Det verkar vara vettigt. Jag känner iofs inte till A9. Vissa av F-temas produkter kan vara rätt bra, men deras grejer som är kritiska för t.ex. motorns funktion kommer inte in i mitt garage.vroom skrev:Har nu bytt oljemärke igen, till nåt tyskt A9 Racing. Tänkte det skadar inte testa när det ändå är så billigt. 99lappar på xlmoto. Har skruvat ut på förspänning 7mm, original ska vara 9mm. Märkte att denna gaffelolja inte var lika rinnig som f-temas vattniga dylika olja. 5W står det på flaskan. Hoppas på mer följsamhet i fjädringen utan att det blir för stumt eller stötigt.
Om du tycker att gaffeln känns svampig kan det kanske vara läge att gå upp lite i viskositet. Som exempel så har jag gått upp från ATF som rekommenderas original på min hoj till SAE 10 => 15 och numera 20 som tillsammans med hårdare fjädrar gör att den nu känns rätt bra.
Men man ska också komma ihåg att gafflarna har blivit betydligt bättre sen 80-talet.
SAE är en internationell standard och ska (eller bör) hålla samma vikt oavsett märke. Däremot kan det nog skilja på kvalitet mellan lågprisblask och riktig olja.adrian_vg skrev:5W-olja från två olika tillverkare behöver inte ha samma viskositet ("rinnighet").
[...]
Ex. Mixa en del 5W och en del 10W, få 7,5W. Mixa en del 0W och en del 5W, få 2,5W.
Man kan absolut blanda oljor med olika viskositet och få ett mellanting, men då bör man nog hålla sig till samma märke.