Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.
Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Har en annan fundering, lite mer teknisk.
Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.
Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?
Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.
Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?
Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Knalla upp ett steg i hårdhet, det kan vara för "mjukt" stift, samt kolla att det är ordentligt rent nere i stiftbrunnen, så att stiftet har ren metallkontakt mot toppens metall, resistorstift kan få lite skumma slitningar om det inte har ordentligt kontakt med jord. Du bör gegga på lite grafitpasta på gängorna åsså. Och se till att du har dragit stiftet så hårt som det ska dras..adrian_vg skrev:Har en annan fundering, lite mer teknisk.
Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.
Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?
Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Just att cmsnl är dyra kan jag instämma i. Vänta tills reservdelarna läggs på hög och gör ett massinköp samtidigt som lottovinsten trillar in på kontot. VarförViffer med deras vansinniga mått på Oringar till oljekyl..di blaue warenhaus mit ringhals funkar inte så var tvunget köpa därifrån. Alltså om man någon gång skulle få för sig att ta bort delen så måste oringar bytas eftersom dom är för deformerade för att ens silikonfätt skulle hjälpa
fast den är ju rätt lättmeckad
fast den är ju rätt lättmeckad
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Så inget har förändrats i det hänseéndet då, chaffisarna idag har ungefär samma status som dåtida oxar, Eller som det heter på utrikiska "They are a very expendable item"Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.
Diesel vurre?..Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Tror det är standardhårdheten. Min tanke var snarare att gå ner pga att det är en vinterhoj och antagligen skulle må bättre av ett stift som snabbare blir varmt.blacken skrev:Knalla upp ett steg i hårdhet, det kan vara för "mjukt" stift, samt kolla att det är ordentligt rent nere i stiftbrunnen, så att stiftet har ren metallkontakt mot toppens metall, resistorstift kan få lite skumma slitningar om det inte har ordentligt kontakt med jord. Du bör gegga på lite grafitpasta på gängorna åsså. Och se till att du har dragit stiftet så hårt som det ska dras..adrian_vg skrev:Har en annan fundering, lite mer teknisk.
Bakgrunden är alltså att den sabla hojen vägrade starta för två veckor sen, just när vädret slog om till jättekallt. Fick inte igång härket förrän jag bytte stiftet igår kväll.
Givet mina två skämsveckor jag varit tvungen att busspendla till jobbet istf med Dominatrixen och hur tändstiftet såg ut när jag skruvade ur det gamla, så undrar jag hur ofta man egentligen ska byta stift på en stor stånka?
Stiftet som satt i hade gått runt 100-150 mil på sin höjd, men det känns lite konstigt att man ska behöva byta oftare än så. Eller ska det vara så?
Det syns inte helt bra på bilden, men gnistgapet på det gamla stiftet till vänster var närmare 1,5-2 mm pga slitage, och klart synbart med blotta ögat!
Enl manual ska gnistgapet vara runt en mm...
Jordkontakten låter som ett sannolikt. Samlas mycket skit just runt stiftet. Kollar det.
Är alla stift resistorstift? Hur vet man det?
Åtdraget hårt men inte idiothårt!
Börjat fundera på om jag inte fått piratstift...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap>blacken skrev:Så inget har förändrats i det hänseéndet då, chaffisarna idag har ungefär samma status som dåtida oxar, Eller som det heter på utrikiska "They are a very expendable item"Oxdragarverksamheten ersattes av lastbilar och speditionsföretag.Diesel vurre?..Det är just nu oklart om lastbilar kan bidra på samma sätt som drottning Kristina och oxarna till vår allmänna matkultur.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Det står ett stort "R" på stiften, kan vara en ledtrådÄr alla stift resistorstift? Hur vet man det?
Och gör det inte det, så finns det ett mindre r i texten typ C"R"-8EH, eller "R" kan var som sista bokstav i texten...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Aha!blacken skrev:Det står ett stort "R" på stiften, kan vara en ledtrådÄr alla stift resistorstift? Hur vet man det?
Och gör det inte det, så finns det ett mindre r i texten typ C"R"-8EH, eller "R" kan var som sista bokstav i texten...
Trodde R var för racing edyl...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Mjaa, inte riktigt, "Vurre" = Glufs, tugg, tugg, smask, raaaap! Snarare...Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap>
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Ok, isf vet jag inte vad är en "vurre" är.blacken skrev:Mjaa, inte riktigt, "Vurre" = Glufs, tugg, tugg, smask, raaaap! Snarare...Glugg-glugg-glugg, aaaah! <raaap>
Passar bra i tråden, så - vad är en vurre för dig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.vad är en vurre för dig?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Aha, tänkte mer åt virrehållet, dvs stavfel.blacken skrev:Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.vad är en vurre för dig?
Vurre som i wurst alltså?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Jupp eller ordets mera specifikt ursprung "Ein Raggenballen mit das schwängdörr, mit nosenblut unt halka"adrian_vg skrev:Aha, tänkte mer åt virrehållet, dvs stavfel.blacken skrev:Was? Ein"Vurre" ist ein "Korv" af de allehanda sort.vad är en vurre för dig?
Vurre som i wurst alltså?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Allmänna funderingsfrågeställnings-tråden
Jösses, slang för hela slanten!blacken skrev:Jupp eller ordets mera specifikt ursprung "Ein Raggenballen mit das schwängdörr, mit nosenblut unt halka"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!