Mister skrev:Haha.
Visst är det ATF. Och jo, sen brukar det finnas ett men. Det har förädlats och det är också olika viskositer på ATF. Men för ATF bruk i en låda så är det inte så viktigt som det är för en gaffel. Och då tänker jag på gafflar med rätt kinkiga ventiler som brukar vara på sporthojar. Där viskositeten spelar en riktigt stor roll gör hur gaffeln ska uppföra sig. (Jag var i smörjoljebranschen under några år och lärde mig visst några nyttigheter, tror jag i alla fall)
Men för en gammelviffer så spelar det kanske inte så stor roll. Vilket det heller inte gör för en hoj med stor fjädringsväg typ offrodare. Men för en gaffel som min sucka så är det en enorm skillnad. Hur det är för de olika viffermodellerna vågar jag inte säga hur känsliga de är.
Jamen då är vi i stort sett överens.
ATF är inte gaffelolja och gaffelolja är inte ATF, men gaffeloljan är ATF-baserad och det går att använda ATF i gafflar. Nackdelen är att ATF inte är riktigt viskositetsstabil för det behöver den inte vara i en låda så det kan variera lite, men ligger oftast på ca. SAE 7-8.
Du har säkert rätt i att det kanske inte är lämpligt att köra med ATF i moderna avancerade himpawimpa gafflar. Men för mer normala grejer funkar det nog. För min del visade det sig som sagt att ATF var lite i tunnaste laget och det blev en ganska gungig historia.
Kan väl tillägga att jag iofs aldrig har jobbat med smörja, men jag har haft motorintresse i många år och hunnit snacka en hel del med diverse oljegubbar.
Bara som lite kuriosa kan jag berätta att de flesta hojåkare på 70- och t.o.m. början av 80-talet körde på singelgrade SAE 30 av den enkla anledningen att multigrade tillsatserna på den tiden inte var stabila, så hällde man i t.ex. en 10W-40 så hade man kanske en 10W-20 efter 500 mil. 500 mil förresten... Bytesintervallerna låg på 250 mil och syntetoljor var inte uppfunnen så man körde på det bästa som gick att uppbringa, oftast Quaker State, Pennzoil eller Kendall som såldes i 1/4 gallon plåtburkar som man fick slå hål i med en skruvmejsel.
Mackolja var tabu, speciellt från OK och olja med mc-specar existerade inte. Det var f.ö. på den tiden som kedjorna inte hade O-ringar och bästa sättet att få dom att hålla var att koka dom i grafitfett. Vilket jävla kladd och vad glad morsan var hon kom hem och det luktade grafitfett i hela köket
Jag kanske lever kvar lite på stenåldern (fan vad gammal man känner sig nu, jag som alltid ansåg att farsan var från stenåldern och nu är man själv där
) eftersom jag fortfarande hävdar att mineral är det bästa för 80-talshojar, även om jag numera kör på multigrade. Men å andra sidan har ju även mineralerna utvecklats.
Bilen får å andra sidan fin 5W-40 syntet. Det var skillnad mot förr när man tog spilloljan från hojen och hällde i bilen
Men å andra sidan igen, gamla B20 spisar och motsvarande höll ju ihop och gick bara det var blött