Honda XLV750R

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
tersan skrev:Det är skillnad på motorcyklar och motorcyklar!
Just!

/H
Ja, ja... Ni får väl ha er unika motorcyklar på pedistal i vardagsrummet, så kommer jag att fortsätta att ta ut dem i verkligheten, :twisted:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

En Téneré eller en super-dito och Triumph Tiger är rätt coola också, men så ohyggligt stora. Det brukade stå en Tiger på samma plats där jag parkerade min hoj utanför jobbet, och den Tigern hade banne mig en sitthöjd på 1,5m. Minst!

Varför ska de vara så himla stora för??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:
tersan skrev:Det är skillnad på motorcyklar och motorcyklar!
Just!
Ja, ja... Ni får väl ha er unika motorcyklar på pedistal i vardagsrummet, så kommer jag att fortsätta att ta ut dem i verkligheten, :twisted:
På tal om "unika motorcyklar i vardagsrummet". Det var en kille i stan som köpte en NR750 när den kom -92. Efter ett par säsonger när man såg honom lite då och då med ett stort brett leende försvann han som det verkar för gott och jag har tre teorier vad som kan ha hänt.
1. Han behövde pengar och har sålt den dyrt (NR bara ökar i värde ungefär som RC30 och RC45 men värre).
2. Har har klotat och har inte råd att fixa den.
3. (det troligaste) Den pryder sin plats bredvid hans TV i vardagsrummet som det konstverk den är :D
adrian_vg skrev:En Téneré eller en super-dito och Triumph Tiger är rätt coola också, men så ohyggligt stora. Det brukade stå en Tiger på samma plats där jag parkerade min hoj utanför jobbet, och den Tigern hade banne mig en sitthöjd på 1,5m. Minst!

Varför ska de vara så himla stora för??
Jag tror inte Ténerén och Tigern är större än XLV:n och dom kan du få köra sönder bäst du vill. Men XLV:n ger du :twisted: i att göra det med :wink:

Egentligen ska man vara lite finkänslig med "negertvillingen" (oops :wink: , den kallades faktiskt så innan ordet blev tabubelagt) också för det är inte heller någon dussnhoj, men den är inte lika ovanlig och unik som XLV.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

XLV satt jag på för ett par dagar sedan. Den är lägre än XL600R.

Kör du med XLV750R som bruks skall jag... Njaej, men "kasterera med slö skridsko" dök upp i huvudet. ;)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Egentligen ska man vara lite finkänslig med "negertvillingen" (oops :wink: , den kallades faktiskt så innan ordet blev tabubelagt) också för det är inte heller någon dussnhoj, men den är inte lika ovanlig och unik som XLV.
Kollade lite på Blocket på afrikatvillingar, och de verkar var ganska dyra de också! Har någon av er koll på vilken årsmodell som är minst felbenägen?

Tycker att denna killen på Blocket har en skum inställning, fast färgerna är rätt! :lol:
Henning skrev: XLV satt jag på för ett par dagar sedan. Den är lägre än XL600R.
Lägre?? Allvarligt? Har inte hittat siffror på sitthöjd någonstans...

Å andra sidan, att ha en ökenkryssare för att pendla ToR-jobbet (typ 1,5-2mil), känns lite väl krystat. En tidig Transalp verkar lite vettigare isf känns det som. Det jag har börjat titta på är alltså en tvåcylindring historia, om det inte redan framgått. ;-)

Fast Edwin börjar kännas väldigt hemtam, speciellt som kickningen bara blir bättre och bättre, även på kalla morgonar. Hittills har den inte lämnat mig i sticket. Gillar dessutom att inte vara beroende av att batteriet orkar köra startmotorn. Alla dessa i-landsproblem... Suck...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Egentligen ska man vara lite finkänslig med "negertvillingen" (oops :wink: , den kallades faktiskt så innan ordet blev tabubelagt) också för det är inte heller någon dussnhoj, men den är inte lika ovanlig och unik som XLV.
Kollade lite på Blocket på afrikatvillingar, och de verkar var ganska dyra de också! Har någon av er koll på vilken årsmodell som är minst felbenägen?
Vad jag vet har den aldrig varit behäftad med några speciella fel och den har inte ens ändras speciellt mycket genom åren. Det var väl mest kosmetiskt och att den något år fick en ganska avancerad färddatorliknande trippmätare.

Troligen kan nog Henning mer om det här än jag.
Tycker att denna killen på Blocket har en skum inställning, fast färgerna är rätt! :lol:
Skum inställning? Är det budgivningspolicyn du tänker på? Det är helt rätt inställning om man vet vad man har, men annars också. Vill man pruta så gör man det på plats. Att pruta via telefon innan man ens har sett hojen, bilen eller vad det än gäller är ett ofog.

När jag ska sälja bilen kommer "sista-priset-kompisar" inte över min tröskel :P

Skulle jag nån gång sälja hojen får dom inte ens provköra innan betalning. Blir dom mot förmodan missnöjda efter provkörning och hojen är oskadad kan köpet gå tillbaka innan man har skickat in papperna 8)
Å andra sidan, att ha en ökenkryssare för att pendla ToR-jobbet (typ 1,5-2mil), känns lite väl krystat. En tidig Transalp verkar lite vettigare isf känns det som. Det jag har börjat titta på är alltså en tvåcylindring historia, om det inte redan framgått. ;-)
Fördelen med "ökenkryssaren" framför framför "bergskryssaren" är att den förstnämnda är lite mer oöm med bl.a. en riktig hasplåt i aluminium som dessutom är av jätteformat. Transalpens s.k. "hasplåt" är av plast och det räcker nog med en "hasning" så är den väck :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Skum inställning? Är det budgivningspolicyn du tänker på?
Ja, han tar bara bud om de är högre än utropspris. Blocket är ingen auktionssajt. Man betalar priset säljaren satt ut, eller förhandlar ner det om möjligt.
Tyrannosaurus skrev: Det är helt rätt inställning om man vet vad man har, men annars också. Vill man pruta så gör man det på plats. Att pruta via telefon innan man ens har sett hojen, bilen eller vad det än gäller är ett ofog.
Alltså, hur attraktiv är en Afriva Twin egentligen?
Tyrannosaurus skrev:När jag ska sälja bilen kommer "sista-priset-kompisar" inte över min tröskel :P
Har haft min andel av "köpare" som mest kommer för att dissa fordonet jag säljer och för att framhålla hur bra deras är... Man kan aldrig veta vilken sort kunden är innan man står där.
Tyrannosaurus skrev:Fördelen med "ökenkryssaren" framför framför "bergskryssaren" är att den förstnämnda är lite mer oöm med bl.a. en riktig hasplåt i aluminium som dessutom är av jätteformat. Transalpens s.k. "hasplåt" är av plast och det räcker nog med en "hasning" så är den väck :wink:
Det förstås, men jag har inte tänkt hasa nånstans. Vägen till och från jobbet är inte speciellt bergig eller så. ;-) Transalpen med motorbågar borde vara rätt oöm.

Nackdelen är att den, och de flesta andra offroadare, är tyngre än en XL600R, dessa är så in i bomben lätta även fulltankade! Det jag mest är ute efter är mer pulver i motorn och en låg/lägre sitthöjd. Edwin har bara lite över 40hk, och jag skulle så vilja ha lite mer. Hjärnan säger att mer effekt inte är speciellt smart på hala vintervägar, men hjärtat säger nåt helt annat... I-landsproblem som sagt. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ja, han tar bara bud om de är högre än utropspris. Blocket är ingen auktionssajt. Man betalar priset säljaren satt ut, eller förhandlar ner det om möjligt.
[...]
Alltså, hur attraktiv är en Afriva Twin egentligen?
Det hänger på köparna. Afrika Twin har lite kultstatus över sig, det säljs inte speciellt många och är det många som vill ha den kan det bli budgivning trots att Blocket inte har auktion. Men då kan man ha auktion privat istället :wink:
Har haft min andel av "köpare" som mest kommer för att dissa fordonet jag säljer och för att framhålla hur bra deras är... Man kan aldrig veta vilken sort kunden är innan man står där.
Jodå, det där kan man ofta höra redan på telefon när dom börjar snacka om "sista priset", "ey-chompis" och "bråschan". Då är det bara att vara iskall och håll fast stenhårt på priset så ledsnar dom¨snart.
Har man däremot säljpanik så är det deras marknad. "Ey-chompisarna" är ofta lite proffs på det där, dom här på röstläget om man t.ex. snacka fort och låter lite lätt upphetsad "ja ja nån som äntligen vill köpa". En annan "dödssynd" om man vill få betalt för sina grejer är att sänka på Blocket eller någon annan site. Då syns det att man vill bli av med grejerna och då kommer "ey-chompisarna" och "bråscherna" som på beställning.

Bättre att sätta ett rimligt pris från början och hålla det.
Nu kanske jag låter som ett Blocket-proffs. Men jag säljer nästan aldrig nåt utan det är bara sunt förnuft.
Nackdelen är att den, och de flesta andra offroadare, är tyngre än en XL600R, dessa är så in i bomben lätta även fulltankade! Det jag mest är ute efter är mer pulver i motorn och en låg/lägre sitthöjd.
Det finns en som både har V-Twin, har pulver och är lätt. Det är Highland. Men då får du ta fram stora lädret för dom är snordyra även begagnade, man jävligt bra :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Det finns en som både har V-Twin, har pulver och är lätt. Det är Highland. Men då får du ta fram stora lädret för dom är snordyra även begagnade, man jävligt bra :)
Talar vi Honda nu? Kan inte påminna mig om jag nånsin sett nåt Higland-aktigt nånstans.

Googlade lite, menar du en sån här? Verkar svensk... Vad hände med Husaberg?
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev: Det finns en som både har V-Twin, har pulver och är lätt. Det är Highland. Men då får du ta fram stora lädret för dom är snordyra även begagnade, man jävligt bra :)
Googlade lite, menar du en sån här? Verkar svensk... Vad hände med Husaberg?
Jäpp. Deras första modell hette Outback.

Husaberg har jag för mig är sålt till Cagiva eller nåt.

Hm, Volvo är sålt, Saab är sålt, Husqvarna är sålt. Någon som vet hur det är med SKF, Tetrapack, Ericsson osv.? Finns det överhuvudtaget någon svensk industi kvar?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#26 Inlägg av Conseal »

På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Husaberg har jag för mig är sålt till Cagiva eller nåt.
Va' tusan, kan inte intalienarna göra egna offroadare??

@Conseal: Japp, har tittat lite på den. Dyr. 8-}
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#28 Inlägg av Karlsson »

Tyrannosaurus skrev:Husaberg har jag för mig är sålt till Cagiva eller nåt.
Var inte det KTM som köpte Husaberg? :?
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#29 Inlägg av Henning »

Karlsson skrev:
Tyrannosaurus skrev:Husaberg har jag för mig är sålt till Cagiva eller nåt.
Var inte det KTM som köpte Husaberg? :?
Jo.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

gnarak
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 08, 2009 07:26

Re: Honda XLV750R

#30 Inlägg av gnarak »

adrian_vg skrev: Var hittar man såna att köpa?

Slösurfade på Hennings blog och hans drömhojjar medan jag väntade på att en dator skulla ghostas klart och fastnade på XLV:n.

Kommer XLV-maskiner någonsin ut på exvis Blocket? Kan inte för mitt liv påminna mig om att jag nånson sett en beggad till salu...
Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men ska sälja min och gjorde en sökning på "xlv750r köpes" ochh hittade denna....

Min kommer ut på blocket snart bara frugan kommer hem från semestern med digitalkameran... men du kanske fortfarande letar och kanske köper min innan den hinner ut på blocket?

kontakta mig isf, om du fortfarande är på jakt...

Skriv svar