Dags att serva pärlan [RC36]
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Men hallå!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Japp japp...men svarten triggade mig...adrian_vg skrev:Men hallå!
För att då återgå till ämnet. Finns säkert skrivet, men skall byta stift, luftfilter, olja/filter. Dessa pryttlar ligger hemma och väntar.
Bromsvätska bytte jag förra året både bak och fram .Tänkte byta kopplingsoljan i år, det är väl samma som i broms (?). Såg nåt som såg ut som en luftningsnippel på vänster sida bakom sidokåpan.
Kylvätska, hur knepigt är det att byta?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Kopplingsvätska: Samma som i bromsarna, men enklare att göra.lappen skrev:Japp japp...men svarten triggade mig...adrian_vg skrev:Men hallå!
För att då återgå till ämnet. Finns säkert skrivet, men skall byta stift, luftfilter, olja/filter. Dessa pryttlar ligger hemma och väntar.
Bromsvätska bytte jag förra året både bak och fram .Tänkte byta kopplingsoljan i år, det är väl samma som i broms (?). Såg nåt som såg ut som en luftningsnippel på vänster sida bakom sidokåpan.
Kylvätska, hur knepigt är det att byta?
Kylvätska: Ganska enkelt, men man behöver fundera igenom lite hur man ska göra. Guide på http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3020.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Ja, ja skyll på mig bara...Japp japp...men svarten triggade mig...
Lite småtrångtbökigt på en del ställen, men annars väldans enkelt.Kylvätska, hur knepigt är det att byta?
"häng med nu Katten, det svänger ju"Men hallå!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Högt i tak.
Och nu
Och nu
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Imorgon skall tändstift mm bytas. Tänkte följa viewtopic.php?f=20&t=4466
Men hur byta luftfilter? Sitter väl under tanken, så den måste väck? Måste jag tömma den då?
Men hur byta luftfilter? Sitter väl under tanken, så den måste väck? Måste jag tömma den då?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Vet inte hur oljekylarfästet ser ut på 36;an men på min var det ett pita att få ur tändstiftshatten på fyran pga att fästet satt så f-tigt till. Tillverkade ett substitut i glassbytteplast och jag tror det blir hållbart. Inga stora krafter som kräver en hållare i stålplåt.lappen skrev:Imorgon skall tändstift mm bytas. Tänkte följa viewtopic.php?f=20&t=4466
Men hur byta luftfilter? Sitter väl under tanken, så den måste väck? Måste jag tömma den då?
Angående luftfilterbytesoperationen har jag Inga tips att delge. Kontakta närmaste återförsäljare av just Ditt filter.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Ska finnas en kran under tanken. Stäng den. Sen är det bara att skruva bort och lyfta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Tack för alla tips, fasiken vad grymt detta forumet är
Oljan tömdes igårkväll. Hade dock en mopedrackare som stod i vägen, och det spöregnade ute, så kunde inte flytta den heller. Kom därmed inte år oljefiltret, men det löstes idag.
Sedan var det dags att byta tändstift. Försökte först med en hylsnyckelsats, men det fungerade ju inget vidare, trångt som det var. Kom då på tråden jag själv länkade till ovan...
En klockren tändstiftsnyckel fanns bland verktygen
Skippade dock #5 att skruva bort fläkten, det behövdes inte, även om det sannolikt underlättat. Det satt några Denso stift i. Såg faktiskt granska fräscha ut, men nu när jag hade nya NGK Iridum stift liggandes så åkte de givetvis i.
Sedan var det detta med luftfiltret... Meckade som tusan med den fram och tillbaka, och vips så släppte den framtill och jag kunde vika den bakåt/uppåt. Då var det ju hur enkelt som helst att ta bort kåpan över luftfiltret. Jag behövde alltså inte ta bort tanken. Satte en hammare som stöd mellan styrkronan och tanken, och det fungerade perfa. Luftfiltret såg också fint fint. Givetvis skillnad mot helt nytt.
Sedan när jag ändå var i farten så bytte jag kopplingsvätska, och rengjorde behållare, och det behövdes sannerligen. Fy fasiken var mycket mög det var i den... Tidigare skött service på denna hojen verkar ha varit klart selektiv...bromsvätskan bytte jag förra året, och den såg sorglig ut den med i behållaren.
Tog sedan en sväng ned till macken och kollade däcktrycket. Var så regnigt och kallt att det inte blev mera kört idag. Vet inte om jag frågat innan, men vad tusan är denna kran/vred? Sitter på vänster sidan snett uppåt/framåt ovanför kopplingen..
Oljan tömdes igårkväll. Hade dock en mopedrackare som stod i vägen, och det spöregnade ute, så kunde inte flytta den heller. Kom därmed inte år oljefiltret, men det löstes idag.
Sedan var det dags att byta tändstift. Försökte först med en hylsnyckelsats, men det fungerade ju inget vidare, trångt som det var. Kom då på tråden jag själv länkade till ovan...
