Guide till en grundlig rengöring av hojen

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Guide till en grundlig rengöring av hojen

#1 Inlägg av Tritanium »

Hittade en mycket utförlig guide med många tips och trix på hur man rengör hojen.
Istället för WD40 som används i filmen, kan man använda biltemas lampolja.

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#2 Inlägg av apex »

Seriös tvätt

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#3 Inlägg av vroom »

Gjorde rent blocket och svingen i aluminium med en fintrådig mässingsborste som inte repar metallen. Tråden gör rent i porerna där skiten sitter. Går även bra med mässingsull och har använt det med köksrengöring.

https://shop-se.scanditron.com/produkt/ ... ack-of-10/
Bilagor
mässingborste.jpg
mässingborste.jpg (44.91 KiB) Visad 15292 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

5-56 eller silikonspray är också effektivt. Fast silikonet ska man väl mest använda efter grovrengöringen, fast det är ett jävla klet och "smittar" av sig på lack mm. så jag vet inte om det är att rekommendera. Men svarta motorytor mm. blir väldigt blanka, fina och smutsavstötande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:5-56 eller silikonspray är också effektivt. Fast silikonet ska man väl mest använda efter grovrengöringen, fast det är ett jävla klet och "smittar" av sig på lack mm. så jag vet inte om det är att rekommendera. Men svarta motorytor mm. blir väldigt blanka, fina och smutsavstötande.
Vågar man det?

Just 5-56 är är ganska korrosivt och kommer att käka upp kylarslangarna om man råkar få det där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#6 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:5-56 eller silikonspray är också effektivt. Fast silikonet ska man väl mest använda efter grovrengöringen, fast det är ett jävla klet och "smittar" av sig på lack mm. så jag vet inte om det är att rekommendera. Men svarta motorytor mm. blir väldigt blanka, fina och smutsavstötande.
Vågar man det?

Just 5-56 är är ganska korrosivt och kommer att käka upp kylarslangarna om man råkar få det där.
Lite tål dom, har drällt åtskilligt med 5.56 på kylslangar av alla de sort under årens lopp, hitintills så har jag inte märkt att dom löses upp av densamma.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Lite tål dom, har drällt åtskilligt med 5.56 på kylslangar av alla de sort under årens lopp, hitintills så har jag inte märkt att dom löses upp av densamma.
Tar ett tag, man märker det inte direkt. Det kan gå några dagar, åtminstone med trampcykelslang, men långt nog att man inte direkt kopplar orsaken och verkan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Just 5-56 är är ganska korrosivt och kommer att käka upp kylarslangarna om man råkar få det där.
5-56 och WD40 är i princip samma sak. Olika tillverkare bara. CRC https://www.crcind.com som gör 5-56 är ursprungligen svenskt. WD40 vet jag inte, troligen amerikanskt.

Ganska intressant test https://www.youtube.com/watch?v=TwJNedCXUsI
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#9 Inlägg av adrian_vg »

Jag upplever WD40 som snällare än 5-56
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Jag upplever WD40 som snällare än 5-56
Det kanske beror på att 5-56 har bättre krypförmåga (enligt videon) och därför kanske känns mer aggressivt när man tar på det. Men ingen av dom har ju sådär jättebra smörjförmåga (lite som symaskinsolja), utan dom är väl mest för att driva ut fukt och skydda mot korrosion.

Enligt vad jag fick fram så är WD40 vattenbaserat och det kanske inte är så bra om man vill korrosionsskydda. För mig har det bara blivit en vana och köra med 5-56. Hade lika gärna kunnat bli WD40, Würt, Omega 636 eller vad som helst som jag hade hittat först. Jag tror trots allt att dom är ganska likvärdiga symaskinsoljor.

Det här börjar likna en oljetråd :lol: :wink:
Motul, Silikolene, Bel-Ray, Castrol, Total, Helix, Pennsoil eller Feltema? Syntet eller mineral? :wink:
Grejerna nog är ganska likvärdiga idag om man bara håller sig borta från rena lågprismärken som kan vara lite som att jämföra Honda och Ural. Båda är motorcyklar... Men... :P

Som jag har sagt förr. För äldre 80-talsgrejer som kräver lite mer bärighet av oljan så är nog mineral bättre, men inte lågprisskit. För nyare grejer med tunna fina kanaler så är det syntet som gäller.

Vad det gäller "symaskinsoljorna"... Skit samma, köp det du känner för och tror på för där handlar det ju inte om att det ska tåla tryck, värme och transportera bort skit, utan bara att det ska sluta gnissla, hålla rent, fukt- och rostfritt.
Jag har använt 5-56 i förgasare, elsystem, gångjärn, lås och allt möjligt med bra resultat. Även på hjulbultarna på bilen en gång, men det är inte att rekommendera för jävla vad det nöp fast. Då är Slick50 fett eller kopparpasta bättre.
OBS! För Slick 50 fett så ska det vara rent från olja och petroleumfett innan man använder det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#11 Inlägg av blacken »

CRC https://www.crcind.com som gör 5-56 är ursprungligen svenskt
Och alla skriker att 5,56 är USA tillverkat, men görs på licens av CRC.
Även på hjulbultarna på bilen en gång, men det är inte att rekommendera för jävla vad det nöp fast. Då är Slick50 fett eller kopparpasta bättre.
Bästa där och i bromseriet är Grafitpasta, men det förstås, "billigt" NOT!..
Tar ett tag, man märker det inte direkt.
Som sagt, av lååångt liv av meckeri med massa dräll av 5.56 överallt i motorutrymmen, så har jag aldrig observerat det. Fast cykelslang har en helt annan bärighet och sammansättning, än slang som stort sett ska/bör ska tåla kylarvätskor, bensin, diesel, oljor, avfettning, diverse kemikalier, värme, fukt, vibrationer, osv, som kan finnas i en motorrumsmiljö..
Men ingen av dom har ju sådär jättebra smörjförmåga (lite som symaskinsolja),
Brukar använda 5.56 när man behöver komma in i vajrar och annat löpande som är dolt, först på med en massa 5.56, låter skiten rinna igenom ordentligt, sedan så på med vanlig/avsedd ordentlig smörjolja, som med hjälp av 5.56 lättare hamnar där det ska vara.
Men jag har en "skitolja" som hette "Duralube" till mina puffror. Snacka om klockrent för dom. Aldrig haft jamning eller frysning med dom, oavsett klimat, väder, miljö eller temperatur. "Bettan" har "gått" minst 20.000 bulor med den oljan, syns knappast på den, minimalt slitage på mekaniken. Den oljan levererar bättre än mångt dyrare specialoljor jag har provat till puffrorna. Synd bara att den inte säljs längre.
Lite OT kanske, men ibland så kan en till synes "sämre" billigare olja, verkligen gnistra till.

Men att använda WD40 och 5.56, som rengöringsmedel är ju inte billigt precis, med tanke på vad te.x avfettning, fotogen, diesel, eller vanliga rengöringsmedel kostar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#12 Inlägg av vroom »

Jag försökte undvika svartlackade ytor med mässingborsten, det KAN bli repor. Men j-r vad ren svingen blev :headbang
Det sitter en plastöverdragen vajer inuti gasvajerhöljet och jag tror det bästa är silikonsprej för att få det att löpa lätt. Har varit försiktig med sprejen på kontakter och elkomponenter, bättre då med elektronikrengöring.
Intressant detta med additivet Slick50. Skulle vilja testat för länge sen men kanske inte till nyare hoj. Finns det smörjfett med teflon?
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... d_PrSkvmFu

Finns ju hur mycket medel som helst gäller bara veta vilket smörj som passar inom specifikt användningsområde.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#13 Inlägg av blacken »

Finns det smörjfett med teflon?
Slick 50 fett. (PTFE)
Snyggt jobb på knoten :tummenupp ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Guide till en grundlig rengöring av hojen

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
vroom skrev:Finns det smörjfett med teflon?
Slick 50 fett. (PTFE)
Jag vet inte om Slick50 finns längre men som Blacken säger "PTFE" är isf vad du ska leta efter. Teflon är bara ett varumärke som jag tror är ägt av Dupont (ungefär som Gore-Tex, Cordura, Kevlar osv.)

Om du funderar på att använda PTFE-fett, tänk på det jag sa tidigare:
OBS! För Slick 50 fett så ska det vara rent från olja och petroleumfett innan man använder det.

Anledningen är att PTFE-fett inte är oljebaserat och gillar inte att blandas med oljebaserade produkter som petroleumfett (typ vanligt kullagerfett), grafitfett eller liknande.

Jag använder PTFE-fettet bara i gildbussningar, på bultar och liknande, men inte i lager, där kör jag kullagerfett.

Jodå, Slick50 finns fortfarande http://www.slick50.se

En sak till förresten.
Silikonspray är bra för gummi och sånt, typ trottelmembran och insugsgummin (där är det iofs bättre med silikonfett). Men du ska inte kladda med silikonet på elgrejer.
Elektronikrengöring är bra för att göra rent, det är i princip ett mycket fint och snabbavdunstande avfettningsmedel. 5-56 kan istället användas för att smörja lite och hålla fukt borta.
blacken skrev:Snyggt jobb på knoten :tummenupp ..
+1 på den :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar