Tvätta av visiret

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Tvätta av visiret

#1 Inlägg av petjo46 »

Hej

Har någon något bra tips på att tvätta av visiret? Mirakeltrasa och YES?

Ska man vaxa det för att bli av med vattnet fortare eller finns det ett effektivare sätt (förutom att inte köra när det regnar)?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tvätta av visiret

#2 Inlägg av blacken »

Ska man vaxa det för att bli av med vattnet fortare eller finns det ett effektivare sätt
Gasa mera, "det funkar för mig i allafall" :lol:
Finns säker en skvadrus av diverse kemikalier att hä på "vindrutan" för avsedd effekt, kör med ljummet vatten som du stryker ut över hela jämnt, vänta en stund (vattnet får ej torka) och torka rent med en mjuk trasa. Var bara petig med att hela tiden se till att torka med en torr del av duken/trasan minsta lilla vatten som kommer tillbaka ifrån duk/trasan avsätter sig på "vindrutan". Om nödvändigt mot utsmetade insekter. så kan du använda dig av pyttelite Yes, skölj av och torka noga.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#3 Inlägg av tersan »

Jag tvättar bara med kallt vatten. Visst kan man vaxa eller lägga på Rain-X för att få bort regndropparna enklare, men jag tycker att det räcker med att vrida på huvudet så att fartvinden hjälper till.
Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Tvätta av visiret

#4 Inlägg av Mister »

Jag lägger en blöt handduk på alternativt papper. Låter det vara på en stund och sen är det lätt att ta bort. Rain-X är effektivt när det gäller regn. Då regnet pärlar sig och försvinner lätt i fartvinden. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag tvättar bara med kallt vatten. Visst kan man vaxa eller lägga på Rain-X för att få bort regndropparna enklare, men jag tycker att det räcker med att vrida på huvudet så att fartvinden hjälper till.
Lite diskmedel kan man ha på insidan för att förhindra imma.
Ljummet vatten löser upp insekterna lite snabbare.
Rain-X körde jag med förut, men den sköljs bort för snabbt för mig, för att det ska vara bra pang för pengarna.
Biltemas Rain-X-variant är inte värd pengarna den kostar.

Annars brukar jag glassa på med de där svamp-och-skrapa-skaften man vanligen hittar på de flesta mackar.

Biltemas im-förhindrare gör just ingenting.
Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Å andra sidan funkar pinlock inte speciellt bra för mig heller, så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt...

Huvudvridning för att få bort regn, funkar bara om man kör snabbare än ca 80-90 km/h.
I alla hastigheter under får man vackert svepa bort regndropparna med tex ett tumvisirtorkare.
Dessa funkar faktiskt förvånansvärt bra. Kostar en tjuga för två på Biltema.
Mister skrev:Jag lägger en blöt handduk på alternativt papper. Låter det vara på en stund och sen är det lätt att ta bort. Rain-X är effektivt när det gäller regn. Då regnet pärlar sig och försvinner lätt i fartvinden. :)
En portionsförpackad våtservett sägs vara idealisk:
Veckla ut den blöta servetter på visiret, och låt ligga på tills servetten nästan är torr.
Svep försiktigt bort insekterna med den fortfarande blöta servetten.
När servetten torkat helt kan man ha samma servett att finputsa visiret med!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tvätta av visiret

#6 Inlägg av blacken »

Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Prova som vad dykarna gör, spotta på visirets insida, smeta ut gegget, skölj av i kallt vatten..
så kanske att min andedräkt är speciellt fuktig eller nåt
Och? Du är väl en torris helt enkelt. :lol: :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#7 Inlägg av adrian_vg »

Spotta på det??

Får prova det, den gången jag är desperat nog! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Tvätta av visiret

#8 Inlägg av Maciver »

hushållspapper, en blomspruta med vatten och wax it wet.

Spraya visiret med vatten, lägg på ett ark papper, spraya lite till, låt stå några minuter.
Ta bort pappret och kontrollera att allt är borta annars gnugga lite.

Spraya med vatten igen och därefter spraya wax it wet, ta ett pappersark och dra av.

Done. :headbang
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det där var väl ungefär lika många råd som det finns medlemmar på forumet :wink:
Här kommer ytterligare några, enklast möjliga.

Om du är hemma: Ta loss visiret och lägg det i diskbaljan tillsammans med middagsdisken (inte för mycket matrester och fett bara). Diskvattnet löser upp flugor och all skit.
När det är rent och torrt, vaxa både in- och utsidan så håller det sig fint lite längre.

Om du är ute och åker: Ha med dig en sprayflaska Johnson Pledge Möbelpolish och en mjuk trasa.
Spraya på => låt verka en liten stund => polera med trasan => kanonresultat => åså luktar det gott också, för att citera någon gammal schamporeklam :tuttar

Jag har t.o.m. gjort den här grejen vid snabbtankstopp utan att ta av hjälmen.
Fäll ner visiret => spraya i "ansiktet" => fäll upp visiret => tanka => fäll ner visiret => polera med trasan => stoppa ner sprayburk och trasan i toppboxen, tankväskan eller var du har det => kör.
adrian_vg skrev:Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Du kanske gör fel. Man ska alltså inte kladda på en massa diskmedel och smeta ut det med ett finger. Utan några droppar utan vatten på insidan och polera ut det med ett mjukt papper tills det är helt torrt. Det funkar tills nästa gång man tvättar visiret, eller tills man har flåsat så mycket så den tunna diskmedelhinnan börjar lösa upp sig (det syns på att det liksom blir flammigt) då får man göra om det.
blacken skrev:Prova som vad dykarna gör, spotta på visirets insida, smeta ut gegget, skölj av i kallt vatten.
Jag vet inte om det är så effektivt på hojvisir, speciellt inte om man sen sköljer bort det. Men å andra sidan, vem fan vill åka runt med en (grön snor)lobba mitt i synen? :lol: :wink:
Då tycker jag diskmedeltricket verkar trevligare.

[EDIT] På tal om det så har det väl hänt nån gång att man har nyst med hjälmen på = Inte trevligt och hjälper inte mot imma :wink: [/EDIT]
Senast redigerad av Tyrannosaurus den ons maj 04, 2016 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Tvätta av visiret

#10 Inlägg av Maciver »

Som Tyrannosaurus säger:

Det vore tusan om man inte fick sitt visir rent efter alla dessa tips.

Fast man kan alltid köpa ett nytt också. :roll: :lol: 8)
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Gtb_vfr
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jun 08, 2016 20:44
Ort: Göteborg

Re: Tvätta av visiret

#11 Inlägg av Gtb_vfr »

Hej!
Jag tvättar/sköljer med ljummet vatten, å sen diskmedel på både in å utsida. Funkar hur bra som helst :banana

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Tvätta av visiret

#12 Inlägg av RhINO »

blacken skrev:
Har dessutom till min irritation aldrig fått det där diskmedelstricket att funka på mina visir.
Prova som vad dykarna gör, spotta på visirets insida, smeta ut gegget, skölj av i kallt vatten..
Spotta funkar i dykmasken men inte på visir, det är något enzym i saliven som håller imman borta om jag fattade rätt. Det funkar bara så länge det är fuktigt, vilket det inte är i ett hjälmvisir ;)
Diskmedel/duschkräm som man stryker tunnt och polerar in med handduk har jag inte provat på mc-hjälmen men det höll imman borta på hockeyvisiret iaf :)

/R

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 294
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#13 Inlägg av burnis »

Efter 31års MC åkande (16år-49år, uppehåll i tre år) har jag kommit på att bästa sättet och snabbaste är:

Ha tillgång till rinnande vatten, håll visiret under vattnet... en hand i hjälmen den andra gnuggar bort insekterna.

thats it :D
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tvätta av visiret

#14 Inlägg av adrian_vg »

burnis skrev:Efter 31års MC åkande (16år-49år, uppehåll i tre år) har jag kommit på att bästa sättet och snabbaste är:

Ha tillgång till rinnande vatten, håll visiret under vattnet... en hand i hjälmen den andra gnuggar bort insekterna.

thats it :D
:tummenupp

Gör så oftast också, men tar av visiret först!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kebne
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor apr 19, 2007 07:29
Ort: Umeå

Re: Tvätta av visiret

#15 Inlägg av kebne »

burnis skrev:Efter 31års MC åkande (16år-49år, uppehåll i tre år) har jag kommit på att bästa sättet och snabbaste är:

Ha tillgång till rinnande vatten, håll visiret under vattnet... en hand i hjälmen den andra gnuggar bort insekterna.

thats it :D
Ungefär så gör jag fast tar lite flytande tvål på visiret mitt i arbetsgången.

Skriv svar