Hög tomgång länge vid start
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hög tomgång länge vid start
Jag tycker att min aut-chok sitter i länge(ca1900rpm) när jag ska köra
sen går den ner till normalt varv(ca1100rpm) när den blir varm(ca79c)
fast tycker det börjar ta längre tid nu
kan det vara termostaten som börjar ge upp
sen går den ner till normalt varv(ca1100rpm) när den blir varm(ca79c)
fast tycker det börjar ta längre tid nu
kan det vara termostaten som börjar ge upp
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: hög tomgång länge tid vid start
Låter troligt. Ibland kan det hjälpa att bara byta vätskan.burnis skrev:Jag tycker att min aut-chok sitter i länge(ca1900rpm) när jag ska köra
sen går den ner till normalt varv(ca1100rpm) när den blir varm(ca79c)
fast tycker det börjar ta längre tid nu
kan det vara termostaten som börjar ge upp
Går den kallt i fartvinden? (låg arbetstemperatur).
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: hög tomgång länge vid start
Tydligen kan dom gå sönder, min har gjort det så jag har kopplat ur den. Funkar ändå
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: hög tomgång länge vid start
Har du inte hög tomgång hela tiden när den går sönder?Donner skrev:Tydligen kan dom gå sönder, min har gjort det så jag har kopplat ur den. Funkar ändå
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: hög tomgång länge vid start
Jo jag hade hög tomgång hela tiden. Jag bara justerade utan att felsöka mer.Tommy Gsson skrev:Har du inte hög tomgång hela tiden när den går sönder?Donner skrev:Tydligen kan dom gå sönder, min har gjort det så jag har kopplat ur den. Funkar ändå
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
T.
Jag tänkte i Burnis fall om det var en viss tröghet i den så den är på väg att gå sönder.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: hög tomgång länge tid vid start
nä, den ligger i bra jämn temp ca 76-79cTommy Gsson skrev: Går den kallt i fartvinden? (låg arbetstemperatur).
T.
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Re: hög tomgång länge vid start
Donner skrev:Tydligen kan dom gå sönder, min har gjort det så jag har kopplat ur den. Funkar ändå
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
Kopplat ur? tagit bort då,,så det är fritt blås?
är de inte som en bil-termostat?
jo,,jag vet att det är svårt att byta, så jag tänkte forska om den är på väg att ge upp
hmm stången,,vad sitter den?
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: hög tomgång länge tid vid start
Jag skulle börja med att spola ur systemet och ha i ny vätska.burnis skrev:nä, den ligger i bra jämn temp ca 76-79c
mvh
Har man klegg i vätskan brukar sånt där kunna krångla.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: hög tomgång länge vid start
Nej inte termostaten, tomgångshöjaren har jag kopplat ur.burnis skrev:Donner skrev:Tydligen kan dom gå sönder, min har gjort det så jag har kopplat ur den. Funkar ändå
Det är tydligen nån vax-historia i den där grejen men jag har inte forskat mer i det.
Den är svår att komma åt då den sitter under luftburken.
Det jag har gjort är att justera stången som drar i en ventil som i sin tur öppnar för mer luft.
Jag har nu ganska låg tomgång när motorn är kall men den håller sig igång.
Kopplat ur? tagit bort då,,så det är fritt blås?
är de inte som en bil-termostat?
jo,,jag vet att det är svårt att byta, så jag tänkte forska om den är på väg att ge upp
hmm stången,,vad sitter den?
mvh
Tar det lång tid innan den går upp i temp?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: hög tomgång länge vid start
aha ok, det är tomgångshöjaren som jag kanske ska justera lite.Donner skrev:
Nej inte termostaten, tomgångshöjaren har jag kopplat ur.
Tar det lång tid innan den går upp i temp?
om de går?
tar nog som vanligt, inte spec länge
börjar tro att de inte har med termostaten att göra
skulle egentligen vilja veta vad som gör att den går högre vid start av kall motor
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Re: hög tomgång länge tid vid start
ska göra de åxå,,det är daxTommy Gsson skrev:Jag skulle börja med att spola ur systemet och ha i ny vätska.burnis skrev:nä, den ligger i bra jämn temp ca 76-79c
mvh
Har man klegg i vätskan brukar sånt där kunna krångla.
T.
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- profylaxen
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor feb 27, 2014 09:56
- Ort: Västra Göteborg
Re: hög tomgång länge tid vid start
Hur löste det sig burnis, fick du ordning på det hela via vätskebyte eller krävdes det andra åtgärder? Jag har nämligen en 2001 som ligger konstant på höga varv, funderar på om min tomgångshöjare är sönder.burnis skrev:ska göra de åxå,,det är daxTommy Gsson skrev:Jag skulle börja med att spola ur systemet och ha i ny vätska.burnis skrev:nä, den ligger i bra jämn temp ca 76-79c
mvh
Har man klegg i vätskan brukar sånt där kunna krångla.
T.
mvh
__________________
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Blå VFR800 -01 aka Blue Thunder
Re: Hög tomgång länge tid vid start
har inte gjort något,,,direkt
tycker bara tomgången är lite hög längre tid(några min)
sen gör den ner fint till ca 800-900rpm
tycker bara tomgången är lite hög längre tid(några min)
sen gör den ner fint till ca 800-900rpm
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Hög tomgång länge tid vid start
Är det inte ganska normalt?burnis skrev:har inte gjort något,,,direkt
tycker bara tomgången är lite hög längre tid(några min)
sen gör den ner fint till ca 800-900rpm
Men 8-900 varv är låg tomgång, får den ordentligt med olja till toppen då?
Gamla gubbar med stora v-twins vill ha extremt låg tomgång och det har slutat
illa i en del fall.
vfr1200fd
Re: Hög tomgång länge tid vid start
HandLegger skrev:Är det inte ganska normalt?burnis skrev:har inte gjort något,,,direkt
tycker bara tomgången är lite hög längre tid(några min)
sen gör den ner fint till ca 800-900rpm
Men 8-900 varv är låg tomgång, får den ordentligt med olja till toppen då?
Gamla gubbar med stora v-twins vill ha extremt låg tomgång och det har slutat
illa i en del fall.
jo kanske lite mer än 800-900rpm ,,vet ej så noga
men bara tycker de tar lite längre tid
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat