Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Guide för byte av bromsbelägg fram:
MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* Nya belägg. Två uppsättningar (ett par belägg till vardera bromsen)
* Verktyg; Philipsmejsel, 5mm insexnyckel och lite fett.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes knappt denna gång). I mitt fall, Haynes ISBN 1859603653.
Förord:
Tyckte efter avrostningen för nån vecka sen att bromsarna fram gnisslade ovanligt mycket. Idag kollade jag dem och fick en smärre chock, det var knappt nån slityta kvar... Sagt och gjort, ett närmast panikartat inköp av Biltemas bromsbelägg för VFR750F-1997 gjordes.
Priset var helt rätt, och passformen perfekt. Inga sneda hål eller så alltså.
Bytet tog ca femton minuter inkl pill, för att en tredje hand och arm saknades, samt fotografering.
Utförande:
1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
2. Skruva sen ut pinnen. OBS! Beläggen kan trilla ner av sig själva på fälgen; repor! Håll också koll på fjädrarna högst upp i kalipern resp fjädern längst ner på kalipern.
Edit: Med anledning av http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Dra ut de gamla beläggen om de inte faller ut av sig själva som i mitt fall.
3. Gamla belägget jmfm det nya. Inte mycket kvar att slita på... Vänta inte så länge med att kolla och byta!
4. Fetta in nedre pinnen, men använd inte för mycket. Finns risk att det hamnar på skivan, och det är inte bra. Jag använde vanligt fett från min trycksmörjspruta. Tror den är av molybdendisulfidtyp edyl (från Biltema). Servicemanualen säger att man ska använda ett silikonfett av kvalitetstyp, men det sket jag högaktningsfullt i...
5. Kolla att kalipern glider lätt och bra på glidpinnarna. Skjut sen in belägget (örat med hålet ska vara neråt) närmast fälgen först och håll den där. Se till att övre delen verkligen sitter rätt i urtaget överst där fjädern är.
6. Skjut sen in det yttre belägget. Får du inte in det, ta ut yttre belägget igen och använd försiktigt flatmejseln till att trycka in kolvarna på yttersidan av kalipern så långt som behövs. Prova sen igen att skjuta in yttre belägget igen.
7. När du fått in båda beläggen i rätt läge, håll dem båda med ena handen och lirka in den infettade pinnen. Detta är ganska pilligt och en tredje arm vore inte helt fel att ha. Pinnen ska iaf in genom fyra hål. Ett ytteröra i kalipern, öronen i beläggen och det innersta kaliperörat. Skruva åt med rätt moment. Jag tog det på känn. Pinnarna hos mig satt inte så hårt från början.
8. Avsluta med att skruva tillbaks täckpluggen.
9. Upprepa proceduren ovan för bytet på andra sidans broms.
10. Klart! Tog ca femton-tjugo minuter.
11. Glöm inte pumpa med frambromshandtaget lite grann så att kolvarna trycks ut och bromsarna faktiskt tar efteråt!
MC:
Honda VFR750F-V (RC36) 1997.
Förutsättningar:
* Nya belägg. Två uppsättningar (ett par belägg till vardera bromsen)
* Verktyg; Philipsmejsel, 5mm insexnyckel och lite fett.
* En mekarhandbok skadar inte (men behövdes knappt denna gång). I mitt fall, Haynes ISBN 1859603653.
Förord:
Tyckte efter avrostningen för nån vecka sen att bromsarna fram gnisslade ovanligt mycket. Idag kollade jag dem och fick en smärre chock, det var knappt nån slityta kvar... Sagt och gjort, ett närmast panikartat inköp av Biltemas bromsbelägg för VFR750F-1997 gjordes.
Priset var helt rätt, och passformen perfekt. Inga sneda hål eller så alltså.
Bytet tog ca femton minuter inkl pill, för att en tredje hand och arm saknades, samt fotografering.
Utförande:
1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
2. Skruva sen ut pinnen. OBS! Beläggen kan trilla ner av sig själva på fälgen; repor! Håll också koll på fjädrarna högst upp i kalipern resp fjädern längst ner på kalipern.
Edit: Med anledning av http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Dra ut de gamla beläggen om de inte faller ut av sig själva som i mitt fall.
3. Gamla belägget jmfm det nya. Inte mycket kvar att slita på... Vänta inte så länge med att kolla och byta!
4. Fetta in nedre pinnen, men använd inte för mycket. Finns risk att det hamnar på skivan, och det är inte bra. Jag använde vanligt fett från min trycksmörjspruta. Tror den är av molybdendisulfidtyp edyl (från Biltema). Servicemanualen säger att man ska använda ett silikonfett av kvalitetstyp, men det sket jag högaktningsfullt i...
5. Kolla att kalipern glider lätt och bra på glidpinnarna. Skjut sen in belägget (örat med hålet ska vara neråt) närmast fälgen först och håll den där. Se till att övre delen verkligen sitter rätt i urtaget överst där fjädern är.
6. Skjut sen in det yttre belägget. Får du inte in det, ta ut yttre belägget igen och använd försiktigt flatmejseln till att trycka in kolvarna på yttersidan av kalipern så långt som behövs. Prova sen igen att skjuta in yttre belägget igen.
7. När du fått in båda beläggen i rätt läge, håll dem båda med ena handen och lirka in den infettade pinnen. Detta är ganska pilligt och en tredje arm vore inte helt fel att ha. Pinnen ska iaf in genom fyra hål. Ett ytteröra i kalipern, öronen i beläggen och det innersta kaliperörat. Skruva åt med rätt moment. Jag tog det på känn. Pinnarna hos mig satt inte så hårt från början.
8. Avsluta med att skruva tillbaks täckpluggen.
9. Upprepa proceduren ovan för bytet på andra sidans broms.
10. Klart! Tog ca femton-tjugo minuter.
11. Glöm inte pumpa med frambromshandtaget lite grann så att kolvarna trycks ut och bromsarna faktiskt tar efteråt!
Senast redigerad av adrian_vg den lör jan 16, 2010 12:24, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Måste bara skriva om min erfarenhet med biltema beläggen
jag har sett så många som klankat ner på dem och sagt hitt o ditt
Jag måste erkänna att jag är rätt nöjda med dem
de funkar utmärkt med min körstil lite små rejsigt ibland men på bana skulle jag nog byta till dyrare belägg då man bromsar oftare
Bettet i klossarna är riktigt bra så tro inte allt vad andra skriver om dessa belägg bara för att de är biltema och billiga betyder inte att de är värdelösa
de duger
jag har sett så många som klankat ner på dem och sagt hitt o ditt
Jag måste erkänna att jag är rätt nöjda med dem
de funkar utmärkt med min körstil lite små rejsigt ibland men på bana skulle jag nog byta till dyrare belägg då man bromsar oftare
Bettet i klossarna är riktigt bra så tro inte allt vad andra skriver om dessa belägg bara för att de är biltema och billiga betyder inte att de är värdelösa
de duger
VFR 800 -99
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ska köra en BKK på Rörken kommande måndag. Återkommer med utlåtande efteråt. Slitaget är inget problem för min del. Är mest rädd för fading.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ingen fading som jag kunde märka på bankörningen. Frambromsen började suga fast i skivan riktigt bra i slutet av BKK i går. Några mil till och jag tror att vi kan kalla dem inkörda.adrian_vg skrev:Ska köra en BKK på Rörken kommande måndag. Återkommer med utlåtande efteråt. Slitaget är inget problem för min del. Är mest rädd för fading.
Känslan är fortfarande mjuk och svampig. Känns inte helt bra... Stålomspunna slangar, som jag har fram, flexar ju inte så jag tror att det mest beror på luft i systemet. Ska lufta dem så fort det hinns med, och återkommer sen igen med ett utlåtande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Fortsätter tråden på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=27994#27994!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- arvikathomas
- Medlem
- Inlägg: 471
- Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
- Ort: Arvika
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Tack för bra guide, t o m jag lyckades
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Perfa! Tack själv.arvikathomas skrev:Tack för bra guide, t o m jag lyckades
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Bilderna fixade!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Bra guide adrian! Vill ta mig friheten att ge ett förslag ifall pluggen inte lossnar med vanlig skruvmejsel och med risk för att förstöra spåret i bulten är en slagskruvmejsel(129:- på Biltema) att föredra. Använde största flatbitset(10mm) och med några välriktade slag med träklubba el gummihammare löste jag problemet. Hade på rostlösning någon timme innan manövern. Sparade några slantar då jag slapp lämna in den på verkstad.adrian_vg skrev: Utförande:
1. Börja med att skruva av pluggen (eng. pad pin plug) som döljer pinnen som håller fast beläggen.
Edit: Med anledning av viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Senast redigerad av vroom den mån aug 10, 2015 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Vågade inte använda en slagskruvmejsel, då jag aldrig kommer ihåg hur man ska snurra till mejseln så att den lossar (istf att dra åt ännu mer...).
Men tack!
Men tack!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Lektion nr:1 I slagskruvmejsel, vrid åt det håll som du skulle gjort om du haft en vanlig skruvmejsel!adrian_vg skrev:Vågade inte använda en slagskruvmejsel, då jag aldrig kommer ihåg hur man ska snurra till mejseln så att den lossar (istf att dra åt ännu mer...).
Men tack!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Saker man lär sig... Tack Gsson.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Lektion nr:2 Se till att tummen inte är mellan hammaren och slagskruvmejseln.
Never ride faster than your guardian angel can fly
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997
Voine! Skulle byta belägg på pärlan i helgen, men ena bulten var duktigt misshandlad, och jag gjorde väl inte det bättre Jag gav den en smäll, men det hjälpte inte, när jag tog i slant jag. Höger sida detta. På vänster gick det hur bra som helst...adrian_vg skrev: Edit: Med anledning av viewtopic.php?p=36841#36841, märker du att bulten sitter nåt alldeles så in i bängen och du inte kan skruva ur den, ge den en smäll med hammare edyl, så att oxiden lossnar. Aluminium och stål har en tendens att kärva ihop.
Så nu har jag en styrbult som sitter duktigt fast, men skadad insex-skalle...tips på hur jag enklast får bort den? Ny är beställd och kommer förhoppningsvis imorgon..
(Hittade ingen guide för 90-93 men det är ju samma procedur så återanvände befintlig guide )
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*