GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#1 Inlägg av adrian_vg »

Guide för HID-konvertering av VFR-1997:

MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.

Förutsättningar:
* HID-konverteringssats för MC från Xenonkungen.se, i mitt fall hette konverteringssatsen H4 MC-bixenonsats 4500K.
* Grenkontakter, Biltema 44-039
* Buntband
* Verktyg: kabelskalare, universalinstrument, en mängd olika små tänger och en större kombinationstång.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes inte denna gång). Haynes ISBN 1859603653 rekommenderas.

Bild


Förord:
På förekommen anledning och av säkerhetsskäl (att inte bli hopblandad med mopeder...) beslöt jag att konvertera min viffers halvljus av stearintyp, till bixenonljus. Enbart halvljussidan (vänster i färdriktningen) konverterades alltså, den högra fjärrstrålkastaren lät jag vara då jag tycker att helljuset är okej som det är.

HID-kitet jag valde var 4500K-varianten, den som standardmonteras i de flesta nyare bilar och motorcyklar. Högre K(elvin) innebär blåare ljus och mer styling än faktiskt ljusutbyte. Jag var mest intresserad av en herrans massa ljus, så det blev alltså 4500K.

HID-satsen kostade mig 830kr inkl moms och frakt och tog två dagar från beställning till leverans. Grenkontakterna från Biltema kostade 14,90kr. Arbetstiden var ca en timme varav ungefär 50 minuter gick åt att hitta plats till den jämrans ballasten och dra kablarna på ett någorlunda snyggt sätt...

OBS! Bilprovningen godkänner inte xenonljus som eftermonterats, man får ett ombesiktningsföreläggande och kostar ytterligare 200kr. Rekommendationen är att temporärt sätta tillbaka den vanliga H4-lampan inför besiktningen. Polisen har så vitt jag kunnat läsa mig till hittills inte gjort nåt åt motorcyklar som inte har xenonljus installerat som standard, om det inte uppenbart pekar helt åt f@nders och stör medtrafikanterna.

Utförande:
0. Slå av tändningen! Jag satte på dödaren också...

1. Hitta plats för ballasten, men montera den inte än. Ballasten är förvisso tunn och inte speciellt stor, men med tanke på hur tajt saker och ting är på en modern (nåja...) VFR kan det spara en del huvudbry senare.

2. Dra av H4-kontaktstycket på vänstra lampan på viffern och haka fast kontaktstycket i nåt så att den är ur vägen medan monteringen sker. Man kan få lirka en del om det var länge sen lampan byttes.

3. Dra av gummitäcklocket från lampbakstycket.

4. Tryck in och upp trådgrejen som håller fast lampan i reflektorn.

5. Dra försiktigt ut lampan utan att röra glasröret.

6. Ta fram xenonkitet och montera av lampan från hållaren. Sätt in hållaren i reflektorn och haka fast trådgrejen.

7. Montera lampan med den tillhörande korta kabelhärvan.

8. Montera ballasten (den silvriga räfflade grejen i bild). Jag hittade inget bra ställe som sladdarna räckte till så jag valde att bunta fast ballasten på plåtgrejen framför styrhuvudet och under tändningslåset. Frigången är ca två mm. Använde tre buntband att staga upp ballasten med och den sitter som berget. En bonus är att det kommer kylluft upp dit i nära nog enorma mängder samtidigt som den är ganska skyddad för regn. Xenonkungen rekommenderar inte att sätta ballasten nära kylare eller varma motordetaljer, då överhettningsskyddet i ballasten kan lösas ut och släcka halvljuset.

Bild

Bild


9. Anslut elen för reläet (hel/halvljus?) direkt till batteriet. Jag hade redan el framdraget till GPS:en så jag valde att använda grenkontakterna (blå i bild) från Biltema att tjuva ström från. Xenonljuset drar bara 35W så jag tror jag har tillräckligt med skydd i GPS-kabelsäkringen. Xenonsatsen har fö också en egen säkring.

Bild


10. Anslut plug'n'pray-anslutningarna och glöm inte H4-kontaktstycket!

11. Montera kabelhärvan så att den inte tar i gaffelbenen när man svänger på styret. Använd fler av buntbanden edyl.

12. Slå av dödaren.

13. Slå på tändningen. Starta motorcykeln och kolla att ljuset funkar och är stabilt.

14. Klart!

Slutord:
Första testen lämnade mig lite kall inombords, då ljuset var hälften av H4-lampans. Efter mindre än fem sekunder lyste xenonljuset med full effekt. Vid efterföljande test lyste lampan med full effekt direkt från start. Vet inte vad det berodde på... Värmen som strålade ut från lampan på framsidan var smått chockerande starkt, men jag antar att väl i fart kommer det inte att vara något problem. Fö är halvljuset numera helt otroligt jäkla starkt! Med helljuset på är det som att öppna ugnen hemma och ljusutbytet är som natt och dag jmfm med den tidigare H4-lösningen. Xenonkit rekommenderas varmt!

Frågor? Ställ dem i tråden! JohanL's kommentarer om eldragning finns att läsa i GPS-eldragningstråden.


Före-bild med H4:
Bild


Efter-bild med bixenon:
Bild


Helljus med bixenon:
Bild
Senast redigerad av adrian_vg den sön feb 28, 2010 12:54, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#2 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:* Grenkontakter, Biltema 44-039
Bra guide! Blir lite sugen själv... 8)

Men... en liiiten önskan från en som ägnat alldeles för mycket tid åt att städa upp tidigare ägares plågsamma elsystemsförsök... :

- Ge f-n i att använda såna där j-a blå kabeltjuvar! Skarva med skarvstycken eller dra kablarna direkt till lämplig anslutningspunkt istället. De där blåa ger antingen dålig kontakt eller också kapar de nästan av kabeln. När man sen nån gång i en framtid tar bort det blåa f-nskapet så är originalkabeln skadad och måste bytas ut... :evil:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#3 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bra guide! Blir lite sugen själv... 8)
Bara att beställa och montera. Kitet är inte dyrt, i förhållande till vad man får. Bor du dessutom inte nära Xenonkungen i södern? Handla i butiken och slipp frakten!
tersan skrev: Men... en liiiten önskan från en som ägnat alldeles för mycket tid åt att städa upp tidigare ägares plågsamma elsystemsförsök... :

- Ge f-n i att använda såna där j-a blå kabeltjuvar! Skarva med skarvstycken eller dra kablarna direkt till lämplig anslutningspunkt istället. De där blåa ger antingen dålig kontakt eller också kapar de nästan av kabeln. När man sen nån gång i en framtid tar bort det blåa f-nskapet så är originalkabeln skadad och måste bytas ut... :evil:
Redan tänkt på det: tjuvningen är inkopplad på kabeln till GPS-strömmen, som i sig är min egen inkoppling direkt från batteriet och är inte i närheten av orginalkablaget. Originalkablaget är öht inte inblandat i detta, just pga det du säger - felsökning av eventuella senare ägare eller mig själv - lätt att dra av helt och felsöka bäst man vill. Nice try, but no cigar. ;-)

Dessutom är tjuvkontakten av en senare generation som är bättre än tidigare modeller. Dessutom med tanke på hur mycket jag fick ta i för att trycka i kabelskon i klämman, så är glappkontakt otänkbart på den här sidan evigheten. Det som är mer ett potentiellt problem är korrosion i kontaktytan, men det har man ju med alla kontakter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Bra guide! Blir lite sugen själv... 8)
Bara att beställa och montera. Kitet är inte dyrt, i förhållande till vad man får. Bor du dessutom inte nära Xenonkungen i södern? Handla i butiken och slipp frakten!
tersan skrev: Men... en liiiten önskan från en som ägnat alldeles för mycket tid åt att städa upp tidigare ägares plågsamma elsystemsförsök... :

- Ge f-n i att använda såna där j-a blå kabeltjuvar! Skarva med skarvstycken eller dra kablarna direkt till lämplig anslutningspunkt istället. De där blåa ger antingen dålig kontakt eller också kapar de nästan av kabeln. När man sen nån gång i en framtid tar bort det blåa f-nskapet så är originalkabeln skadad och måste bytas ut... :evil:
Redan tänkt på det: tjuvningen är inkopplad på kabeln till GPS-strömmen, som i sig är min egen inkoppling direkt från batteriet och är inte i närheten av orginalkablaget. Originalkablaget är öht inte inblandat i detta, just pga det du säger - felsökning av eventuella senare ägare eller mig själv - lätt att dra av helt och felsöka bäst man vill. Nice try, but no cigar. ;-)

Dessutom är tjuvkontakten av en senare generation som är bättre än tidigare modeller. Dessutom med tanke på hur mycket jag fick ta i för att trycka i kabelskon i klämman, så är glappkontakt otänkbart på den här sidan evigheten. Det som är mer ett potentiellt problem är korrosion i kontaktytan, men det har man ju med alla kontakter.
:tummenupp Fast jag skulle iallafall låta bli kabeltjuvarna, om det var min hoj...

Xenonkungen har butik i Kungsbacka, ungefär 30 mil från mig. Det är väl bara uppe hos er norrlänningar såna avstånd räknas som "nära"? :P
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: :tummenupp Fast jag skulle iallafall låta bli kabeltjuvarna, om det var min hoj...
Jo, men alltså, jag är inte så elektriskt lagd. Tycker allt med el är skitsvårt... :oops:

tersan skrev:Xenonkungen har butik i Kungsbacka, ungefär 30 mil från mig. Det är väl bara uppe hos er norrlänningar såna avstånd räknas som "nära"? :P


Ah, trodde du bodde lite längre upp än så. Mitt misstag. Xenonljusen är oberoende av avstånd till affären ett bra köp. Med internet är allt nära! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Ringleader
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jun 22, 2010 20:54

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#6 Inlägg av Ringleader »

Fin guide!
Har själv en 99:a och tror att jag vill byta till xenonljus.
Målet är lite belysning av bibliska mått...
VARDE LJUS så att säga. :)
Ni som har bytt, skulle ni gissa på att jag kommer bli nöjd?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#7 Inlägg av adrian_vg »

Ringleader skrev:Fin guide!
Har själv en 99:a och tror att jag vill byta till xenonljus.
Målet är lite belysning av bibliska mått...
VARDE LJUS så att säga. :)
Ni som har bytt, skulle ni gissa på att jag kommer bli nöjd?
Tack!

Skämtar du? Om du blir nöjd? JAAAAAAAAAA! 8-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#8 Inlägg av blacken »

Hvad! Ska inte moderatorer föregå med gott exempel, och inte ägna sig åt olagligheter samt icke uppmana andra att göra likaledes?. Fyyy skäms på dig Adrian..:) :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#9 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Hvad! Ska inte moderatorer föregå med gott exempel, och inte ägna sig åt olagligheter samt icke uppmana andra att göra likaledes?. Fyyy skäms på dig Adrian..:) :mrgreen:
Ljuset var erbarmeligt dåligt, därav bytet. Bågen är avställd, så ingen störs av det starkare ljuset. Bågen är dessutom besiktigad (med HID:en avstängd). :P

Nästa ägare får själv bestämma om denne/denna vill ha HID:en aktiv eller inte. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Hvad! Ska inte moderatorer föregå med gott exempel, och inte ägna sig åt olagligheter samt icke uppmana andra att göra likaledes?. Fyyy skäms på dig Adrian..:) :mrgreen:
Ljuset var erbarmeligt dåligt, därav bytet. Bågen är avställd, så ingen störs av det starkare ljuset. Bågen är dessutom besiktigad (med HID:en avstängd). :P

Nästa ägare får själv bestämma om denne/denna vill ha HID:en aktiv eller inte. 8*)
Jaså du, du säger det? Hur var det berömda talesättet nu igen??. Jo! "Vi äro alla jämlika, men en del av oss är mer jämlika än andra" Ovasett svepskäl. så har du begått en olaglig handling och uppmanat andra att göra likaledes. Kan tyckas vara en petitess, men en princip är en princip. Thats it!!

+ det är alltid kul att höja din magsyrenivå.. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#11 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:+ det är alltid kul att höja din magsyrenivå.. :mrgreen:
Nära, men ingen cigarr Blacken. Jag är lugn som en filbunke. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:+ det är alltid kul att höja din magsyrenivå.. :mrgreen:
Nära, men ingen cigarr Blacken. Jag är lugn som en filbunke. ;*)
http://www.youtube.com/watch?v=6BwwtpZnJmc :lol: :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#13 Inlägg av adrian_vg »

Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: GUIDE: HID (xenon)-konvertering för VFR-1997

#14 Inlägg av feffe »

Nu har jag inte tillräckligt med bilder (än) för att göra en guide. Men här kan man placera 4st xenonkit på en gen6. 2 på varje sida.

https://www.dropbox.com/sh/lhsiu7imto04 ... x7Qka?dl=0
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Skriv svar