På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#16 Inlägg av blacken »

Handlade mer om en finjustering som jag förstod det, så att det inte blev så abrupt.
Liasom antingen så är ventilskaftet/ventilen "aktiverat" eller inte, det sker genom ett oljetryck på spärrplupptjofräsen som "aktiverar" ventilskafter/ventilen i tryckaren. Och det sker mellan två ventilstängningar och med tanke på varvtalet när det sker, så inser man att någon större form av "mjukt" påslag av ventilskaftet/ventilen inte är så värst trolig, eller ens möjlig.
06 sänkte de varvtalen något där det går igång
Det är mera troligt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#17 Inlägg av RhINO »

Alltså, spärrplupptjofräsen, du måste ju ha servicemanualen eftersom du vet vad alla grejer heter :D

Jag har läst att de inte ändrade så mycket i när VTEC aktiveras men att de sänkte varvet när den slogs av så att det inte blev så mycket av-på när man låg och sniffade på 6456 rpm utan att den aktiveras vid 6700 och slås av vid 6200 eller något sådant.

/R

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#18 Inlägg av SirreASDF »

Nu närmar jag mig affär på min föregående hoj, och har hittat en VFR800 2007 till hyfsat pris, inte allt för långt borta. Alla väskor med, Devince-slipon (någon uppfattning om den går igenom besiktning?), svartmetallic, 5000 mil på mätaren.

Dock ingen sadelkuts, men får väl leta lite på ebay (:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#19 Inlägg av adrian_vg »

SirreASDF skrev:Nu närmar jag mig affär på min föregående hoj, och har hittat en VFR800 2007 till hyfsat pris, inte allt för långt borta. Alla väskor med, Devince-slipon (någon uppfattning om den går igenom besiktning?), svartmetallic, 5000 mil på mätaren.

Dock ingen sadelkuts, men får väl leta lite på ebay (:
Testa denna på nya hojen. Borde ge en fingervisning åtminstone.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/bu ... iltelefon/

Med dB-killer i sliponnet borde det inte vara något problem normalt.

Ingår originalsystemet i köpet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#20 Inlägg av SirreASDF »

adrian_vg skrev: Testa denna på nya hojen. Borde ge en fingervisning åtminstone.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/bu ... iltelefon/

Med dB-killer i sliponnet borde det inte vara något problem normalt.

Ingår originalsystemet i köpet?
Jag får prova med det, tack! Och ja, originalsystemet ingår. Verkar vara rätt snabbt gjort att byta också. Så det är nog ingen fara gissar jag. Nyservad var den också (Ventiljustering för ~100 mil sedan).

Dock saknades det någon form av "värmeplåt" bakom höger fotpinne om jag förstod rätt.. Något som spelar någon roll? Antar den inte kan tänkas kosta många hundralappar om den behövs?

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#21 Inlägg av RhINO »

Jag har inte den plåten på min knarr heller, tänkte inte ens på att det borde sitta något där när jag köpte den... Oklart om det är ett problem. :)

/R

SirreASDF
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 07, 2018 10:18

Re: På jakt efter ny hoj! VFR eller CBR?

#22 Inlägg av SirreASDF »

RhINO skrev:Jag har inte den plåten på min knarr heller, tänkte inte ens på att det borde sitta något där när jag köpte den... Oklart om det är ett problem. :)

/R
Haha det låter lovande! Då är jag lugn!

Men kan ju lugnt säga, om jag längtade till semestern innan, så är det en helt galen längtan nu.. Men man får väl se det fina i att köpa ny hoj det första man gör när semestern börjar!

Tack för all hjälp i den här tråden för övrigt! Ni har alla varit en stor hjälp! :D

Skriv svar