Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#1 Inlägg av feffe »

EDIT 2020-04-19: Sorry för att bilderna inte funkat på länge. Dropbox stödjer inte direktlänkning längre.
Forumet tillåter endast tre bilder. jag har ingen annan stans å lägga dom. HÄr är iaf alla bilder till guiden samlade.
https://www.dropbox.com/sh/38cx3460g0c2 ... Oqysa?dl=0



Hur vet jag om min stator är dålig?

- Mät spänningen på batteriet. På tomgång ska det vara strax under 15V på batteriet.

- Mät spänningen på statorn. Tre ledare går från statorn på vänstra sidan (se bild steg 3) till kontaktstycket på högra sidan bredvid regulatorn. Lite osäker här på vad det SKA vara. Det sägs att man ska ha ca 60V växelspänning (AC) mellan faserna (stiften) vid 5000rpm. Det blir högre spänning desto högre varvtal. Jag hade 0.1V på alla mina när den brunnit upp oavsett varvtal. Med nya statorn runt 3V på tomgång.

- Om du får problem med långsam laddning om du har extra uttag för att ladda telefonen tex. Vissa laddare rent av kanske ej funkar. Speciellt strömkrävande.

- Visuell inspektion. Är några spolar mörkare är det ett tecken på att statorn gått varm och kommer förmodligen gå sönder inom en snart framtid. Detta är ej smidigt då du måste skaffa ny packning och täta om. Samt att motorns olja rinner ut. Bilden nedan är min stator. Jag har haft problem ett tag med att min mobil inte laddas upp riktigt när man kör GPS eller liknande. Inte riktigt undersökt varför. I en långfärd började det hända konstiga grejer. Halvljuset slockande, instrumentet slocknade och sedan till slut dog hela tändningen. Då var batteriet helt tomt. Statorn hade brunnit och min hoj levde på strömmen som fanns kvar i batteriet. Sen var det kört...


Bild
Bild



Inköp av ny stator
- Honda tar runt 5500kr för en ny. Det är väldigt mycket pengar.

- Jag har köpt min på Amazon i USA av "Ricks Motorsport Electronics". Totalt kostnad med importavgift och tull mm. Mellan 1600-1700kr. Svårt att säga om den är bra än då jag vet det om några tusen mil förmodligen :)


Hur byter jag min stator?

Vad som behövs:
- Ny packning. 150kr Honda original. Artnr: 11636-mcw-010. Alternativt bara köra med någon packningssilikon. Vet ej om det blir bra.

- Packningssilikon för att täta skarvarna i motorblocket och kabelgenomföringen.

- Ny stator. Magneterna som snurrar runt tror jag aldrig blir dåliga. Det om dom blir fysiskt skadade möjligtvis.

- Oljeuppsamlare. Olja kommer rinna ut från generatorhuset. Kanske lika bra att göra ett riktigt oljebyte samtidigt?

- Snöre, kabel eller liknande för att dra igenom kabeln över motorn. Trångt som fan!

- Verktyg. Insex, (torx enligt manualen fanns ej på min). Sexkantshylsor. Förlängare. Träklubba eller hammare med träbit.

Bild
Bild


1. Börja med att riva ner vänster och höger sidorkåpor.


2. Lossa på kylarvattenbehållaren och häng fast den med någon tråd åt vänster sida så slipper du koppla ur slangen. Den lilla överrinningsslangen är bara lossa på.


3. Koppla ur statorkabeln på höger sida. Man behöver inte ta bort allt som det står i manualen.
Bild


4. Bind fast ett snöre eller dyl ordentligt i kontakten. Du vill INTE att den ska lossna inne halvvägs.


5. Dra genom kabeln till stators sida så snöret följer med. Underlättar en hel del att kunna dra tillbaka nya kabeln i snöret sen. Man ser inte ett skit under insuget mm. Enligt servicemanualen ska man ta bort tanken, luftburken, div kablar å grejer. Jag tog bort tanken för att jag trodde att jag skulle se mer. Hjälpte inte mycket. Så det behövs ej.
Bild


6. Koppla ur kablage som är i vägen för generatorn. Lossa 8st skruvar runt kåpan. Kom ihåg hur kabelhållaren satt längst ner. Alla skruvar är lika långa.
Bild


7. Ställ din oljeuppsamlare under generator kåpan. Osäker på hur mycket som egentligen rinner ut då jag redan tömt för oljebyte innan.
Lossa på kåpan. Detta kan vara ganska svårt. Man får knacka på den med klubban eller hammare med träbit tills packningen släpper. Dessutom hålls den tillbaka av extremt starka magneter.


8. Ryck loss 2st styrpinnar för kåpan. Detta för att underlätta rengöring av gammal packning.
Bild


9. Lossa fem skruv på stator (insex) och kabelklämma. Ta bort din grillade stator.
Bild


10. Skrapa rent plåtytorna från gammal packning utan att repa för grovt! Fönsterskrapa funkar bra på kåpan. På motorblocket får man använda någon mindre skrapa. Man vill helst inte repa upp magnethjulet samt att det är jävligt trångt. Passa även på att torka rent inne i generator huset från skräp som oljan lämnat.
Bild


11. På originalstatorn sitter det en kabelhållare på undersidan. Den hoppade jag över på min nya stator då själva ledningarna som går ut till spolarna var på just baksidan av den nya statorn. Det gjorde att kabelhållaren gneds mot trådarna och det kändes inte så bra. Ville inte skrapa av isoleringen. Kabeln låg på sin plats utan den ändå.
Bild


12. Montera nya statorn. Går i princip inte att sätta skruvarna fel för hålen matchar ej om du inte har den i rätt position.
Skruvarnas skall dras med 12Nm enligt Honda. Kan vara bra att ta locktite på skruvarna för säkerhets skull.
Kabeln ska ligga i en fåra i locket sen gå under klämman som man lossade på.
Bild


13. Sätt tillbaka styrpinnarna i motorblocket.


14. När du rensat bort gamla packningen. Gegga på packningssilikon i dom två motorskarvarna på höger och vänster sida så att det blir tätt under packningen. Akta så det inte hamnar silikon inne i generatorhuset. Sätt sedan på den nya packningen.
Bild


15. När du pressat ner kabelgenomföringen i kåpan. Pressa ner massa tätningsmedel i gummiskarven så det fylls upp och blir tätt.


16. Allt är monterat i kåpan och dags att sätta fast den. Ta det väldigt försiktigt och håll i den hårt. Magneterna kommer slita kåpan ur händerna på dig. När detta händer se till att du har den mitt för magnethjulet. Annars är det risk att kopparisoleringen skrapas av! (har ej geggat kontakten på bilden här)
Bild


17. Skruva tillbaka kåpan och kabelhållaren.
Bild


18. Koppla på nya kabeln på dragsnöret du lämnat genom motorn tidigare. Det är riktigt pilligt men går att dra igenom den.
Bild


19. Sätt tillbaka alla kablar och slangar behållare mm. Häll tillbaka oljan eller slutfört ev oljebyte.


20. Nu har du upp till 15V laddström på batteriet vid tomgång 8)

Bild
Bilagor
generator_kapa_skruvar.jpg
(78.24 KiB) Inte nerladdad ännu
bbq_stator_baksidan.jpg
(108.95 KiB) Inte nerladdad ännu
bbq_stator.jpg
(127.74 KiB) Inte nerladdad ännu
Senast redigerad av feffe den sön apr 19, 2020 22:26, redigerad totalt 6 gång.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#2 Inlägg av blacken »

Och glöm inte "Locktite" eller liknande på alla bultarna som håller statorn på plats, ingen höjdare om dom skulle skaka loss när man ligger på en omkörning med en 6000-8000varv eller mer på knoten. :|
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#3 Inlägg av feffe »

blacken skrev:Och glöm inte "Locktite" eller liknande på alla bultarna som håller statorn på plats, ingen höjdare om dom skulle skaka loss när man ligger på en omkörning med en 6000-8000varv eller mer på knoten. :|
Det är nog ingen dum idé :)
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#4 Inlägg av blacken »

förexten medans vi snackar brunnen generator, ingen som behöver en obetydligt begagnad stator vfr 750 -91?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#5 Inlägg av adrian_vg »

Ska vara ca 60-70 V vid 5000 rpm.
Man brukar inte mäta vid högre varv än så. Regulatorn är tänkt att klippa spänningen efter 5000 rpm, så det är väl därför man mäter vid just 5000 rpm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#6 Inlägg av Maciver »

Då var det troligen min tur att byta stator, kan någon bekräfta att det är statorn?
Här är en liten logg på värden.

Diodtest (multimeter ställd på diodläge, avger ljud vid sluten krets)
Fas 1-2: PIP
Fas 1-3: PIP
Fas 2-3: PIP

Fas 1 mot jord: inget pip
Fas 2 mot jord: inget pip
Fas 3 mot jord: inget pip

Ohm-test (multimeter ställd på 200ohm)
Fas 1-2: 00,3
Fas 1-3: 00,3
Fas 2-3: 00,3

Volt-test (multimeter på 200 V växelström)
Tomgång
Fas 1-2: 2V
Fas 1-3: 1,8V
Fas 2-3: 1,6V

Fas 1 mot jord: 1,1V
Fas 2 mot jord: 1,2V
Fas 3 mot jord: 1V

Vid gas (upp till ca 4000 rpm) ingen ökning på någon av volt-mätningarna.

Kan någon bekräfta att det är stator fel eller vad det annars är?
Ohm-test på laddningsregulator visar att alla kretsar är hela i den.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Du ska ha ca 70volt mellan faserna 1-2 2-3 3-1 när du varvar på, och du har för lite ohm mellan faserna = kortis.
Så ja den är kass tyvärr.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
marasp
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: fre apr 17, 2009 18:55
Ort: HÖGANÄS

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#8 Inlägg av marasp »

mycket bra guide!
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05

Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#9 Inlägg av Maciver »

Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#10 Inlägg av Conseal »

Står 12nm i verkstadshandbolen.
Bilagor
File 2016-08-22 21 24 16.jpeg
File 2016-08-22 21 24 16.jpeg (92.44 KiB) Visad 17997 gånger
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.
T.
Senast redigerad av Tommy Gsson den mån aug 22, 2016 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#12 Inlägg av Conseal »

Sorry .. såg nu att det var kåpan som det gällde .. står inget moment på den i verkstadshandboken heller .. men det står att den
hålls på plats magnetiskt och att man ska vara försiktig.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#13 Inlägg av Maciver »

Tommy Gsson skrev:
Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.
T.
Då får det vara som det är.

Tack. :banana
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.
Ja 10-14 Nm brukar vara standard för M6 skruvar. Själv brukar jag inte dra motorkåpskruvar med moment utan använder en lednyckel (8-10) och drar med två fingrar för att få lite bättre känsla.

Grundtanken är att ju större nyckel och ju bättre grepp med handen, desto sämre känsla. Så bästa känsla får man med en liten kort 10 mm. U-ring nyckel. nackdelen är att det är svårt att komma åt skruvarna på kåpan med en sån.

Mina favoverktyg är: 1. 3/8" spärrskaft, 2. Lednycklar, 3. 1/4" spärrskaft 4. 1/2" spärrskaft men då bara till M10 och uppåt.

Sen finns det ju såna här grejer också, men det är väl inte direkt att rekommendera för hojmeck http://shop.otdtools.se/handverktyg/hyl ... 4-tum/1000 :wink:
Saftiga priser också :shock:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6

#15 Inlägg av Frippe »

Jag håller på och byter Statorn på min just nu.
Hur lyckades du få tillbaka den nya kontakten över till andra sidan?

Är det bara TÅLAMOD som gäller?
VFR -03

Skriv svar