VFR 98-06
http://www.tpoparts.com/catalog/product ... 96a905199f
Det består av fyra skruvar och två plattor
Bild
Kostar $25 och är väldigt lätt att installera (svåraste är väl att ta bort och sätta tillbaka botten på luftburken),
fördelen med vfr med vtec är att man får en hygglig effekt med att bara plugga ur kontakten till pair valve.
Vtec tekniken borde ju egentligen inte ha något med detta att göra så efter att jag skummade igenom service manualen till 00'an
så borde det ju fungera att bara koppla ur kabeln till pair valve och prova (däremot så skiljer den nog i mappningen som kanske kan påverka).
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#14 Inlägg av Göingen »

Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

#15 Inlägg av Badget »

Göingen skrev:Tog med laptopen ut i garaget för att göra denna mod på min -00:a, men jag känner inte igen mig på bilderna. Kollade lite i Haynes servicemanual och (rätta mig om jag har fel) på 5:e gen VFR så sitter grejorna på andra platser.
Är det någon som gjort denna mod på årsmodellerna -98 -- -01?
Några tips?

Även jag är intresserad av att göra denna modd på min -00:a.

Skriv svar