GUIDE: Dubbla halvlysen

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#16 Inlägg av JohanL »

Beakta denna lilla detalj.
- Ja, kabeln hade kunnat vara grövre.

Utan modifiering.
Halvljus 55w.
Helljus 2x60w 120w.

efter modifiering.
Halvljus 2x55w 110w.
Helljus 2x60w 120w.

(Matningen till både hel och halv går via samma kolla schema tidigare.)

Ditt värsta driftsfall är och förblir HELLJUSET !!
Vad jag vet är det inte något frekvent fel på en VFR att inte helljuset fungerar.

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

En bild för att visa var sakerna sitter.

#17 Inlägg av JohanL »

En kass mobilbild på hur det ser ut, på en 90-93 under skalet.
Bilagor
vfr_lampor.jpg
vfr_lampor.jpg (55.36 KiB) Visad 7503 gånger

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#18 Inlägg av mator »

JohanL skrev:B

(Matningen till både hel och halv går via samma kolla schema tidigare.)
Matningen på en 90-93 har kanske samma matning till både halv- och heljus.
Men på min 96:a är det inte så. Där är det seperat matning till varje relä från säkringsboxen. Och matningen till halvljusreläet är i tunnaste laget.

Har kanske haft otur när jag köpte hojen. Samma otur när jag blandade ihop ohms lag med effektlagen :)

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re:

#19 Inlägg av moshh »

JohanL skrev:Hej. Kände att jag behövde kommentera lite... Även om jag känner mig lite som hacka på alla el-guide :twisted: en... Ska skriva några enbart snälla inlägg också.

1. Alla VFR med dubbla H4 framljus har haft båda tända på heljus.
Att koppla in båda halvljus ger därför bara samma totala effekt som vid körning på helljus (utan modifiering).

Kan däremot till viss del hålla med om att det är väl inte alltid den grövsta kabel som använts av Honda. Kan inte se att det skulle vara någon problem att införa en modifiering till "standard" nivå. (sverige special med enbart ett halvljus). Men visst skulle det kunna vara fördelaktigt att byta matningen till grövre fram till reläet. Dock måste jag cittera en kollega: "Att mäta är att veta" Hur ser det ut med spänningsfallet? För visst är det helt rätta att en lampa tappar mycket ljus på att matningen sjunker lite. Men är det så märkbart att det är värt det...

2. Kolla schemat lägg dit det som saknas. Ja, det är kabeln från det relä som redan finns till den lampsockel som redan finns. Vill man så lägg in brytare om man vill slå av, men det finns ingen anledning att göra det för besktingens skull. Definitionerna för belysning är sedan länge uppdaterade.
Jag vill gärna koppla om till dubbla halvlysen men är väldigt vilsen när det gäller elscheman och dylikt. Jag har tagit ett foto på elschemat för min VFR750F -90 som dock är för UK-models och jag antar därför att modifieringen för ett halvlyse inte är med på schemat. Således undrar jag om ni vet vad det är som saknas på bilden och vad det är jag behöver lägga till för att få dubbla halvlysen.

https://www.dropbox.com/s/v2qpnaovtmzes ... 134654.jpg
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Skriv svar