Skarp med en 750

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#31 Inlägg av adrian_vg »

Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba... :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#32 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:Din signatur fick mig att surfa runt på den sajten istf att jobba... :roll: :lol:
Haha, visst är den underbar :lol:
Länge sen jag var inne där sist, men tyckte det där citatet var perfekt för ett hojforum. Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen... :roll:
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarp med en 750

#33 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Då jag själv klotat med hojen vet jag hur mycket man bryr sig om den, ställer sig upp och springer fram till den och kollar skadorna och svär, sen börjar det göra ont i kroppen... :roll:
Jepp, varit där, gjort det, fick ingen tröja. Senast i söndags för nån vecka sen. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#34 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:
blacken skrev:
Underlättar om man har en lång vinkelmejsel så man når in utan att bränna sig.
Ingen rivning ska behövas.
Mjaa lite mer specifik får du lov att vara, man behöver en "special" mejsel som är som på hockeyspelen,en vinklad historia som gör att man kommer åt justeringsskruvarna, utan att bränna fingrarna av sig, (trångt som bara den). Det går med en väldans kort stjärnmejsel, men ja, det bränns i fingrarna väldigt lätt. och lite riva är det, sidokåpor måste bort, och så behöver man en sådan däringa mojäng som mäter undertryck/vakuum i knasarna. Har man inte gjort det förut, så underlättar det ganska bra om du får hjälp av någon som visar dig hur du gör första gången.
Det tyckte jag lät som någon precis erbjöd sig att hjälpa till? ;) Du bor möjligtvis inte i Göteborg?
Sorry, huserar straxt söder om Fjollträsk i en kravallghettofavela som benämns Svältåsen. samt lider svår brist på adekvata verktyg. Bortsett det så hade jag mer än gärna bistått med den hjälp man förmår.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#35 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Allright, jag får läsa på om hur man gör då och fixa det, och att handla verktyg är kul. Mest saker när man dör vinner :roll:

Ok, det förklarar avgassmällarna jag fått, jag trodde den gick rikt bara.
Mer luft, mer pang. Mer luft innebär mer syre att antända oförbränt bränsle i avgassystemet med.

Min DRZ har en "coast enricher", en fetningventil på förgasaren, vars enda funktion är att släppa på mer bränsle vid kraftiga gasavslag så att det inte smäller så mycket.
Nackdelen är att denna ventil bidrar till att göra bestyckningen svårare än nödvändigt, så jag avaktiverade det. Nu poppar det alltid, låter nästan som en tvåtaktare...
Vänta nu, så du menar att om den får snålt med soppa så pangar det i avgasröret oftare? :? Eller tolkade jag din förklaring fel? Jag trodde det blev avgasknallar för motorn fick för mycket soppa så lite av det åkte igenom oförbränt och smällde i avgasröret?
Du hade helt rätt, om det smäller i avgaseriet på avdrag så är det för mycket sås som åker med ut i avgaserna, för om spisen är i sjysst trim, så ska det inte följa med oförbränd sås ut, och även om det till äventyrs skulle följa med lite oförbränd sås ut, så ska det inte smälla så att det hörs eller störs vid ökat luftflöde i avgaseriet, kanske på sin höjd "småblubba" så där hemtrevligt...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#36 Inlägg av Skarp »

Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#37 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:Jag hörde av mig till en verkstad vad dom skulle ta för att synka knasarna, dom svarade 1100kr. Det tyckte jag var lite saftigt efter ni förklarat att det inte var så svårt om man bara hade rätt verktyg.
Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" :lol: Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på det medföljande tankstödet.

Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.

I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.

Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.
Senast redigerad av blacken den lör maj 19, 2018 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#38 Inlägg av Skarp »

blacken skrev: Det var saftigt, men dom vill ju ha pröjs för sin tid, "di rackerne" :lol: Gör så här, införskaffa eller låna en verkstadsmanual, se till att du har ett sjysst plejs att husera i, och givetvis lagom mått av tid att spendera där. Hysta upp skrotet på centralen, riv den så mycket så att du kan se hela knaseriet. Brukar räcka men sidokåporna, och i bland ställa tanken på den medföljande tankstödet.

Ibland så kan det underlätta om man river bort tanken och använder sig av en separat bränslebehållare bredvid knarren, typ en lämplig soppa dunk/tank/behållare modell intravenösdroppställning som dom har på sjukhusen på ett par liter, på en ställning som har en högre nivå än knasarna som är lätt att flytta.

I manualen så kan du läsa hur du gör för att ansluta vakuumätarna som du har lånat av någon vänlig själ. Den med stavar rekommenderas, jag finner för min del, den lättare att hantera och att läsa av. Vidare så talar boken om hur du gör för att få knasarna att lira som dom ska. Och så följer du dom steg för steg.

Faktum är att svårare än så är det inte, med den reservation som Morgans lag föreskriver. Givetvis så är bra och rätta verkyg en klar fördel att få baxet fixat, men är övertygad om att du fixar det, med lite exercis av det Svenska språket.
Då gäller det bara att hitta en plats att vara på och nån vänlig själ att låna verktyg av. Helst runt Göteborgs trakten. En service manual hade förra ägaren köpt, Haynes, så det har jag :)

Om det är nån som känner sig manad att hjälpa mig mot en liten slant eller eller bara en trevlig eftermiddag/kväll så är det bara hojta till :)

Annars om ni som har koll men bor längre bort kan länka verktygen som behövs skulle det vara uppskattad också :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skarp med en 750

#39 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#40 Inlägg av blacken »

Den häringa kan var bra att ha åsså.
http://www.carbtune.com/bevel.html
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#41 Inlägg av Skarp »

Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#42 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#43 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.
För det är nåt man inte använder ofta eller?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarp med en 750

#44 Inlägg av blacken »

Skarp skrev:
blacken skrev:
Skarp skrev:Tack så mycket för länkarna! Den där skruvmejseln gick man ju nästan igång lite på, ser ut att vara bra kvalité.
Blir nog att beställa. Landar väl på samma pris som han skulle tagit att synka knasarna, men, jag kommer ha kvar verktygen efter, win.
Förvisso, men rekommenderar starkt, att du undersöker möjligheterna att låna grunkerna i första hand.
För det är nåt man inte använder ofta eller?
Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka? :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Skarp med en 750

#45 Inlägg av Skarp »

blacken skrev: Exakt, fast du kan ju alltid skaffa dom, och finner du att det är skoj och lär dig ordentligt, så har du alltid möjligheten till en hyfsad rostfri inkomst då och då. Men ändå, varför orka? :lol:
Gäller bara att hitta nån som har verktygen också :)


En annan sak jag märkt med hojen nu, när den stått ett tag, t ex över natten, så hoppar det rätt rejält när man lägger i 1:an första gången efter man startat den. Någon som vet vad det kan vara? Dvs jag startar hojen, den är i neutral, jag kopplar, lägger i 1:an, då hoppar den fram lite grann, som att allting inuti motorn och lådan har hamnat så långt ifrån rätt läge som möjligt och nu måste lägga sig rätt. Men det är bara när den stått över natten vad jag märkt.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Skriv svar