Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Upptäckte igår att ena packboxen i gaffeln gett upp och läcker. Är det normalt efter 3000 mil? Hur länge håller era?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.adrian_vg skrev:Upptäckte igår att ena packboxen i gaffeln gett upp och läcker. Är det normalt efter 3000 mil? Hur länge håller era?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Sista biten in till Rörkens gokartbana är grus. Jag är på Knixkörningar kanske två gånger i veckan. Dessutom höll de på att lägga om vägen utanför och det var runt en halvmil med tvättbrädesgrusväg ett tag. Kan det påverka, och orsaka onormalt slitage?Tyrannosaurus skrev:Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.
Har iaf bokat en tid på Honda City i Upplands Väsby nästa vecka. Blir dyrt... Powercommandern får vänta ett tag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Det borde inte påverka, det är ju vad stötdämperiet är till för. Men kolla benen efter märken och jack.adrian_vg skrev:Sista biten in till Rörkens gokartbana är grus. Jag är på Knixkörningar kanske två gånger i veckan. Dessutom höll de på att lägga om vägen utanför och det var runt en halvmil med tvättbrädesgrusväg ett tag. Kan det påverka, och orsaka onormalt slitage?Tyrannosaurus skrev:Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.
Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.Har iaf bokat en tid på Honda City i Upplands Väsby nästa vecka. Blir dyrt... Powercommanders får vänta ett tag.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
OBS! smörj bara på insidan (tätytan).Tyrannosaurus skrev:de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.Tyrannosaurus skrev:Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Ta med en kasse pilsner och en bussbiljett eller sovsäck och titta över så löser vi det där.adrian_vg skrev:Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.Tyrannosaurus skrev:Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Ta med en kasse pilsner och en bussbiljett eller sovsäck och titta över så löser vi det där. [/quote]Tommy Gsson skrev:Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.
Hur coolt som helst! Ska ha det i tankarna när de säger upp sig igen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Om du nu har gjort grovjobbet, varför gör du inte det sista också. Inga konstigheter, bara vara försiktig så man inte repar gaffelbenen.adrian_vg skrev:Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Vågar inte.Tommy Gsson skrev:Om du nu har gjort grovjobbet, varför gör du inte det sista också. Inga konstigheter, bara vara försiktig så man inte repar gaffelbenen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Kan tyvärr inte komma och hjälpa dig före söndag kväll.
Du hade väl provat papperstricket?
Annars är det inte så svårt, pilla loss dammskyddet lossa låsringen och bänd ut packboxen.
Knacka försiktigt ner packboxen rakt, sätt dit låsringen och montera dammskyddet. KLART.
T.
Du hade väl provat papperstricket?
Annars är det inte så svårt, pilla loss dammskyddet lossa låsringen och bänd ut packboxen.
Knacka försiktigt ner packboxen rakt, sätt dit låsringen och montera dammskyddet. KLART.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Så fort frun kommer hem, åker jag med gaffelbenen till Honda City. De borde kunna fixa det snabbt.Tommy Gsson skrev:Kan tyvärr inte komma och hjälpa dig före söndag kväll.
Du hade väl provat papperstricket?
Annars är det inte så svårt, pilla loss dammskyddet lossa låsringen och bänd ut packboxen.
Knacka försiktigt ner packboxen rakt, sätt dit låsringen och montera dammskyddet. KLART.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
TVÅ timmar? Äntligen en som är slöare än vad en annan är..adrian_vg skrev:Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?
Har ju aldrig gjort en sån här grej förut juh!blacken skrev:TVÅ timmar? Äntligen en som är slöare än vad en annan är..
Gaffelbenen är iaf inlämnade på verkstaden och viffern uppallad medelst en garagedomkraft resp en ytterkruka(...). Pallbockarna jag hade var för höga och gick inte in under motorn...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!