Tycker du synd om svenska handlare??

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#16 Inlägg av Mister »

tersan skrev:Ja, lite synd är det om dem... fast å andra sidan, om jag gör mig besväret att åka till en butik vill jag ha prylen med mig. Men idag har handlare ingenting hemma, utan måste beställa. Dessutom måste jag själv ha gjort researchen innan, så att jag kan tala om vad handlaren ska beställa hem... och sen blir det ändå fel när nån j-a dator fullständigt missuppfattat årsmodeller och sprängskisser.
Handlare var bättre förr tror jag. Jag har samma erfarhenheter som dig.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#17 Inlägg av tersan »

Mister skrev:Handlare var bättre förr tror jag.
Japp, lite som verkstäder... för reparerade mekanikern det som var trasigt, idag kopplar han in felsökningsdatorn och byter ut den delen som datorn föreslår.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#18 Inlägg av Fromm »

tersan skrev:
Mister skrev:Handlare var bättre förr tror jag.
Japp, lite som verkstäder... för reparerade mekanikern det som var trasigt, idag kopplar han in felsökningsdatorn och byter ut den delen som datorn föreslår.
Förr hade mekanikerna yrkesstolthet och kunnande. Idag är de helst nyexade från gymnasiet = billiga.

Själv kan jag inte se nån vits med att som exempel köpa tändstift lokalt för 1000:- när jag kan få dem hemleverade för knappt 300:- från utlandet. Sverige kommer aldrig kunna konkurrera med pris utan, det krävs nåt annat. Service finns ibland men är knappast härskande. Svensk kvalitet var ju ett välkänt begrepp en gång i tiden. Det var innan vi raserade industrin och alienerade människor, som sen måste handla på lidl för att a-kassan inte räcker, och så vidare..
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#19 Inlägg av StigH »

Mister skrev:
tersan skrev:Handlare var bättre förr tror jag. Jag har samma erfarhenheter som dig.
Här kan ni få läsa själva. Gäller visserligen dataprylar men principerna är desamma.
http://www.idg.se/2.1085/1.368559/hur-s ... raimporten

Hur man dödar handlare kan ju exemplifieras av vad en ytlig bekanting deklarerade på den tiden jag sålde datorer.
"Jag säljer inget med mindre än 200% påslag!"

(fast det var ju då det.. :roll: ..då en IBM PC kostade två månadslöner. Han är inte heller i branschen längre.)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Min situation är som kanske bekant lite speciell. Delar till hojen köper jag från Staterna (är så illa tvungen) men förbrukningsmaterial köper jag här. Funderade på att köpa en låda oljefilter från Staterna, men va f-n så ofta byter jag inte filter.

Så tja, vad ska man säga? Jag har varit på Louis i Hamburg några gånger men faktiskt aldrig köpt några större grejer där. All min utrustning är köpt i Sverige av den enkla anledningen att man ju måste prova. Man kan ju iofs vara ful och prova hos en handlare och sen köpa från utlandet. Så gjorde jag faktiskt med mitt Sinisalu-ställ som jag beställde direkt från Sinisalu i Finland. PSI-stället är däremot köpt hos PSI-Sweden dock med mässrabatt :)

Om jag skulle köpa en ny hoj då? Tja, vem vet? Men det är nog inte aktuellt :|
Någon direkt sympati med handlarna har jag inte mer än att jag gärna vill gynna dom som är trevliga, kunniga och bra. Jag skulle t.ex. aldrig köpa hojdäck från någon annan än Wheeler Dealer. Det skulle väl möjligen vara om man var långt hemifrån och fick punka, men hittills har det aldrig hänt *knock-knock*.
Träffade f.ö. "däckofilen" Kjelle på mässan och snackade lite 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#21 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Du behöver din lokala handlare - din kompis på internet kommer aldriog ha öppet hus, vara förhandlingsbar i pris och bjuda på korv på jippodagar!
Jag har kunnat förhandla fram lite bättre priser med mina näthandlare.

Vill hellre få ett bättre pris på grejen jag köper, än en korv på ett jippo. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#22 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Du behöver din lokala handlare - din kompis på internet kommer aldriog ha öppet hus, vara förhandlingsbar i pris och bjuda på korv på jippodagar!
Jag har kunnat förhandla fram lite bättre priser med mina näthandlare.

Vill hellre få ett bättre pris på grejen jag köper, än en korv på ett jippo. ;*)
Utan lokala handlare som kan sin sak så får du mindre chans att få rätt hjälp.
Näthandel dödar branschen. Så länge folk bara premierar låga priser blir saker bara billigare och sämre.
Med detta inte sagt att allt som kostar mer per automatik är bättre.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#23 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Utan lokala handlare som kan sin sak så får du mindre chans att få rätt hjälp.
Näthandel dödar branschen. Så länge folk bara premierar låga priser blir saker bara billigare och sämre.
Med detta inte sagt att allt som kostar mer per automatik är bättre.

/H
Håller nog med dig där, men i slutänden är det ändå pengarna som talar. Åtminstone för mig. Sen om det är att skjuta sig själv i foten i längden kan ju diskuteras. Vi har nog inte sett det sista i frågan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#24 Inlägg av vroom »

Har handlat mycket från xlmoto som verkar globalt? originehjälmen för 300pix är ett fynd som jag använt mycket. Mycket bra passform för mitt ägghuvve. Iveckan beställt två coursehjälmar en integral och en öppningsbar för 1200:-! spennande se hur dom passar..
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

zoddri
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 14, 2018 16:07
Ort: Umeå

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#25 Inlägg av zoddri »

Min lokala handlare för det mesta är Northbike. De är visserligen väldigt bra på att ordna events och sånt men herregud så hopplös deras verkstad är att ha att göra med.
Prismässigt är de väl inte orimliga men de har svårt att leverera det lilla extra som skulle motivera prisskillnaden..
VFR1200F -10
Red ones go faster

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#26 Inlägg av vroom »

zoddri skrev:Min lokala handlare för det mesta är Northbike. De är visserligen väldigt bra på att ordna events och sånt men herregud så hopplös deras verkstad är att ha att göra med.
Prismässigt är de väl inte orimliga men de har svårt att leverera det lilla extra som skulle motivera prisskillnaden..
ja en liten slickepinne som tröst för att släta över när verkstaden "råkat" hälla i ickeorganiskt i nåt hål o låta ägare stå utan hoj. Handlare i utposter borde vara mer serviceminded det har dom råd med.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#27 Inlägg av vroom »

ja då har det svenska postorderföretaget vars namn redan nämnts skött sig exemplariskt. Skickade tillbaks integralhjälmen och behöll den öppningsbara course ranger. Pengar- fraktkostnad tillbaks på en vecka och insatta på kontot som anvisats på ångerlappen.
Förmodligen kommer jag aldrig mer använda integralhjälm..
Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#28 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Utan lokala handlare som kan sin sak så får du mindre chans att få rätt hjälp.
Näthandel dödar branschen. Så länge folk bara premierar låga priser blir saker bara billigare och sämre.
Med detta inte sagt att allt som kostar mer per automatik är bättre.

/H
Håller nog med dig där, men i slutänden är det ändå pengarna som talar. Åtminstone för mig. Sen om det är att skjuta sig själv i foten i längden kan ju diskuteras. Vi har nog inte sett det sista i frågan!
Story från 4-hjulsvärlden (3ton.)
Tappade två slarvigt monterade skruvar till ett bromsok fram. (15 mil hem på handbroms..)
Gammalt fordon (90-tal) delen utgången som res del..
Hittade tre företag inom fästelementbranschen som hade denna synnerligen udda fin-fin-gänga (+ 12.9 i hållf)
Ingen ville skicka. Hämtas enbart i butik. :roll:
33 mil åt ena hållet, 16 mil åt andra "Lokal butik" hade bara helgängat (vilket det inte bör vara i detta fall, en säkerhetsgreja enl ÅF..)
Hittade på Ebay, 90 spänn inkl frakt från UK. Inga probl m frakten..
Butik nr 3 låg i en stad där jag hade en släkting som nu köpt och ska skicka till mig..... :banana
S-E-R-V-I-C-E stavas ordet som så få butiker känner till...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar