Förgasarrenovering/översyn.

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Förgasarrenovering/översyn.

#1 Inlägg av blacken »

Efter att ha rivit bort soppatank och diverse plast, så börjar du med att lossa gasvajeriet. Med en 10:a nyckel, en smal spetstång kan även vara behjälplig vid ingreppet.
Bild
Glöm inte att slacka på gasjusteringen uppe vid gashandtaget
Bild
Man kan komma åt uppifrån om man tycker att det är för trångt ifrån sidan.
Bild
Sedan så lossar man alla skruvarna till luftburkeri locket.
[url=https://postimages.org/]Bild

Sedan dom invändiga, dom sitter kvar i burksargen
Bild
En pillemarisk rackare som är lätt att missa, om man är lte stressad. Inte choken, utan suddig i nederkant
Bild
Vad du än gör lossa INTE dessa!! Har du inte haft huvudvärk förut, så lär du få ett "hyfsat" smakprov vad det är.
Bild
Dom häringa rackarna (3 st)
Bild
Som sitter i bakkant av luftburkssargen, är till synes "lite special" Och dom sitter inte kvar på sargen, var extra rädd om dom, aplätt att tappa bort dom.
Bild
Lossa åsså slangarna ifrån ovanstående bild
Bild
Lossa chokevajern och ta bort den från knasarna.
Bild
Följande tre bilder, behöver väl ingen djupare presentation?
Bild

Bild

Bild
Lossa sedan dessa skruvar på förgasargummina (Vet dålig bild, men kamera obstinat och jag e lat.)
[url=https://postimages.org/]Bild
Senast redigerad av blacken den tis apr 09, 2019 17:49, redigerad totalt 4 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#2 Inlägg av blacken »

Bänd lite försiktigt i bakkant av knasarbryggan och vicka bryggan uppåt, tills dom bakre gummina släpper, vicka sedan hela bryggan försiktigt uppåt tills dom främre lossar helt.
Bild

Bild
Täck över insugshålen, det är bajsans lätt att något skit drattar i där annars. Och då är dagen defentivt förstörd.
Bild
Demontera dom förgasargummin som sitter på knasarna
Bild
Lossa skruvarna som håller flottörhus koppen (4 st)
Bild
Följande två bilder visar munstyckena och hur dom lossas
Bild

Bild
Dra ut pinnen som håller flottören i förgasarhuset.
Bild
Ta upp/bort flottören.
Bild
I bland så stannar nålventilen kvar, gör inget bara att ta bort den
Bild
Lossa ventilsätet med en 10:ans hylsa, förslagsvis dvs.
Bild
Det händer att denna tjofräs stannar kvar i brunnen. plocka bort, kan bli strul när nya sätet ska dit. (Den har åsså en sådan mackapär)
Bild
Så här ser nya och gamla sätet ut (nya till höger)
Bild
Nya sätet på plats.
Bild
Sätt dit nya nålventilen som bilden visar.
Bild
Lås den försiktigt med ett finger, och låt den försiktigt hamna på sin plats i ventilsätesbrunnen
Bild
Tryck försiktigt ner flottörfästet så att låspinnen kan föras på plats. OBS! tryck dit låspinne väldans försiktigt

Bild
Sidovy som visar hur nålventil ska möta justeringstungan på flottören
Bild
Senast redigerad av blacken den tis apr 09, 2019 17:39, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#3 Inlägg av blacken »

Ställ in specifierat mått för flottörhöjd på ett skjutmått
Bild
I detta specifika fall (1990-1993 RC 36) 9 mm
Bild
Och man mäter ifrån kanten på flottörhuset till topp av flottör.
Bild
Man måste mäta med flottören hängandes vertikalt neråt, sedan så lutar man hela knasaren/bryggan så att nålventils pinne
precis nuddar tungan på flottör.
Bild[/url
Och det ska se ut ungefär så häringa när allt e bra.
[url=https://postimages.org/]Bild

O e det inte det, så bänder (eller trycker) man apkanonskitförsiktigt på flottörens justeringstunga
med en liten skruvmejsel eller liknande delikat föremål, tills man får flottörhöjd att uppnå specifikt höjdmått.
Bild
Sätt dit nya flottörpackningen, underförstått att flottörlocket är rengjort.
Bild
Dom skruvhål som har dessa styrningar,är dom skruvar som man först ska dra åt på koppen.
Bild
ren o fin.
Bild
Och så ska det se ut. Repetera förfarandet på samtliga knasare.
Bild
Senast redigerad av blacken den tor apr 11, 2019 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#4 Inlägg av blacken »

Lossa alla skruvarna till trottellocket, håll emot med ett finger vid den sista, fjäder inuti, vill ut.
Bild
Ta ur fjäder och trottel
Bild

Bild
Inuti trottel, finns en plastmutter, men man kan även använda en stjärnmejsel, som passar i hålet
Bild
tryck lätt ner locket mot fjäderförspänningen. Vrid locket försiktigt moturs tills den lossar ifrån trottel. Observera att det undre urtaget på locket ska
vid montering vändas mot inbuktningen i trottel.
Bild
Ibland så får man fiska upp locket med en tång
Bild
Inbuktning i trottel.
Bild
Bränslenål och dess bricka, kanonviktig sådan.
Bild
Gör rent i trottelhus
Bild
Kolla att det ser helt o rent ut
Bild
Undersök diafragmat efter sprickor, eller andra skador som kan läcka tjuvluft.
Bild
Bränslenålen med den den viktiga brickan.
Bild
Nålen på plats i trotteln, brickan kan ses litegranna.
Bild
Kolla att nål sitter rakt och ordentligt.
Bild
Och dom häringa hålen som har styrningar är dom som man först ska skruva fast skruvarna i.
Bild
Det häringa uttaget ska matcha
Bild
Detta hål i diafragmat, apkanonskitansviktigt!
Bild
Sätt i trottel och fjäder
Bild
Behöver väl inte påpeka, att noga kolla att membranet/diafragman inte sitter fel i sitt urtag i knasaren.
Eller klämmer fel någonstans
Bild
Och dra åt alla skruvar. Klart!!
Bild
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#5 Inlägg av adrian_vg »

Snyggt! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#6 Inlägg av lappen »

Riktigt snyggt! Ville vänta med att kommentera tills tråden var klar.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#7 Inlägg av blacken »

Tackar allra ödmjukast... :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#9 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". :lol: Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". :lol: Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Det var väl inte Messerschmidt, utan goda råd :fakta :wink: :mrgreen:
Lösa membran? Fattar inte hur det ska gå till eftersom dom är vulkade i trottlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Förgasarrenovering/översyn.

#11 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". :lol: Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Det var väl inte Messerschmidt, utan goda råd :fakta :wink: :mrgreen:
Lösa membran? Fattar inte hur det ska gå till eftersom dom är vulkade i trottlarna.
"You say Tomato, i`l say Tomäjto". :mrgreen: Jo, skumt är det, men kanske nå`t nytt som har kommit fram, måhända ett framtida projekt att lista ut hur man gör dom lösa membranen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar