GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

#61 Inlägg av Pegaso »

Enligt denna tråd på VFRWorld http://vfrworld.com/forums/5th-generati ... ector.html
så verkar det som att PAIRsystemet är aktivt när det inte får nån ström, dvs kontakten är isär.
Vet inte riktigt vad det innebär i praktiken, men tänkte att det kan vara intressant att veta. Eftersom det pratas om att systemet kopplas ur om man drar isär kontakten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)

#62 Inlägg av Donner »

Om man har pair kopplat och tar bort snorkeln i luftburken så hör man tydligt hur systemet jobbar. Ventilen öppnar inte om kontakten är isärdragen. Jag har pluggat mina uttag i ventilkåporna och tagit bort allt.

När ventilen öppnar så släpper den tillbaka en del av avgaserna så dom förbränns ännu en gång, vilket ger mindre syre och lägre effekt och det vill vi ju inte ha :lol:

Edit: Lite fel av mig, den öppnar och släpper in ren luft i avgasröret så vissa giftiga gaser förbränns. Har inget med effekten att göra men kan påverka lambdasonden så den tror att motorn går snålt och fetar upp vilket gör att bränsleförbrukningen ökar. Egentligen skall man nog montera en PC3/5 och bänka hojen när man kopplar bort Pair för att få allt 100% rätt.

Jag märkte att ventilen jobbar när man ligger strax under dellast dvs lätt motorbroms.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar