Byte styrlager
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byte styrlager
Opps, skrev fel "hur byta till koniska styrlager" ska det vara..
Jag vet man kan/ska/bör demontera lagerbanan på följande sätt. Men vill visa hur göra "old fashion way" som det heter
Lossa "stormuttern" EFTER att först ha vikt ner låsvingarna på den mellanliggande låsbrickan, (två st för övre muttern, två st för nedre muttern
Så ser den ut
Håll emot Yoken/styrtjofräsen innan du lossar nedre låsmutter, man brukar svära så där klädesamt när man får skiten på tårna.
Ta bort dammskyddet
Ta ur Yoken/ styrtjofräsen
Gamla lagret
Plocka bort inre lagerbana och kullagret
Om du gluttar ner i styrtjofräshålet så kan du se två st urtag vid nedre yttre styrlagerbana
[img]ttps://i.postimg.cc/2SwsWMYm/DSC00207.jpg[/img]
Använd ett dorn eller liknande redskap och växelvis knacka ur lagerbanan
Ta ur det
Repetera samma förfarande för den övre lagerbanan
Jag vet man kan/ska/bör demontera lagerbanan på följande sätt. Men vill visa hur göra "old fashion way" som det heter
Lossa "stormuttern" EFTER att först ha vikt ner låsvingarna på den mellanliggande låsbrickan, (två st för övre muttern, två st för nedre muttern
Så ser den ut
Håll emot Yoken/styrtjofräsen innan du lossar nedre låsmutter, man brukar svära så där klädesamt när man får skiten på tårna.
Ta bort dammskyddet
Ta ur Yoken/ styrtjofräsen
Gamla lagret
Plocka bort inre lagerbana och kullagret
Om du gluttar ner i styrtjofräshålet så kan du se två st urtag vid nedre yttre styrlagerbana
[img]ttps://i.postimg.cc/2SwsWMYm/DSC00207.jpg[/img]
Använd ett dorn eller liknande redskap och växelvis knacka ur lagerbanan
Ta ur det
Repetera samma förfarande för den övre lagerbanan
Senast redigerad av blacken den ons feb 06, 2019 20:23, redigerad totalt 10 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byte styrlager
Ta ut yoke/styrtjofräsen i frysfacket som du behändigt hade placerat i frysfacket en kvart eller två.
Behövliga verktyg för första ingrepp
Värm bara på en liten del av lagerbanan typ en centimeter ungefär.
Använd ett smalt blad för att få en glipa att bända i.
Bänd på bägge sidor
Tills det går att använda grövre verktyg som passar att bända i glipan
Fortsätt och bänd på bägge sidor av lagerbanan
Och hela tiden öka storleken på verktyg för att bända.
Ibland så får man använda sig av flera verktyg.
Och "Viojjla" eller hur fasen det nu än uttryckes, lagret väck!
Den observante ser nu att det är skador på yoke stången, (shit happends) dessa måste noga filas/slipas bort, men var försiktig så att inte diameter på stången minskar för mycket. Utan slipa/fila enbart på dom skador som har uppkommit.
Senast redigerad av blacken den fre feb 08, 2019 10:37, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byte styrlager
Såga nu upp den gamla lagerbanan (Dremel funkar apbra till det)
Använd det nu till att trycka på den nya lagerbanan på Yoke/tjofrässtången. Observera kanonaplätt att hamna snett i början utan att man ser det (överdriven bild) var noga med att styra rakt i början. och OBS! OBS" OBS! Glöm inte dammskydd/tätning INNAN ni monterar lagerbanan. Man blir kanonskitskogstokig dom gånger man glömde det.
Fetta nu
in
Lagret ordentligt!
Bild som bara visar hur det ska se ut innan monterig i ramhuvuds styrtjofräshål
Använd gamla yttre lagerbana för att klappa dit nya yttre lagerbana
Kontrollera noga att lagerbana ligger dikt an mot kant,
En noga glutt till skadar inte
Och samma procedur på det över lagret
Använd det nu till att trycka på den nya lagerbanan på Yoke/tjofrässtången. Observera kanonaplätt att hamna snett i början utan att man ser det (överdriven bild) var noga med att styra rakt i början. och OBS! OBS" OBS! Glöm inte dammskydd/tätning INNAN ni monterar lagerbanan. Man blir kanonskitskogstokig dom gånger man glömde det.
Fetta nu
in
Lagret ordentligt!
Bild som bara visar hur det ska se ut innan monterig i ramhuvuds styrtjofräshål
Använd gamla yttre lagerbana för att klappa dit nya yttre lagerbana
Kontrollera noga att lagerbana ligger dikt an mot kant,
En noga glutt till skadar inte
Och samma procedur på det över lagret
Senast redigerad av blacken den ons feb 06, 2019 20:53, redigerad totalt 3 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byte styrlager
[url=https://postimages.org/]
[url=https://postimages.org/]
Som tidigare sagts kolla noga att lagerbana ligger dikt an mot kan i ramhuvud/styrtjofräshål
glöm inte dammtätning!
Montera dit första låsmutter, anbringa det korrekta åtdragningsmomentet (orkar inte slå i manual, läs själva!) Vrid gaffelkronorna fram å tillbaka ett 20 tal gånger (eller mer) och känn om du måste justera lagret ytterligare. (Jag bruka dra lagret halvhårt och sakta dra fram och åter några gånger, för att sedan släppa på lagret och sedan dra önskvärt moment på muttern).
Kolla gaffelkrona/styrtjofräs undertill att det ser bra ut och inget tjälar eller på annat sätt dribblar.
Pilla dit låsbrickan och montera över låsmutter, håll under still med ett för ändamålet passande och lämpligt verktyg, samtidigt som du drar åt övre mutter. Stoppa när du ser att låsbrickans tungor passar i urtagen i muttrarna, typ vik in nedre tungor först, och sedan se när övre passar in vid åtdragning.
Vik in låstungorna i respektive urtag (övre o nedre).
[
Klart! Du bör efter ett 50 till 100 tal mil kolla spelet i lagret igen, bara för att, om inget annat ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byte styrlager
Snyggt! Imponerad att du lyckas ta bilder när du håller på med fetta och sånt, brukar bli så kladdigt att jag aldrig kommer mig för att ta bilder...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Byte styrlager
Nu går det undan..guide de la creme
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte styrlager
Bra guide!
Flyttad till Guider och Howto's ist.
Hur länge sparar postimages.org bilder på sin sajt?
Vore synd att tappa bort dem i denna guide!
Flyttad till Guider och Howto's ist.
Hur länge sparar postimages.org bilder på sin sajt?
Vore synd att tappa bort dem i denna guide!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byte styrlager
länge https://postimages.org/ För evigt eller näst intill iallafall, om reklamen stämmer. Men planka skiten, om det går?adrian_vg skrev:Bra guide!
Flyttad till Guider och Howto's ist.
Hur länge sparar postimages.org bilder på sin sajt?
Vore synd att tappa bort dem i denna guide!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte styrlager
Vi kan vänta ett tag.blacken skrev:länge https://postimages.org/ För evigt eller näst intill iallafall, om reklamen stämmer. Men planka skiten, om det går?adrian_vg skrev:Bra guide!
Flyttad till Guider och Howto's ist.
Hur länge sparar postimages.org bilder på sin sajt?
Vore synd att tappa bort dem i denna guide!
Du har kvar originalbilderna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byte styrlager
Jo.adrian_vg skrev:Vi kan vänta ett tag.blacken skrev:länge https://postimages.org/ För evigt eller näst intill iallafall, om reklamen stämmer. Men planka skiten, om det går?adrian_vg skrev:Bra guide!
Flyttad till Guider och Howto's ist.
Hur länge sparar postimages.org bilder på sin sajt?
Vore synd att tappa bort dem i denna guide!
Du har kvar originalbilderna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte styrlager
blacken skrev:Jo.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byte styrlager
En undring. Vilket är bästa sättet att förhindra att hojen (5th gen) tippar fram när man har den på centralen och ska jobba med framändan/byta styrlager och ska göra det hela utan tillgång till garage?
Jag funderar på att försöka låna en motorlyft för ändamålet. Borde väl gå att dra spännband kring styrhuvudet?
Jag funderar på att försöka låna en motorlyft för ändamålet. Borde väl gå att dra spännband kring styrhuvudet?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte styrlager
Jag satte en upp-och-ner-vänd plasthink under motorframkanten.kebne skrev:En undring. Vilket är bästa sättet att förhindra att hojen (5th gen) tippar fram när man har den på centralen och ska jobba med framändan/byta styrlager och ska göra det hela utan tillgång till garage?
Jag funderar på att försöka låna en motorlyft för ändamålet. Borde väl gå att dra spännband kring styrhuvudet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byte styrlager
Min 198-kronors Biltemadomkraft (eller var det Jula...) under avgasröret så långt fram under motorn som möjligt. Lyft till bakhjulet tar i golvet. Klart!adrian_vg skrev:Jag satte en upp-och-ner-vänd plasthink under motorframkanten.kebne skrev:En undring. Vilket är bästa sättet att förhindra att hojen (5th gen) tippar fram när man har den på centralen och ska jobba med framändan/byta styrlager och ska göra det hela utan tillgång till garage?
Jag funderar på att försöka låna en motorlyft för ändamålet. Borde väl gå att dra spännband kring styrhuvudet?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byte styrlager
Min tanke också först, men tänkte att plast mot avgasröret var snällare.Göingen skrev:Min 198-kronors Biltemadomkraft (eller var det Jula...) under avgasröret så långt fram under motorn som möjligt. Lyft till bakhjulet tar i golvet. Klart!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!