Tobban112-VFR 800 f -99
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tobban112-VFR 800 f -99
Hej!
Jag är ny här och är ingen Mullemeckare , så jag skulle behöva tips o hjälp med vägledning till hur jag byter grenrör från motor och bak till ljuddämparen på min hoj. Jag har fått för många hål och behöver byta eller svetsa/laga grenröret. Bultarna där röret går in i motor är väldigt dåliga och rostiga. Vad för verktyg skulle jag behöva och var skulle jag kunna hitta ett begagnat grenrör? Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning,
Tobban112
Jag är ny här och är ingen Mullemeckare , så jag skulle behöva tips o hjälp med vägledning till hur jag byter grenrör från motor och bak till ljuddämparen på min hoj. Jag har fått för många hål och behöver byta eller svetsa/laga grenröret. Bultarna där röret går in i motor är väldigt dåliga och rostiga. Vad för verktyg skulle jag behöva och var skulle jag kunna hitta ett begagnat grenrör? Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning,
Tobban112
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Hej och välkommen! Här kommer du att få all hjälp du behöver, och lite till...
Till att börja med rekommenderar jag en verkstadshandbok. Antingen laddar du ner en via nån länk som du hittar här på forumet mha sökfunktionen, eller också köper du en Haynes.
Begagnade grenrör finns kanske hos skrotarna, eller också kollar du Blocket och lägger förstås ut en annons här. Nya grenrör finns till bra priser hos t ex Ebay, jag vill minnas att Donner och Tommy Gsson här har monterat dylika.
Vad är förresten en Mullemeckare?
Till att börja med rekommenderar jag en verkstadshandbok. Antingen laddar du ner en via nån länk som du hittar här på forumet mha sökfunktionen, eller också köper du en Haynes.
Begagnade grenrör finns kanske hos skrotarna, eller också kollar du Blocket och lägger förstås ut en annons här. Nya grenrör finns till bra priser hos t ex Ebay, jag vill minnas att Donner och Tommy Gsson här har monterat dylika.
Vad är förresten en Mullemeckare?
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen!
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen!
/Råttis
/Råttis
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen till forumet!
Kolla med de vanliga ställena; Kims MC, Bike Demont i Trollhättan och Spinnin' Wheel i Stockholmstrakten.
I övrigt - vad Tersan skrev!
Kolla med de vanliga ställena; Kims MC, Bike Demont i Trollhättan och Spinnin' Wheel i Stockholmstrakten.
I övrigt - vad Tersan skrev!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen!
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Never ride faster than your guardian angel can fly
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen hit
Det är lite meck att byta, vill du inte tvunget ha ett grövre grenrör så är det enklast att montera ett annat begagnat.
Bultarna sitter skruvade i topparna och är dom dåliga så krävs det lite kunskap att få bytt dom, gäller att vara försiktig så man inte knäcker dom.
Grenrör borde passa från 98-01, jag har ett bra begagnat från min 01:a som jag kan tänka mig att sälja
Det är lite meck att byta, vill du inte tvunget ha ett grövre grenrör så är det enklast att montera ett annat begagnat.
Bultarna sitter skruvade i topparna och är dom dåliga så krävs det lite kunskap att få bytt dom, gäller att vara försiktig så man inte knäcker dom.
Grenrör borde passa från 98-01, jag har ett bra begagnat från min 01:a som jag kan tänka mig att sälja
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Spinnin' Wheel är inte kvar i Stockholm sen flera år, utan i Västerås eller nåt.adrian_vg skrev:Kolla med de vanliga ställena; Kims MC, Bike Demont i Trollhättan och Spinnin' Wheel i Stockholmstrakten.
Den mest kända skroten i Stockholmsområdet idag är Hojdelen http://www.hojdelen.se som håller till i Västerhaninge, Håbo industriområde bakom Mekonomen.
En bra grej hos honom är att man får gå och rota i lådorna själv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen i vifferträsket och givetvis så hjälper vi till där vi kan. Använd enbart sexkanthylsor så långt det går, värme är en bra kamrat mot fastrostade skruv/bult/mutter eländen som inte vill som man vill. Borsta rent dom gängor som du ser så mycket det går, olika rostlösnings smörjor är inte heller helt fel att använda. Och återigen använd enbart riktiga verktyg, inga snikvariabler med dålig passning. Om du kännerr att en mutter/bult släpper bra först och sedan"segar till sig", så backa tillbaka, gör rent dom gängor du ser, gänga upp den tills du känner att den "segar till" och upprepa ända till skiten är loss, kan i bland funka om man är rädd att det ska bli gängknas eller att bulten/pinnen ska gå av.
Kolla runt lite ibland skrotar eller på ebay vad som finns i avgasväg i en rimlig prisklass. Den kan kanske löna sig med ett nytt, för om bak är dåligt så lär nog resten vara på "G" som det heter, och det är inte det lättaste avgassystemet att byta. Ett stalltips, tips börja bakifrån vid montering dvs ljuddämpare. undre ljuddämpare (paddan) bakre rör, främre rör...
Kolla runt lite ibland skrotar eller på ebay vad som finns i avgasväg i en rimlig prisklass. Den kan kanske löna sig med ett nytt, för om bak är dåligt så lär nog resten vara på "G" som det heter, och det är inte det lättaste avgassystemet att byta. Ett stalltips, tips börja bakifrån vid montering dvs ljuddämpare. undre ljuddämpare (paddan) bakre rör, främre rör...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Välkommen hit!!!
Tillägg till Blackens mektips: Börja alltid med att dra åt skruvarna precis så lite så man känner att dom rör sig, då brukar det alltid gå lättare att få ur skruvarna. Teorin bakom är väl att man bryter kanten på korrosionen åt rätt håll.
Tommy.
Tillägg till Blackens mektips: Börja alltid med att dra åt skruvarna precis så lite så man känner att dom rör sig, då brukar det alltid gå lättare att få ur skruvarna. Teorin bakom är väl att man bryter kanten på korrosionen åt rätt håll.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Tobban112-VFR 800 f -99
Tommy Gsson skrev:Välkommen hit!!!
Tillägg till Blackens mektips: Börja alltid med att dra åt skruvarna precis så lite så man känner att dom rör sig, då brukar det alltid gå lättare att få ur skruvarna. Teorin bakom är väl att man bryter kanten på korrosionen åt rätt håll.
Tipset funkar ypperligt på hårt fastrostade bilhjulsmuttrar och bultar!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!