Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Funkar det iaf inte och du är öm i halsen av allt svärande, återstår att borra ur skruven. Ta det varligt dock isf!
En del borrar och skruvar i en sk svinpitt för att få ur eländet.

"Svinpitt":
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/
Till att börja med. Glöm svinpittar, dom är livsfarliga!
Dom är glashårt härdade och därför sköra och går ofta av. Sen har man verkligen problem för då går det inte ens att borra ur skiten.
lappen skrev:
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Fortsätter frågorna i ämnet...törs man köpa/köra på Fultemas bromsvätska? Egentligen bara för att det är enklast att ta mig dit...

Dot4 skall det väl vara? :)
DOT 4 eller DOT 5.1.

Använd inte DOT 5 om du tidigare haft i DOT 4 eller DOT 5.1!
Vad är DOT 5 för special?
Fördelen, men även nackdelen med DOT 5 är att den inte tar åt sig vatten.
Fördel: 1. Det är mindre risk för "fading" (d.v.s. att man får gasbubblor i systemet vilket i värsta fall kan leda till att man tappar bromsarna) när bromsarna blir riktigt varma under hård körning.
2. Den käkar inte upp lacken om man spiller.
Nackdel: Eftersom den inte tar åt sig vatten kan det leda till korrosion i systemet.

Förutom det.
Det är ingen eller nästan ingen som idag kör på DOT 5 av egentligen tre anledningar:
1. Dagens DOT 4 och speciellt DOT 5.1 är såpass bra att de klarar extrem racing.
2. Byter man bara bromsvätska regelbundet (vartannat år rekommenderas för normalt gatbruk) så har man i princip eliminerat risken för fading eftersom bromsvätskan i sig själv inte kokar i första taget, utan det är vattnet/kondensen som den har tagit upp över tid som leder till det.
3. DOT 5 är ett jävla klet att hålla på med (jag körde på DOT 5 en gång på nån gammal hoj för många år sen, så jag vet).

DOT 4 och DOT 5.1 käkar förvisso lack, men det är väldigt lätt att få bort spill eftersom den är vattenlöslig. Bästa sättet för att slippa spill och läckage från behållaren är att skölja av membran och lock med vatten och sen torka med en trasa så grejerna är riktigt torra. Torka av kanterna på behållaren men en lätt fuktad trasa (t.ex. en flik av en ordentligt urkramad disktrasa) och montera ihop allt torrt.

Kan f.ö. nämna att jag kör på Motul DOT 5.1
Det finns ingen anledning att hålla på att snika med Feltema med såna grejer. ½ l Motul kostar ca. 100:- och räcker ganska länge.

[EDIT] Folk förvånas ibland att det läcker/svettas lite här och där, speciellt bromsvätskebehållare, ventilkåpspackningar av gummi mm. Men följer man några enkla råd så kan man eliminera det lätt.
Förutom bromsvätskebehållaren som jag redan har beskrivit så tvättar man av en lös ventilkåpa med avfettning. Lossa inte packningen utan låt den sitta kvar i kåpan. Avfettningen gör att gummit blir mjukt, skölj av med varmvatten, torka torrt, stryk på lite olja på packningen, montera, läcker inte en droppe.
Faktum är att på alla år har jag aldrig bytt ventilkåpspackningar på hojen (30 år och 11.000 mil) och det är hur tätt som helst. [/EDIT]

[EDIT 2] Det här kanske passar bättre i nån ventiljusteringstråd. Du kan ju flytta det om du vill, Adrian :) :tummenupp [/EDIT 2]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#32 Inlägg av lappen »

Fick som sagt tag i ett beggat ok här i Göteborg (e.g Partille http://rnmc.se/). Byttes i lördags, och passade på att byta olja fram så klart. Skall ta bakdelen senare i sommar. Men nu är man fit for fight igen :D
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#33 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Fick som sagt tag i ett beggat ok här i Göteborg (e.g Partille http://rnmc.se/). Byttes i lördags, och passade på att byta olja fram så klart. Skall ta bakdelen senare i sommar. Men nu är man fit for fight igen :D
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#34 Inlägg av Skarp »

Tack för guiden, även om det för min del inte var en philipsmejsel som behövdes, utan en plattmejsel.

Förra ägaren hade Brembo belägg fram! Men jag körde på ett par Newfren. Bak satt det Nissin belägg, original?

Tog inga 15-20 min för mig dock... krångel med ena täckskruven... hade lyckats kämpa dit nya på ena sidan, så hojen var fortfarande körbar. Så läste vidare i tråden och såg slagskruvmejseln, perfekt tänkte jag och åkte till Biltema igen. Väl hemma igen testade jag och hamrade med den, gick inge bra, enda som hände var att nåt började lukta bränt och ryka :shock:

Men jag fick ändå användning av mitt inköp, för det var en platt bits i en 1/2"hylsa, så jag satte den på spärrskaftet och tryckte in mot skruven sen började försiktigt lägga rotationskraft. Klick, släppte smidigt :) .

Dock när jag gick för att hämta nästa förpackning belägg såg jag att det låg 2 paket med frambelägg kvar i kartongen från lelles. Hmmm, kollar förpackningen på beläggen jag redan satt dit, "bak"... jahopp, tänkte jag, men jag jämförde ju med dom jag plockade bort, dom var ju identiska? Men nån skillnad är det säkert, så jag byter ut dom igen så det är rätt.
Skillnaden är att bak är tjockare slityta på. Det förklarade varför jag kämpade så mycket med att få dit dom...
Dock irriterande att det är skillnad på bak och fram, men inte i geometrin som håller dom på plats.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#35 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Tog inga 15-20 min för mig dock... krångel med ena täckskruven... hade lyckats kämpa dit nya på ena sidan, så hojen var fortfarande körbar. Så läste vidare i tråden och såg slagskruvmejseln, perfekt tänkte jag och åkte till Biltema igen. Väl hemma igen testade jag och hamrade med den, gick inge bra, enda som hände var att nåt började lukta bränt och ryka :shock:
Lukta bränt??! :shock:
Du köpte en sån där manuel slagskruvmejsel antar jag?

Inte en sån här?
https://www.biltema.se/verktyg/elverkty ... 2000030974
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#36 Inlägg av Skarp »

Haha, nej, riktigt så korkad är jag inte :roll:
Jag köpte en manuell slagskruvmejsel, men jag tror på att det var belägen mot skivan eller nåt som inte tyckte om att bli slagna. Eller så var det mellan pinnen och calipern. Vet inte, slutade iaf när jag såg rök :shock:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000030859
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#37 Inlägg av adrian_vg »

Aaaha, du menar att det lossnade bromsdamm, grusdamm och annat guck när du bankade! Eller?

Menade inte att du var dum på något sätt!
Var bara lite förvånad och ställd över att det kom rök...

Slagskruvmejslar är bra, fick använde min senast igår på samma täckskruv på bromsen på dirren.
De behöver inte skruvas ut så in i bomben hårt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#38 Inlägg av Skarp »

Ja det var förmodligen grusdamm som pulvriserades och luktade också.

Jag tog det inte så, såg bara framför mig hur nån stod med en borrhammare mot den lilla skruven :lol:

Härligt när man får användning av verktygen. Jag drog inte åt mina täckskruvar så hårt, lagom. Skulle dock behöva lite momentnycklar av olika storleksordning för allt möjligt.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#39 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:Haha, nej, riktigt så korkad är jag inte :roll:
Jag köpte en manuell slagskruvmejsel, men jag tror på att det var belägen mot skivan eller nåt som inte tyckte om att bli slagna. Eller så var det mellan pinnen och calipern. Vet inte, slutade iaf när jag såg rök :shock:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000030859
Du gör rätt som är försiktigt med slag just på det stället, fästet för oket sitter på nedre gaffelrör och det kan snurra fritt kring sin egen axel, och det gör att all kraft kraft som du anbringar på oket, vare sig det är i form av slag eller tryck fortplantas direkt till bromsskiva/ok/belägg med allt vad det innebär i form av felaktiga påfrestningar på dom.
Prova istället med att sätta en passande mejsel/annan sorts järntjofräsmojick radiellt på kanten av täckbrickan och tjonga till som det vore kronofogden du nyper till.
Strular den fortfarande, så rekommenderas att du demonterar oket och fortsätter det kirurgiska ingreppet i en mera passande lokalitet med värme och ett sjysst skruvstäd som kan fixera oket utan risk för bromsskiva o annat som kan skadas på "Bettan"
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#40 Inlägg av lappen »

blacken skrev:
Skarp skrev:Haha, nej, riktigt så korkad är jag inte :roll:
Jag köpte en manuell slagskruvmejsel, men jag tror på att det var belägen mot skivan eller nåt som inte tyckte om att bli slagna. Eller så var det mellan pinnen och calipern. Vet inte, slutade iaf när jag såg rök :shock:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000030859
Du gör rätt som är försiktigt med slag just på det stället, fästet för oket sitter på nedre gaffelrör och det kan snurra fritt kring sin egen axel, och det gör att all kraft kraft som du anbringar på oket, vare sig det är i form av slag eller tryck fortplantas direkt till bromsskiva/ok/belägg med allt vad det innebär i form av felaktiga påfrestningar på dom.
Prova istället med att sätta en passande mejsel/annan sorts järntjofräsmojick radiellt på kanten av täckbrickan och tjonga till som det vore kronofogden du nyper till.
Strular den fortfarande, så rekommenderas att du demonterar oket och fortsätter det kirurgiska ingreppet i en mera passande lokalitet med värme och ett sjysst skruvstäd som kan fixera oket utan risk för bromsskiva o annat som kan skadas på "Bettan"
Det var ju detta jag lyckades med när styrpinnen (den bakom täckskruven) till beläggen fram inte ville loss. Bankade för att få den att släpa med resultat att skivan blev sned... :(
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#41 Inlägg av Skarp »

Skarp skrev: Men jag fick ändå användning av mitt inköp, för det var en platt bits i en 1/2"hylsa, så jag satte den på spärrskaftet och tryckte in mot skruven sen började försiktigt lägga rotationskraft. Klick, släppte smidigt :) .
blacken skrev:
Skarp skrev:Haha, nej, riktigt så korkad är jag inte :roll:
Jag köpte en manuell slagskruvmejsel, men jag tror på att det var belägen mot skivan eller nåt som inte tyckte om att bli slagna. Eller så var det mellan pinnen och calipern. Vet inte, slutade iaf när jag såg rök :shock:

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000030859
Du gör rätt som är försiktigt med slag just på det stället, fästet för oket sitter på nedre gaffelrör och det kan snurra fritt kring sin egen axel, och det gör att all kraft kraft som du anbringar på oket, vare sig det är i form av slag eller tryck fortplantas direkt till bromsskiva/ok/belägg med allt vad det innebär i form av felaktiga påfrestningar på dom.
Prova istället med att sätta en passande mejsel/annan sorts järntjofräsmojick radiellt på kanten av täckbrickan och tjonga till som det vore kronofogden du nyper till.
Strular den fortfarande, så rekommenderas att du demonterar oket och fortsätter det kirurgiska ingreppet i en mera passande lokalitet med värme och ett sjysst skruvstäd som kan fixera oket utan risk för bromsskiva o annat som kan skadas på "Bettan"
För mig löste det sig. Men det där var bra att veta också! Jag tyckte redan innan att det kändes fel att slå så hårt i den riktningen, men efter några knackningar och en mycket längre hävarm så gick det fint :D
lappen skrev: Det var ju detta jag lyckades med när styrpinnen (den bakom täckskruven) till beläggen fram inte ville loss. Bankade för att få den att släpa med resultat att skivan blev sned... :(
Fyfan... Min är fortfarande rak iaf.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#42 Inlägg av lappen »

Skarp skrev:
lappen skrev: Det var ju detta jag lyckades med när styrpinnen (den bakom täckskruven) till beläggen fram inte ville loss. Bankade för att få den att släpa med resultat att skivan blev sned... :(
Fyfan... Min är fortfarande rak iaf.
Tur, för det tog mig några månader att hitta en original ersättningsskiva. Höger verkar vara svåra att få tag på, de flesta verkar ha gått skivbromslås-döden till mötes...vänster var lättare att hitta... :lol:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Guide: Byte av bromsbelägg fram VFR 1994-1997

#43 Inlägg av Skarp »

lappen skrev:
Skarp skrev:
lappen skrev: Det var ju detta jag lyckades med när styrpinnen (den bakom täckskruven) till beläggen fram inte ville loss. Bankade för att få den att släpa med resultat att skivan blev sned... :(
Fyfan... Min är fortfarande rak iaf.
Tur, för det tog mig några månader att hitta en original ersättningsskiva. Höger verkar vara svåra att få tag på, de flesta verkar ha gått skivbromslås-döden till mötes...vänster var lättare att hitta... :lol:
Justja, det måste varit jobbigt... synd dom inte är likadana.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Skriv svar