MC-mässa 2019

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: MC-mässa 2019

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Håller med föregående talare. Inget speciellt, inga speciella nyheter och dega 200 pengar för intrång + 60 pengar för jackan tycker inte det var värt.

Ballaste nya hojen att spana in var väl Ducces V4R med 220 hk. Jisses vilken raket det måste vara, men det blir också en raket för pluskan med en prislapp på 400 papp. Vad sen försäkringen hamnar för en sån liten leksak vill jag inte ens tänka på :twisted: :lol:

Största behållningen på mässan var Classic Honda Club Sweden med två otroligt fina CB750K0 enkelkam, en CBX och en VF750S -83 röd (exakt en sån jag hade före "ödlan") alla i nyskick.
Åså kronan på verket, en original CR750 också i nyskick. För dom som inte vet är det Hondas raceversion på CB750 som är extremt sällsynt. Man såg inte ens speciellt många av dom på 70-talet.

En hoj jag skulle vilja se live är Honda RCB1000 som dom körde 24-timmars endurancerace med.
Den är inte så vacker att se på, men vilken himpa-whimpa-hoj 120 kameler på en långdistansracer på den tiden var mycket https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... b_0000.htm
Motorn är i nåt mitt emellan 70-talets CB750 SOHC och 80-talets CB750/900/1100 DOHC och en ren prototypmaskin. DOHC, kuggdriven primärtransmission (CB750 SOHC/CB750/900/1100 DOHC har kedja) och kullagrad vev (alla andra Honda 4:or har glidlager) och vad jag vet hade dom aldrig nåt motorhaveri under 24-timmarsracen.

Jag kan tillägga att jag i början av 80-talet gick i tankarna att köpa en CB750 SOHC upptagen till 900 och herrejössesvässad på ca. 100 hk som stod och frustade, spottade och studsade på tomgång och hade knappast klarat att köras på järnet i 24 timmar. Men jag blev avrådd av han som hade byggt den som sa: "Ja, den går som fan, men det blir mer skruva än köra och du gillar ju mer att köra".

En annan hoj jag skulle vilja se live är ur-VF:en RS1000RW (gick även under beteckningen FWS1000) https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... ws1000.htm
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-mässa 2019

#17 Inlägg av adrian_vg »

Idé!
Vem skulle vilja få höra och se hojarna Tyrannosaurus nämner rulla några varv på testbanan på nästa Mc-mässa?

Av Youtube att döma verkar det vara standard på japanska mc-mässor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: MC-mässa 2019

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Idé!
Vem skulle vilja få höra och se hojarna Tyrannosaurus nämner rulla några varv på testbanan på nästa Mc-mässa?

Av Youtube att döma verkar det vara standard på japanska mc-mässor.
Du får nog tyvärr åka till Japan för att få uppleva det :(
Det är nämligen där dom står, på Hondas museum.
Den som mot förmodan lyckas övertala Honda att skicka dessa hyperexklusiva hojar till lilla Sverige för att visas på en lika liten mässa förtjänar en stor eloge, men det lär nog med 99,9% sannolikhet inte hända, utan vi får nog som sagt åka till Japan om vi vill se dom.

Låt säga så här. Vi fick inte ens se RC213V-S på nån mässa här i landet trots att den faktiskt såldes till vanligt folk. Mja, vanligt och vanligt. "Vanligt" folk som har 2 millar som ligger och skräpar i nåt hörn och basa väntar på att tas fram för att köpas motorcykel för :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: MC-mässa 2019

#19 Inlägg av Mister »

Göingen skrev:Jag försöker vara i Honda-montern vid 12:00 på fredagen 25/1, så får jag se om någon annan dyker upp.
Förra mässan i Göteborg stötte jag ihop med Mister, vi gick o lunchade ihop. Det var då han pushade mig att ordna VFR-träffen 2018, vilket jag inte ångrat. Jag hade i alla fall trevligt.
Jag kom för sent. Jag var där förens framåt eftermiddagen i Hondamontern. Attans. Det var synd.

Ja, det kan ju bli bra idéer på mässor med lite öl! :)

Hursomhelst. Jag noterade att flera hojar saknades. Hayabusa säljs inte längre i Europa liksom många glidare pga avgaskrav. Surrade med någon säljare som var lite putt över det här, då det i USA är det fortfarande fritt fram. Efterfrågan finns ju kvar liksom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: MC-mässa 2019

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Idé!
Vem skulle vilja få höra och se hojarna Tyrannosaurus nämner rulla några varv på testbanan på nästa Mc-mässa?

Av Youtube att döma verkar det vara standard på japanska mc-mässor.
Du får nog tyvärr åka till Japan för att få uppleva det :(
Det är nämligen där dom står, på Hondas museum.
Den som mot förmodan lyckas övertala Honda att skicka dessa hyperexklusiva hojar till lilla Sverige för att visas på en lika liten mässa förtjänar en stor eloge, men det lär nog med 99,9% sannolikhet inte hända, utan vi får nog som sagt åka till Japan om vi vill se dom.

Låt säga så här. Vi fick inte ens se RC213V-S på nån mässa här i landet trots att den faktiskt såldes till vanligt folk. Mja, vanligt och vanligt. "Vanligt" folk som har 2 millar som ligger och skräpar i nåt hörn och basa väntar på att tas fram för att köpas motorcykel för :twisted:
Tänkte mer generellt på klassikerhojarna som står statiskt i klubbmontrarna. Fint att titta på, i kanske tio sekunder. Ärevarv i actionhallen vore en helt annan sak!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar