Micke, nybliven VFR-ägare
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- mikaeljohansson
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
- Ort: örebro
Micke, nybliven VFR-ägare
Hej, jag heter Micke och köpte i höstas en vit -91 som gått 5700 mil, av Björn i Göteborg (dubbear), som rekommenderade mig att presentera mig på detta trevliga forum. Ja vem är jag? en kille på 55 år som var en av dom sista som fick A kortet på köpet, har alltid haft ett intresse för att meka och köra 60/40 haft olika motorcyklar tidigare, så nu när barnen börjar klara sig själva tänkte jag att hitta ett lämpligt objekt. Hittade flera på blocket, men -90-93 årsmodell var den snyggaste tyckte jag, och vit var den allra snyggaste, hittade en tysk-importerad i fint oskruvat skick med alla papper.
Så efter lite förhandlingar med frugan kunde jag köra hem till Örebro sent i oktober mellan wire-räcken och långtradare i regn och knappt plusgrader, men det var en fröjd varje minut, jag är mycket nöjd med hur hon uppför sig (hojen alltså, inte frugan) (eller båda)
Så nu har jag en läckerbit att meka med, skall serva upp allt med olja filter stift, byta vätskor, bromsklossar samt komp.prov och synka förgasarna
och några problem med framhjullager som låter, svampig framgaffel, lite slir i kopplingen
lackera lite skador/limma på kåporna, framgaffeln och fälgarna, klä om sadeln, nya backspeglar
Ja en del att göra, men det tycker jag är kul och så blir hon i det nyskick hon förtjänar..
en fråga till er? jag tycker hon går lite väl kallt, så tog ur termostaten för att kolla, men den var stängd och när jag kokade den så
öppnade den sig stabilt ca 90 grader och stängde sig kvickt när tempen sjunkit något
mätaren klättrar knappt över botten röda, jag köpte en ny givare på david silver spares part, men det blev inte bättre.
Om hon står på tomgång i 10 minuter kommer mätaren upp till hälften innan fläkten går igång. Hur brukar det vara?
men det där med meka kan jag ta under det forumet i fortsättningen bättre
Mvh Micke
Så efter lite förhandlingar med frugan kunde jag köra hem till Örebro sent i oktober mellan wire-räcken och långtradare i regn och knappt plusgrader, men det var en fröjd varje minut, jag är mycket nöjd med hur hon uppför sig (hojen alltså, inte frugan) (eller båda)
Så nu har jag en läckerbit att meka med, skall serva upp allt med olja filter stift, byta vätskor, bromsklossar samt komp.prov och synka förgasarna
och några problem med framhjullager som låter, svampig framgaffel, lite slir i kopplingen
lackera lite skador/limma på kåporna, framgaffeln och fälgarna, klä om sadeln, nya backspeglar
Ja en del att göra, men det tycker jag är kul och så blir hon i det nyskick hon förtjänar..
en fråga till er? jag tycker hon går lite väl kallt, så tog ur termostaten för att kolla, men den var stängd och när jag kokade den så
öppnade den sig stabilt ca 90 grader och stängde sig kvickt när tempen sjunkit något
mätaren klättrar knappt över botten röda, jag köpte en ny givare på david silver spares part, men det blev inte bättre.
Om hon står på tomgång i 10 minuter kommer mätaren upp till hälften innan fläkten går igång. Hur brukar det vara?
men det där med meka kan jag ta under det forumet i fortsättningen bättre
Mvh Micke
Senast redigerad av mikaeljohansson den sön apr 28, 2013 08:22, redigerad totalt 3 gång.
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Hej!
Välkommen!
Ja du, det du frågar kan andra som är mer kunniga svara på. Du skall veta vilken kunskapsbank som finns här!
Hoppas du får många roliga mil med hojen!
/Råttis
Välkommen!
Ja du, det du frågar kan andra som är mer kunniga svara på. Du skall veta vilken kunskapsbank som finns här!
Hoppas du får många roliga mil med hojen!
/Råttis
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen hit.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen!
Temperaturen låter normal, jag var orolig för termostaten tidigare men har förstått att det ska vara så... 90-93 går kallt! Det krävs hård körning i högsommarvärme för att mätaren ska röra sig mot övre delen av skalan.
Temperaturen låter normal, jag var orolig för termostaten tidigare men har förstått att det ska vara så... 90-93 går kallt! Det krävs hård körning i högsommarvärme för att mätaren ska röra sig mot övre delen av skalan.
VFR750F -92, grön
Micke, nybliven VFR-ägare
Inget fel på termostaten. Tempgivarn är sån på den modellen, går bara upp en liten bit och motsvarar då ok temp.
Välkommen, förresten
Edit: Gha, Tersan han före med något som måste vara en millisekund.
Välkommen, förresten
Edit: Gha, Tersan han före med något som måste vara en millisekund.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- mikaeljohansson
- Medlem
- Inlägg: 45
- Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
- Ort: örebro
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Tack alla!
mycket bra att ta del av era erfarenheter!
Mvh
mycket bra att ta del av era erfarenheter!
Mvh
1991 VFR750 vit "Blondie"
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ----
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen hit!!!
Tommy.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen!
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen!!!
Hoppas du trivs bra med Viffern och att du kommer trivas här!
Hoppas du trivs bra med Viffern och att du kommer trivas här!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen!
Snygg hoj och färg, fast gul är ju snyggare
Har du lust att träffa en del här från forumet i Augusti så läs här: VF/R NORDIC MEET 8-11 augusti 2013!
Snygg hoj och färg, fast gul är ju snyggare
Har du lust att träffa en del här från forumet i Augusti så läs här: VF/R NORDIC MEET 8-11 augusti 2013!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen till forumet!
Det är en trendgrej. De där årsmodellerna från de flesta märken skulle gå kallt för att spara motorn eller nåt sånt. Numera ska motorerna gå så varmt som möjligt för att utnyttja mer av den förbrända bensinen. Om ca tio år kommer ytterligare nya rön om detta.mikaeljohansson skrev:en fråga till er? jag tycker hon går lite väl kallt, så tog ur termostaten för att kolla, men den var stängd och när jag kokade den så
öppnade den sig stabilt ca 90 grader och stängde sig kvickt när tempen sjunkit något
mätaren klättrar knappt över botten röda, jag köpte en ny givare på david silver spares part, men det blev inte bättre.
Om hon står på tomgång i 10 minuter kommer mätaren upp till hälften innan fläkten går igång. Hur brukar det vara?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Sv: Micke, nybliven VFR-ägare
Ja, velkommen
Hasse har inviteret til VF/R Meet i Vemmentorp.
Der vil du kunne udveksle mange erfaringer, tips og tricks om din VFR (i den rigtige farve)
Hasse har inviteret til VF/R Meet i Vemmentorp.
Der vil du kunne udveksle mange erfaringer, tips og tricks om din VFR (i den rigtige farve)
Re: Micke, nybliven VFR-ägare
Välkommen hit
Ja det är bara att leta bland våra trådar eller slänga ut en ny fråga så får du förhoppningsvis svar snart på dina frågor
Ja det är bara att leta bland våra trådar eller slänga ut en ny fråga så får du förhoppningsvis svar snart på dina frågor
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera