Nej, inte ännu... Men blir lite kluven till att köpa beggad. Men skall kolla med skroten här i stanadrian_vg skrev:Kollar med mc-demontarna då?
Startmotor/startproblem
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Startmotor/startproblem
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Startmotor/startproblem
Det förstås.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Startmotor/startproblem
Nu är det oavsett dags att ta tag i detta....får stå och rassla en bra stund varje gång nu, men numera nästan endast då den är kall. Blähh!
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Startmotor/startproblem
Nu så, nu är det dags...känns lite nervöst....
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Startmotor/startproblem
Inte mycket att orda om...bort med kåpa och sedan är det straight on...iaf om man som jag köpt en komplett startmotorkoppling...
Tillbaka med kåporna..
Alles klahr!
MEN...inte om man som jag verkar ha gängpaj på en av skruvarna
Verkar bita med längre skruv...får kolla mer imorgon.....
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Tillbaka med kåporna..
Alles klahr!
MEN...inte om man som jag verkar ha gängpaj på en av skruvarna
Verkar bita med längre skruv...får kolla mer imorgon.....
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Startmotor/startproblem
Lite mer bilder för den intresserade...
För att slippa tömma oljan så ställde jag hojen på en tjockare planka (30-40mm..? Kan mäta senare) och ställde den sedan på sidostödet. Bara för säkerhetsskull så säkrade jag med ett spännband.
Sidokåpa bortmonterad. Bultar bortskruvade (8 mm nyckel)
Man får lossa och spänna undan (använde en kattstrypare) reläet eller vad det är, svarta på bild ovan. Blir enklare att få ut motorkåpan. Sedan är det bara att lossa alla skruvar och dra kåpan rätt ut.
Här kan man se en del av skadorna, kl 7.
Nästa skada kl 2
Hel startmotorkoppling monterad. Införskaffad på Spinnin-Wheel. Har för mig att det var 19 mm nyckel. Skall tydligen dras med 90 Nm. Hade ingen momentnyckel tillgänglig, så drog hårt!
Ny packning, sedan bara skruva tillbaka det i omvänd ordning.
Det verkar f.ö som att det kanske löser sig med gängpajskruven. Hade en lång M6 bult som jag testade med, och den tog bra längre in. Dock var den alldeles för lång, och hade vanligt flat-skruvhuvud, så en 40 mm med insex/torx/sexkants-skalle skall införskaffas
Skickat från min F8331 via Tapatalk
För att slippa tömma oljan så ställde jag hojen på en tjockare planka (30-40mm..? Kan mäta senare) och ställde den sedan på sidostödet. Bara för säkerhetsskull så säkrade jag med ett spännband.
Sidokåpa bortmonterad. Bultar bortskruvade (8 mm nyckel)
Man får lossa och spänna undan (använde en kattstrypare) reläet eller vad det är, svarta på bild ovan. Blir enklare att få ut motorkåpan. Sedan är det bara att lossa alla skruvar och dra kåpan rätt ut.
Här kan man se en del av skadorna, kl 7.
Nästa skada kl 2
Hel startmotorkoppling monterad. Införskaffad på Spinnin-Wheel. Har för mig att det var 19 mm nyckel. Skall tydligen dras med 90 Nm. Hade ingen momentnyckel tillgänglig, så drog hårt!
Ny packning, sedan bara skruva tillbaka det i omvänd ordning.
Det verkar f.ö som att det kanske löser sig med gängpajskruven. Hade en lång M6 bult som jag testade med, och den tog bra längre in. Dock var den alldeles för lång, och hade vanligt flat-skruvhuvud, så en 40 mm med insex/torx/sexkants-skalle skall införskaffas
Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Startmotor/startproblem
Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Startmotor/startproblem
Hehe, jo jag tänkte på detsamma när jag satt och lade upp bilderna. Men nu så var det nog ingen fara, slet rätt mycket i hojen för att känna att de kändes stabilt. Det gick bra!adrian_vg skrev:Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Startmotor/startproblem
lappen skrev:Hehe, jo jag tänkte på detsamma när jag satt och lade upp bilderna. Men nu så var det nog ingen fara, slet rätt mycket i hojen för att känna att de kändes stabilt. Det gick bra!adrian_vg skrev:Om du inte också säkrar i hjulen längst ner mot marken åt andra hållet kommer hojen i värsta fall att kunna glida av plankan och lägga sig på sidan!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Startmotor/startproblem
Yihaa!
https://youtu.be/kRg8x8wx76I
https://youtu.be/kRg8x8wx76I
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Startmotor/startproblem
Startmotorrelaterat för min del. Hade för ett tag sen gett mig på terminalanslutningen på startmotorn för att byta ut fastrostade bultar. Bar sig inte bättre än att den svarta plastbiten som sitter innanför startmotorkåpan sprack vid försök till demontering. Tillverkade då en kopia i skärbrädeplast som fick ersätta originalet då den inte finns som enskild reservdel. Snålheten ni vet..lappen skrev: Bra att sökfunktion finns! Ungefär samma problem har jag. Oftast startar den finfint, men ibland, och oftast då jag stannat efter att ha kört, så slirar/rasslar det bara. Har hittills alltid fått igång den med startknappen. Blir till att titta på videos nedan då i helgen
I samband med bänkning av hojen blev tydligen vibrationer för mycket för anordningen och ett klickande hördes när startknappen trycktes in..liknande när batteriet tar slut och inte orkar dra runt. Hade blivit kortslutning då plasten spruckit. Enkelt åtgärdat men lite snopen ändå att det höll så pass länge som det gjorde.
- Bilagor
-
- terminalanslutning startmotor.jpg (49.63 KiB) Visad 9702 gånger
-
- startmotor terminal.jpg (90.03 KiB) Visad 9702 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892