Donner skrev:Ett tips är att använda verktygen som finns under sadeln, dom är anpassade till just den hojen
En klockren tändstiftsnyckel fanns bland verktygen
HandLegger skrev:Hittade ingen guide här. Jag bytte stift idag så jag tänkte att jag kunde lägga ut hur jag gjorde.
1. Bort med de stora kåporna på båda sidor.
2. Lossa bulten bak på tanken och lyft den 5-6 cm i bakkant.
3. Lossa kylarens nedankant. Det är endast en skruv o den sitter på vänster sida.
4. Spänn upp kylaren framåt med buntband, jag fäste i gaffelbenen.
5. Skruva bort fläkten. 3 skruvar och en kabel. Låt fläkten hänga medan du mekar.
6. Nu kan du komma åt både fram o bak att ta bort tändhattarna och byta stift.
7. Montera tillbaka i omvänd ordning.
Klart!
I min servicemanual står det att man måste ta bort tanken för att byta de främre stiften. Helt onödigt, det räcker att svänga fram kylaren lite.
Skippade dock #5 att skruva bort fläkten, det behövdes inte, även om det sannolikt underlättat. Det satt några Denso stift i. Såg faktiskt granska fräscha ut, men nu när jag hade nya NGK Iridum stift liggandes så åkte de givetvis i.
Sedan var det detta med luftfiltret... Meckade som tusan med den fram och tillbaka, och vips så släppte den framtill och jag kunde vika den bakåt/uppåt. Då var det ju hur enkelt som helst att ta bort kåpan över luftfiltret. Jag behövde alltså inte ta bort tanken. Satte en hammare som stöd mellan styrkronan och tanken, och det fungerade perfa. Luftfiltret såg också fint fint. Givetvis skillnad mot helt nytt.
Sedan när jag ändå var i farten så bytte jag kopplingsvätska, och rengjorde behållare, och det behövdes sannerligen. Fy fasiken var mycket mög det var i den... Tidigare skött service på denna hojen verkar ha varit klart selektiv...bromsvätskan bytte jag förra året, och den såg sorglig ut den med i behållaren.
Tog sedan en sväng ned till macken och kollade däcktrycket. Var så regnigt och kallt att det inte blev mera kört idag. Vet inte om jag frågat innan, men vad tusan är denna kran/vred? Sitter på vänster sidan snett uppåt/framåt ovanför kopplingen..
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Av någon anledning blir vätskan till kopplingen svartare än den i bromsarna. Den enda anledningen jag kan komma att tänka på är at den påverkas av motorns värme.lappen skrev:Sedan när jag ändå var i farten så bytte jag kopplingsvätska, och rengjorde behållare, och det behövdes sannerligen. Fy fasiken var mycket mög det var i den... Tidigare skött service på denna hojen verkar ha varit klart selektiv...bromsvätskan bytte jag förra året, och den såg sorglig ut den med i behållaren.
När jag tar ut moppen nu efter två års stillestånd så ska det vara torrt och gatorna soppadeTog sedan en sväng ned till macken och kollade däcktrycket. Var så regnigt och kallt att det inte blev mera kört idag.
Så det blir nog inte förrän maj
Tomgångsjustering.Vet inte om jag frågat innan, men vad tusan är denna kran/vred? Sitter på vänster sidan snett uppåt/framåt ovanför kopplingen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Fast detta var inte svart, utan typ brons/rost färgat..? Skulle tagit bilder, men var så sketen... Nåja, nu är det rengjort iafTyrannosaurus skrev:Av någon anledning blir vätskan till kopplingen svartare än den i bromsarna. Den enda anledningen jag kan komma att tänka på är at den påverkas av motorns värme.
Tyrannosaurus skrev:Tomgångsjustering.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Hydraulvätskor varierar i färg. Det enda gemensamma man kan säga om dem tror jag är att de ska vara klara. Då är de okej.lappen skrev:Fast detta var inte svart, utan typ brons/rost färgat..? Skulle tagit bilder, men var så sketen... Nåja, nu är det rengjort iaf
Vissa hydraulvätskor mörknar när de tagit upp tillräckligt med vatten, ett klart tecken på att ett byte behövs.
En del hydraulvätskor verkar mörka, tills man tar upp den svarta gummipluppen ur behållaren!
Andra hydraulvätskor ändrar inte färg, så där får man hålla koll på ett byte vartannat år eller så själv.
I det österrikiska järnet vars namn inte ska nämnas ska det inte vara hydraulvätska alls i kopplingen, utan en mineralolja. Maguras Blod för att vara exakt. Kostar en hel del, om man säger så.
I mitt fall fick det bli Biltemas tunnaste gaffelolja...
Och för att verkligen jeflas, ska det vara vanlig hydraulvätska i bromsarna. Varför göra det enkelt för ägarna liksom...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
På rc36/1 så sitter kranen på vänster kåpa och det är två vajrar som går till en löptrissa på såskranen, ett djäkla dribbel ibland när man ska lossa tanken. Man får använde den medföljande lyftbygeln som sätts i hålen för tankfästet och sedan i lugn och ro lossa allt.Ska finnas en kran under tanken. Stäng den. Sen är det bara att skruva bort och lyfta
Det är en av anledningarna att det heter faktiskt "bromsvätska", inte som i folkmun felaktigt nämns "Bromsolja" och vanligtvis så är det någon sorts mineralvätska eller något silikonbaserad fluidium. och man har samma vätska i både broms och koppling, så att den svartnar snabbare på kopplingen kan nog mycket väl bero på Ödlans förklaring, med att den utsätts för mera värme..ska det vara vanlig hydraultvätska i bromsarna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Är inte bromsvätska DOT 5.0 just silikonbaserad?
DOT 4 och 5.1 är det inte, varför dessa två är blandbara, men inte med 5.0.
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5
DOT 4 och 5.1 är baserat på polyetylenglykol, en sorts sprit alltså.
DOT 5.0 är siloxanbaserat. Silikonolja kort och gott.
Edit2: Å ena sidan är DOT 5 hydrofobisk, den tar inte upp vatten, men kan ta upp luft(?), vilket gör att de inte ska användas i bromssystem med ABS (och är svårluftat dessutom).
DOT 4 och 5.1 är det inte, varför dessa två är blandbara, men inte med 5.0.
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5
DOT 4 och 5.1 är baserat på polyetylenglykol, en sorts sprit alltså.
DOT 5.0 är siloxanbaserat. Silikonolja kort och gott.
Edit2: Å ena sidan är DOT 5 hydrofobisk, den tar inte upp vatten, men kan ta upp luft(?), vilket gör att de inte ska användas i bromssystem med ABS (och är svårluftat dessutom).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Alla bromsvätskor ändrar färg. Jag har testat ett antal märken, billiga, dyra, mineral, syntet, blå, bruna, klara, Motul, Castrol, DOT 3, 4, 5.1, 5.0 silikon (på äldre tidigare hojar). Allt mörknar.adrian_vg skrev:Hydraulvätskor varierar i färg. Det enda gemensamma man kan säga om dem tror jag är att de ska vara klara. Då är de okej.
Vissa hydraulvätskor mörknar när de tagit upp tillräckligt med vatten, ett klart tecken på att ett byte behövs.
En del hydraulvätskor verkar mörka, tills man tar upp den svarta gummipluppen ur behållaren!
Andra hydraulvätskor ändrar inte färg, så där får man hålla koll på ett byte vartannat år eller så själv.
Jo.Är inte bromsvätska DOT 5.0 just silikonbaserad?
Det finns både för- och nackdelar med silikonbaserade DOT 5.0, men jag tycker nackdelarna överväger. Till att börja med så är det inte svårare att lufta ett system med DOT 5.0, bara kladdigare, vilken är en av nackdelarna. I övrigt.Edit2: Å ena sidan är DOT 5 hydrofobisk, den tar inte upp vatten, men kan ta upp luft(?), vilket gör att de inte ska användas i bromssystem med ABS (och är svårluftat dessutom).
Fördelar:
- Käkar inte upp lacken om man spiller.
- Mindre risk för fading eftersom den inte tar upp vatten. Men nu snackar vi extremer. Det ska mycket till för att ett modernt system med DOT 5.1 ska fada om man bara ser till att byta vätska på något sånär regelbunden basis och inte kör som om man har snott hojen. Jag tror inte ens att dom kör med DOT 5.0 inom racing längre, det gjorde man förr.
Nackdelar:
- Kladdet som jag redan har nämnt. DOT 3, 4 och 5.1 är vattenlöslig och lätt att skölja bort. Ta för vana att skölja av lock och membran när du öppnar, men se till att det är riktigt torrt när du monterar, då blir det tätt.
- Att den inte tar upp vatten. Ja, det är också en nackdel eftersom det kan leda till korrosion i systemet.
Lite förklaring om fading.
Om man slarvar rejält med servicen kan vattnet som DOT 3, 4 och 5.1 tar upp vid hög värme leda till i princip kokning och att det bildas gasbubblor (typ luft) i systemet, vilket leder till att man tappar bromsarna, vilket i sin tur kan vara en ganska obehaglig upplevelse
Det är alltså inte bromsvätskan som kokar, den tål väldigt hög värme, utan vattnet/kondensen som den har tagit upp.
Men risken för sånt är som sagt väldigt liten vid normal användning och om man byter vätska något oftare än vart 10:e år.
Å andra sidan, om man inte byter DOT 5.0 vätska så lär man istället få korrosion i systemet, vilket knappast är bättre.
Kort sagt, både hojar och bilar behöver underhåll och slarvar man för mycket så kommer det förr eller senare paja.
Hur vet man då vad det är i en begad hoj?
Det är oftast DOT 3, 4 eller 5.1
Osäker? Känn på den och gnid den mellan fingrarna.
DOT 3, 4, 5.1 = Sträv och lätt att skölja av med vatten.
DOT 5.0 = Fet och kladdig som olja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal