K&N luftfilter-Frågor kring detta

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

K&N luftfilter-Frågor kring detta

#1 Inlägg av ljungqvist86 »

Tjena!

Har en VFR 800 -02.
Jag har börjat fundera på om man kanske skall stoppa i ett K&N luftfilter men vill kolla lite om det är värt det för en vanligt hobbyåkare som piskar gatmil med tuffa packväskor.....

Har Leo vince system men ingen powercommander eller dyl samt vanligt luftfilter. Kör mest vanligt körning, touringmil.
Ska man köpa en K&N filter och stoppa i? Kommer det göra någon skillnad för mig som inte kör på bana eller har optimerat hojjen på något sätt? Det kanske inte är värt pengarna?
Jag har läst lite om att motorn går bättre och ljudet kan bli lite goare ändå, stämmer detta? Har ni själv såna filter? Har inte för avsikt att optimera maskinen med PC eller likvärdigt men vill ändå att viffern skall ha det bästa, dels för motorns välmående men även för nöjets skull om det ger något.

/Andreas

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#2 Inlägg av vroom »

Har ett K&Nfilter som jag rengör och oljar in varje säsong efter ca 600 lugnt körda mil. Nöjd så men skulle om jag vore dig köra på DNA http://motospeed.se/mc-delar/insug-och- ... 800-97-09/ istället. Dyrare men större och mer luft till motorn ger bättre andning. Kan använda exakt samma rengöringssprej/ olja som till K&N fick jag förklarat från denna firma.

sorry 02 hade du ju :fakta https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... XAnqIVOt_k
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#3 Inlägg av adrian_vg »

Tumreglerna:

1. Bara öppnare slipon: Ingen ommappning behövs.
2. Bara öppnare luftfilter: Ingen ommappning behövs.
3. Både slipon och öppnare luftfilter: Skaffa Power Commander, mappa om!

Jag hade slipon på min 00:a, men tyckte att ständigt köpa nya pappersfilter var lite väl dyrt i längden. Skaffade ett K&N, en PC3 och lät bänka den efteråt.
Bluddret jag tidigare hade runt 4-5000 rpm försvann i stort sett helt. Bonus var att hojen gick mycket bättre i låg- och mellanregistret, ställena man vanligtvis befinner sig i när man kör på gata.
I mitt fall var det såååå värt det! Blev en helt annan hoj efter!

Edit: Vilket påminner mig...
viewtopic.php?f=11&t=6076
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tumreglerna:

1. Bara öppnare slipon: Ingen ommappning behövs.
2. Bara öppnare luftfilter: Ingen ommappning behövs.
3. Både slipon och öppnare luftfilter: Skaffa Power Commander, mappa om!
Det är inte helt sant. Så länge man inte ändrar primären d.v.s. tar bort luftburken och ersätter med trattar eller separata filter och/eller byter primärrören på avgassystemet d.v.s. helsystem så behöver man inte ändra på nåt såvida man har vakuumförgasare eller sprut eftersom dom justerar sig själva till viss del.

Mekaniska knasare behöver däremot bestyckning vid i stort sett minsta ändring eftersom dom inte justerar nånting själva.
Detta är ett känt faktum för alla som nån gång har kört med Mikuni Smoothbore eller Flatslide eller Kehins motsvarade Flatslidegasare som är bättre, klapprar inte, men är betydligt dyrare.
I ett tidigare liv körde många med Del-Orto eller dubbla 2-ports Webrer som var ännu värre ur justeringssynpunkt.

Med det här menar jag bara att det inte är absolut nödvändigt, men PC respektive Dynojet (förgasare) är ändå aldrig fel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är inte helt sant. Så länge man inte ändrar primären d.v.s. tar bort luftburken och ersätter med trattar eller separata filter och/eller byter primärrören på avgassystemet d.v.s. helsystem så behöver man inte ändra på nåt såvida man har vakuumförgasare eller sprut eftersom dom justerar sig själva till viss del.
Insprutning har även den begränsad spännvid för hur mycket den kan mappa om själv.
Förvisso mer än förgasare, men ändå inte obegränsat.

Insprutare går också ofta magert av miljöskäl som standard, så att köra med öppnare filter och slipon magrar upp blandningen ännu mer.
I värsta fall kan skador uppstå i motorn om man inte kompenserar för mer luft.

Tumreglerna jag skrev, är... tumregler. :wink:

Ang mekaniska knasare, det är det man har den ställbara bränsleskruven till. ;-)
Har jobbat en del under vintern och förvåren med ombestyckning och justering efter förgasarbytet på min DRZ.
CV-förgasare satt på innan, som funkade ok, men hade inget speciellt roligt trottelsvar för den tekniska körningen jag mestadels ägnar mig åt. Brappa runt i konbanor var tex en studie i frustration över att inte komma runt konorna med gasen.
Keihin FCR39:an jag bytte till, är ett helt annat djur och så lik en insprutare det går utan att det är just insprutning. Känslig för yttertemp är en underdrift... Fördelarna överväger dock, och efter justering funkar förgasaren mestadels bra. Lyckligtvis är höjden över havet i stort sett samma var jag än kör, sp slipper kompensera för det också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är inte helt sant. Så länge man inte ändrar primären d.v.s. tar bort luftburken och ersätter med trattar eller separata filter och/eller byter primärrören på avgassystemet d.v.s. helsystem så behöver man inte ändra på nåt såvida man har vakuumförgasare eller sprut eftersom dom justerar sig själva till viss del.
Insprutare går också ofta magert av miljöskäl som standard, så att köra med öppnare filter och slipon magrar upp blandningen ännu mer.
I värsta fall kan skador uppstå i motorn om man inte kompenserar för mer luft.
Så sant.
Ang mekaniska knasare, det är det man har den ställbara bränsleskruven till. ;-)
Ok, att vi kallar grejerna för "moppe", men ställbart munstycke, det var länge sen :roll: :lol:
Kan dessutom bli "lite" jobbigt att sitta och skruva på fyra knasare under körning :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Ok, att vi kallar grejerna för "moppe", men ställbart munstycke, det var länge sen :roll: :lol:
Kan dessutom bli "lite" jobbigt att sitta och skruva på fyra knasare under körning :P
:lol:

Man får välja "rätt" hoj. Min DRZ har bara en förgasare. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Man får välja "rätt" hoj. Min DRZ har bara en förgasare. ;-)
Men ställbart munstycke. Jag ser bilden framför mig från moppetiden, Adrian på DRZ med en hand på styret och den andra skruvar på munstycket brrrrrrrr-njeeeeeeeeeeee :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#9 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Man får välja "rätt" hoj. Min DRZ har bara en förgasare. ;-)
Men ställbart munstycke. Jag ser bilden framför mig från moppetiden, Adrian på DRZ med en hand på styret och den andra skruvar på munstycket brrrrrrrr-njeeeeeeeeeeee :lol:
:laugh :laugh :laugh
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#10 Inlägg av blacken »

den ställbara bränsleskruven till
??? Har du som på äldre Oplar och andra gammelhärkar, två skruvar? en för tomgångsluft och en för sås??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#11 Inlägg av vroom »

Katalysator och original utblås ihop med tvättbart luftfilter+ slipon tycker jag inte borde bli så stor förändring i avgasmottrycket än om man byter till helsystem som jag gjort. Känner mig inte helt tillfreds att köra hojen förrän bänkning gjorts. Ryckig och bluddrig i låga varv men går bra i mellanregistret nästan som i originalutförande men med förmodad rikare bränsleblandning. Har temporärt lagt in mapp19 i pcV och skulle väl kunna pluttra runt så men skulle inte kännas rätt..
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
den ställbara bränsleskruven till
??? Har du som på äldre Oplar och andra gammelhärkar, två skruvar? en för tomgångsluft och en för sås??
En bara, påverkar bränsletillförseln.
Tomgångluften ställs mha munstycken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
den ställbara bränsleskruven till
??? Har du som på äldre Oplar och andra gammelhärkar, två skruvar? en för tomgångsluft och en för sås??
En bara, påverkar bränsletillförseln.
Tomgångluften ställs mha munstycken.
Det brukar vara tvärt om. Ett lågfartsmunstycke (pilot jet) som styr tomgångssoppan och en luftskruv som styr tomgångsluften.

Nu är iofs begreppet "luftskruv" lite vilseledande för det vanligaste är att knasarna har blandningsskruvar. Lite förenklat kan man säga att CV knasare har blandningsskruvar och mekaniska har luftskruvar.

Vilket det är kan man faktiskt se på knasaren utifrån. Sitter skruven före trottelhuset så är det en luftskruv, efter trottelhuset så är det en blandningsskruv. Men för att förenkla det så kallas det alltid luftskruv på svenska ("pilot screw" på engelska).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#14 Inlägg av blacken »

Det brukar vara tvärt om. Ett lågfartsmunstycke (pilot jet) som styr tomgångssoppan och en luftskruv som styr tomgångsluften.
Precis, helt vad jag misstänkte, verkar som vår gode Herr Adrian har börjat bli lite"disträ" (kalkad) på sistone. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: K&N luftfilter-Frågor kring detta

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det brukar vara tvärt om. Ett lågfartsmunstycke (pilot jet) som styr tomgångssoppan och en luftskruv som styr tomgångsluften.
Du kan ha rätt, har inte stenkoll på vad det gör, bara att blandningen ändras och motorn går bättre eller sämre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar