På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#1 Inlägg av SirreASDF »

Hej!

Överväger att bli VFR-ägare då jag ledsnat på att pressa landsväg på min MT07a.

Men jag velar alldeles för mycket just nu, och tänkte att här finns det säkert folk med miljoner åsikter.. :D Kort söker jag egentligen en hoj som är:
  • - Bekväm och trevlig för pendling landsväg (3 mil till jobb, 13 mil till tjejen)
  • - Rolig och lättmanövrerad
  • - Fungerande även vid semestrar
Det jag landat i är väl något av följande:
VFR800 Gen6
VFR800 Gen8
CBR650F -14 eller nyare

Min största fundering är egentligen om CBR:en täcker upp mitt behov, eller om det är lite för mycket leksak till kostnad av komfort..?

Mitt pristak är väl runt 90' just nu, vilket gör valet på Gen8 rätt begränsat, då endast de från -14 ligger i ungefär rätt prisklass.

Vad gäller VFR:en så kan jag inte bestämma mig om jag gillar utseendet för Gen6 eller Gen8 bäst.. Priset talar ju klart för en Gen6.. Är det några relevanta övriga skillnader värda att beakta?

Tacksam för whatever input VFR-eliten kan komma med! Misstänker att det finns en risk att svaren som kommer är smått partiska också ;) Men det är inte mig emot, är ruskigt sugen på en VFR..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#2 Inlägg av blacken »

Vettigt ekonomiskt alternativ till 800:an är RC36 750 90-93. Visserligen lite mindre häst, men sååå mycket mera själ i sig, än spruttjofräset på 800:n, som i sig har legendariska kraftreserver vid behov, men återigen vare sig häst eller kubik garanterar en "religiös" upplevelse för den enskilda mc åkaren. Även försäkring, mekbarhet, servicekostnad är mer än avsevärt bättre (lägre) på dom, hållbarheten ska vi inte prata om, legendarisk i motorkretsar. :fakta
Men mindre knarr än 750 ska du nog inte satsa på om du vill ha en bra allround som du ska skjutsa på, (förr eller senare, så kommer riksdagen att vilja åka med), speciellt vid långåka, du har ju även VTR, prova en sådan åsså.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#3 Inlägg av SirreASDF »

Jag är generellt urusel på att meka, så vill gärna ha något som går utan att jag behöver lägga in massa arbete. Därav känns det lite "otryggt" att köra på en så pass "gammal" hoj, oavsett meriter.

Men du ratar CBR650 som en allround-hoj alltså, det köper jag!

Ska kika lite på VTR också, såg det fanns en -03 här uppe, så ska åka förbi och prova vid tillfälle!

Tack för input!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ingen av de nyare generationerna av viffrarna går väl sönder egentligen.

Viffrarna du väljer mellan har annan sorts motor än radfyran i CBR:en.
Om det inte spelar någon roll, välj den billigaste.

Men eftersom du ställer frågan här kan man undra vad som lockar dig till en VFR just?

VFR har ju lite större motor och är lite starkare, men i praktiken spelar det mindre roll.

Ska du skjutsa? Om ja, välj VFR av en generation du är bekväm med budgetmässigt.
Glöm inte kolla försäkringspremierna!

När jag köper kläder och velar mellan modellerna väljer jag hellre att avstå.
Du kan göra samma sak, först mellan VFR och CBR. Sen mellan VFR gen 6 och gen 8.
Ska kännas rätt.
Motorcyklar köper man med hjärtat, även om hjärnan mest vill ha det billigaste.

VTR är kul och låter kuligare, nästan lika kul som VFR.
Men bränsleförbrukningen kan komma som en chock om man inte fiskör jämt på landsväg.

VTR är dessutom ganska gammal som modell vid det här laget.
Får inte ihop att du dissar VFR gen 90-93 isf.

En klassisk VFR är annars sista generationen med kuggdrivna kammar; gen 98-01.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#5 Inlägg av SirreASDF »

Tack för inputen Adrian!

Har kikat på nya hojar i några månader nu, det jag egentligen fastnat för är utseendet och ljudet på VFR Gen6 och 8. Det som lockar med en CBR är att den ser så mycket smidigare och sportigare ut. Men någonstans prioriterar jag komforten över det. Samtliga 3 hojar jag föreslog, är väl de tre som jag ständigt kommit tillbaka till vid alla jämförelser jag gjort.

Vad gäller VTR så är det inget jag kikat på innan, men då det fanns två stycken hos handlare här i stan skadar det ju inte att prova. En VTR -02 är ändå kring 10 år nyare än en VFR gen 90-93. ;)

Provkörde en VFR -00 tidigare i veckan, som jag måste säga att jag trivdes väldigt bra med, men störde mig på bland annat instrumenteringen som kändes aningen.. daterad.. Småsak, visst, men för en 10-20 till kan jag få en Gen 6 i gott skick, som dessutom har snyggare chassi enl. mig :)

Tilläggas ska att jag idag har en MT-07 -17, som jag räknar med att få runt 60' för. Så en budget upp till 90' är ungefär vad jag har att spela med. Känns "fel" att köpa en vääldigt mycket äldre hoj.

Vet inte om jag lyckades redogöra för mina tankar, men uppskattar din input!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#6 Inlägg av adrian_vg »

En sidokommentar; VTR är en ren sporthoj. Byggdes för Battle of the twins om jag minns rätt och för att möta Suzuki TL1000.
En 02:a är nu sexton år gammal!

För 10-20k kr får du en massa bensin. Försäkringen är också ruskigt mycket billigare! ;-)

Är lite osäker, vad skiljer på chassit på gen 6, 8 och de tidigare modellerna?

Visst förstår jag, kommer man från en modern radfyra(?) som MT07 kan VFR tidigare än VTEC-modellerna kännas föråldrat.
Som sagt innan, mc köper man med hjärtat, och bara lite hjärnan. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#7 Inlägg av SirreASDF »

MT07 är en rak tvåa, så bara steget upp till en fyra är lockande...

Gen 6 och 8 drar jämnt i utseende, älskar gen 6 bakdel med dubbla rör bakåt, men ogillar framlyset (även om det växer på mig).. Gen 8 ser generellt mer modern och fräsig ut (i brist på en bättre beskrivning), men har lite tråkigare bakdel. Båda har dessutom LCD-displayer för allt utom varvtal.

Kikade på Gen 5 innan, som jag ärlig tycker ser helt okej ut, men börjar kännas daterad. Äldre än så skriker.. well... 80/90-tal :mrgreen: De ser helt enkelt för omoderna ut för min smak. Sen ska jag inte sticka under stolen med att ABS känns som en nyttig extra trygghet på -02 och framåt.

Kortfattat tycker jag Gen6 och Gen8 känns rätt likvärdiga i utseendet. Gen8 ser lite bättre ut, men tveksamt om den ser cirka 40,000kr bättre ut :roll: Dessutom är det lättare att hitta en Gen6 med mer utrustning så som väskor etc. Försäkringen på en Gen6 är cirka 1500kr billigare per år också. Men båda två är billigare än min nuvarande i försäkring.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#8 Inlägg av blacken »

Tja, oavsett vad du väljer, så är Honda ett bra val med ett mestadels genuint rykte av kvalitè, och just VFR är ett begrepp som enar många, så vilken du än väljer så kommer du att få mycket glädje och nöje av din Viffer och träffa likasinnade i princip hela världen, som fullkomligen rosar Viffern och dess erkänt kvalitativa egenskaper.
https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM

liasom "Hondakvalitè" är ett begrepp i meckvärlden. Tycker dock att du ska prova en "gammal och omodernt opålitlig" gen 3 innan du stänger den dörren, för dom håller minst lika bra som dom moderna, om inte bättre, för just den generationen (RC36) var överarbetad av Honda just för "tillkortakommanden" med tidigare modeller med en massa dribbel med kammar o annat, just RC36 anses av "en del" vara den bästa Hondaknoten någonsin.
https://www.youtube.com/watch?v=RKRFbUMX_FM

Eller testa en VFR 1200 som ett annorlunda "Benchmark" i ditt val.
MT07 är en rak tvåa
Hrmmf, det heter "Twin" när man pratar mc motorer med parallella burkar. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

zoddri
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 14, 2018 16:07
Ort: Umeå

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#9 Inlägg av zoddri »

Har en VFR1200F -10 och den uppfyller ju alla kvar förutom kanske lättmanövrerad.
Alltså, den är ju inte klumpig men det finns många hojar som är enklare att slänga runt på småvägar. Man måste jobba med den.
Fast på landsväg är den svårslagen och jag skulle inte tveka att åka på långsemester med den.

Skulle dock inte rekommendera en provkörning, för risken är stor att du fastnar för motorn och bara måste ha.. :lol:
VFR1200F -10
Red ones go faster

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#10 Inlägg av Mister »

Gen 8!

Cbr som du hänvisar till är för mycket budgetlösningar. Du får mer hoj i VFR :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#11 Inlägg av SirreASDF »

Tack för input allihopa!

VFR1200 går bort då utseendet är fel för mig (:

Har även ratat CBR:en, huvudsakligen på grunderna att det är lite för mkt leksak till kostnad av det praktiska.

Då återstår VFR800 Gen6 eller Gen8..

Just nu lutar det starkt åt Gen6 typ -06 eller nyare (Fått för mig att VTEC:en justerades för en mjukare övergång på 06 och framåt?). Samt ju mer jag ser Gen6, ju mer kär blir jag..

Gen8 är också väääldigt fina, men prislappen sticker iväg lite för mycket för mig känner jag. Kan inte motivera omkring 40000 kr mer, då jag slits från dag till dag vilken jag tycker är snyggast :roll:

En väldigt subjektiv fråga.. Ljudet på en VFR800 utan slip-on.. Räcker det för er, eller kommer man vilja fixa en slip-on? (Den närmaste, som ser ut att vara i fint skick är utan, har bara hört hur de låter med..) Den är typ 35 mil bort, så lite långt att åka bara för att lyssna.. :P

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#12 Inlägg av Conseal »

Utan slipon låter det inte mycket men ok. Med slipon klart trevligare men det är inget måste att byta egentligen .. jag kör med orginal .. typ..


Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#13 Inlägg av blacken »

(Fått för mig att VTEC:en justerades för en mjukare övergång på 06 och framåt?)
Den är helt klart "On/off" i sin funktion, så hur dom har lyckats med den bedriften, skulle vara intressant att få lära sig. :?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#14 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
(Fått för mig att VTEC:en justerades för en mjukare övergång på 06 och framåt?)
Den är helt klart "On/off" i sin funktion, så hur dom har lyckats med den bedriften, skulle vara intressant att få lära sig. :?
Handlade mer om en finjustering som jag förstod det, så att det inte blev så abrupt.
VTEC-effekten sägs fortfarande vara kännbar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#15 Inlägg av SirreASDF »

Haha ja jag vet inte. Läste på lite mer om det, -06 sänkte de varvtalen något där det går igång, vilket "upplevts" som mjukare i några recensioner.. :P

Men som Adrian säger, helt klart fortfarande kännbart.

Just nu vill jag mest bara få min nuvarande hoj såld, så jag kan börja spekulera på riktigt i jakten på en VFR.

Skriv svar