VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Jag har hållit på med ett projekt nu under påsk vilket bestod i att installera en voltmätare. Ett vanligt problem på VFR (som jag har fattat det) är att laddningsregulatorn ger upp. Därför tänkte jag att det vore ju smidigt om man kan se att den laddar riktigt.
Här har ni slutresultatet... Jag vet att det är en synd att filma i porträttläge men jag får skylla på att jag inte var vid minna sinnes fulla bruk. Kl. var 04:00 på morgonen och jag hade jobbat med Viffern oavbrutet i ca. 16 timmar i sträck (fixade även en spricka i en kåpa) https://vid.me/9G9E
Några kanske inte gillar att man "förstör" kåpor men jag tycker själv att det blev ganska bra - ser inte så illa ut. Om jag skulle vilja ta bort den kan jag alltid spackla igen hålet.
Är någon intresserad utav en mer utförlig beskrivning så kan jag berätta mer ingående hur jag gjorde och problem jag stötte på.
Här har ni slutresultatet... Jag vet att det är en synd att filma i porträttläge men jag får skylla på att jag inte var vid minna sinnes fulla bruk. Kl. var 04:00 på morgonen och jag hade jobbat med Viffern oavbrutet i ca. 16 timmar i sträck (fixade även en spricka i en kåpa) https://vid.me/9G9E
Några kanske inte gillar att man "förstör" kåpor men jag tycker själv att det blev ganska bra - ser inte så illa ut. Om jag skulle vilja ta bort den kan jag alltid spackla igen hålet.
Är någon intresserad utav en mer utförlig beskrivning så kan jag berätta mer ingående hur jag gjorde och problem jag stötte på.
VFR 750F RC36 -90
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Snyggt, nu undrar man vad mer för roliga gimmick du kommer att sätta på hojen!
/Råttis
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Snyggt
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Praktiskt!
De där Ctek-donglarna jag själv snöat in på är ju inte direkt exakta...
De där Ctek-donglarna jag själv snöat in på är ju inte direkt exakta...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Snyggt!
Vad är det för display du har använt?
Är det bara att koppla in den eller behövs den nån krets som driver den?
Tänkte ha en sån i mitt husbilsbygge för att kolla laddningen i bodelsbatteriet.
Vad är det för display du har använt?
Är det bara att koppla in den eller behövs den nån krets som driver den?
Tänkte ha en sån i mitt husbilsbygge för att kolla laddningen i bodelsbatteriet.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Snyggt bygge!
Ska man vara petig är en amperemätare egentligen bättre för att kolla laddningen, men jag vet inte om de finns i samma snygga utförande.
Ser fram emot den utförliga beskrivningen!
Ska man vara petig är en amperemätare egentligen bättre för att kolla laddningen, men jag vet inte om de finns i samma snygga utförande.
Ser fram emot den utförliga beskrivningen!
VFR750F -92, grön
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Nu kommer en lite utförligare beskrivning. Kanske ingen som läser det här nu men bättre sent än aldrig. Ska försöka hålla det ganska kortfattat.
Det var den här spänningsmätaren jag införskaffade: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ram-p48363
När jag väl hade kommit på var den skulle sitta så började jag plocka bort kåporna. Det tog ganska lång tid då det var första gången jag gjorde det. Är en del skruvar som är ganska så gömda.
När jag hade fått av kåpan som spänningsmätare skulle sitta i började jag att borra små hål och karva med kniv. Det gick bra men jag blev för otålig så jag började att såga med liten tryckluftsdriven "tigersåg"... vilket jag naturligtvis inte skulle gjort. Det blev naturligtvis snett och så skulle jag putsa till så att det blev rakt, hux flux så var det alldeles för brett - blev en stor glipa. Då fick jag börja att bygga upp en ny kant med glasfiberspackel. Efter ett par timmar såg det riktigt bra ut men nu var jag ju tvungen att lackera. Fick bli en tur till Biltema för att köpa lack, sandpapper etc. Sådan tur var så hittade jag en kulör som stämde rätt bra överens.
När jag ändå höll på så passade jag på att fixa en spricka i en annan kåpa. Under tiden jag väntade på att färgen skulle torka så började jag leta efter var jag skulle koppla in spänningsmätaren. Det blev på kabeln som går till tändningen. Nu stötte jag på ett annat problem, jag märkte att spänningsmätare började glappa. Jag hade troligtvis varit för vårdslös så själva lödningarna till kontaktstycket hade börjat lostna. Här är en bild på kontaktstycket:
Jag försökte löda fast kontaktstycket men det blev inte bra. Det slutade med att jag lödade fast kablarna direkt på kretskortet (kommer inte ihåg om det här var slutresultat men det var den enda bilden jag kunde hitta):
Lödningen verkade sitta bra och med lite buntband så blev det stabilt och glappet upphörde. Sedan var det bara att montera allt.
Har kört 65 mil med den, en tur var i ett riktigt monsunregn och den fungerar bra fortfarande. Får se hur länge det håller. Skulle den pajja kan jag alltid skaffa en ny eftersom den var såpass billig.
Har nog fått med det mesta
Det var den här spänningsmätaren jag införskaffade: http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ram-p48363
När jag väl hade kommit på var den skulle sitta så började jag plocka bort kåporna. Det tog ganska lång tid då det var första gången jag gjorde det. Är en del skruvar som är ganska så gömda.
När jag hade fått av kåpan som spänningsmätare skulle sitta i började jag att borra små hål och karva med kniv. Det gick bra men jag blev för otålig så jag började att såga med liten tryckluftsdriven "tigersåg"... vilket jag naturligtvis inte skulle gjort. Det blev naturligtvis snett och så skulle jag putsa till så att det blev rakt, hux flux så var det alldeles för brett - blev en stor glipa. Då fick jag börja att bygga upp en ny kant med glasfiberspackel. Efter ett par timmar såg det riktigt bra ut men nu var jag ju tvungen att lackera. Fick bli en tur till Biltema för att köpa lack, sandpapper etc. Sådan tur var så hittade jag en kulör som stämde rätt bra överens.
När jag ändå höll på så passade jag på att fixa en spricka i en annan kåpa. Under tiden jag väntade på att färgen skulle torka så började jag leta efter var jag skulle koppla in spänningsmätaren. Det blev på kabeln som går till tändningen. Nu stötte jag på ett annat problem, jag märkte att spänningsmätare började glappa. Jag hade troligtvis varit för vårdslös så själva lödningarna till kontaktstycket hade börjat lostna. Här är en bild på kontaktstycket:
Jag försökte löda fast kontaktstycket men det blev inte bra. Det slutade med att jag lödade fast kablarna direkt på kretskortet (kommer inte ihåg om det här var slutresultat men det var den enda bilden jag kunde hitta):
Lödningen verkade sitta bra och med lite buntband så blev det stabilt och glappet upphörde. Sedan var det bara att montera allt.
Har kört 65 mil med den, en tur var i ett riktigt monsunregn och den fungerar bra fortfarande. Får se hur länge det håller. Skulle den pajja kan jag alltid skaffa en ny eftersom den var såpass billig.
Har nog fått med det mesta
VFR 750F RC36 -90
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Jag har gjort likadant som dig.
Jag köpte dock en Voltmätare på Autoexperten för 149:- och monterade den i hålet där klockan skall vara.
Kopplade in min direkt över batteriet och drog kabeln tillsammans med kabelstammen på sidan av ramen.
Jag köpte dock en Voltmätare på Autoexperten för 149:- och monterade den i hålet där klockan skall vara.
Kopplade in min direkt över batteriet och drog kabeln tillsammans med kabelstammen på sidan av ramen.
RC36-93 NC35-97
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Bra beskrivning!
Ett bra verktyg när man ska göra olika uttag och "justeringar" i kåpor etc är en Dremel. Originalet finns oftast på kampanj nånstans, annars har Clas O en hyfsad kopia.
Ett bra verktyg när man ska göra olika uttag och "justeringar" i kåpor etc är en Dremel. Originalet finns oftast på kampanj nånstans, annars har Clas O en hyfsad kopia.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 750 spänningsmätare (projekt)
Jag har kopian. Funkar bra, men man bör skaffa bättre kaprondeller direkt. De som följer med spricker och flongar en i ansiktet mest hela tiden. Gick åt två-tre st innan jag kapat av alu-hakarna vid broms- och kopplingsbanjon inför monteringen av Helibar-styret...tersan skrev:Bra beskrivning!
Ett bra verktyg när man ska göra olika uttag och "justeringar" i kåpor etc är en Dremel. Originalet finns oftast på kampanj nånstans, annars har Clas O en hyfsad kopia.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!