byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#16 Inlägg av Mattias73 »

Lasseåmål skrev:Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Hej

Varför skall man låsa stora muttern med en tjörnare.? Sitter inte muttern 46 mm fast av sig ? Finns det ett jack på axeln efter att man avlägsnat stora muttern ? Kan du utveckla det här lite . Varför skall en skruvmejsel sättas där. Eller menar du något annat?

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#17 Inlägg av lappen »

Mattias73 skrev:Varför skall man låsa stora muttern med en tjörnare.? Sitter inte muttern 46 mm fast av sig ? Finns det ett jack på axeln efter att man avlägsnat stora muttern ? Kan du utveckla det här lite . Varför skall en skruvmejsel sättas där. Eller menar du något annat?
Du borde se "jacket" även utan att ha avlägsnat muttern... Nu har väl du iofs en 800, på min 1992 750 syns det tydligt. Det är ju för att den inte skall skruva upp sig.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#18 Inlägg av vroom »

Lasseåmål skrev:Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kan byta hela lagerhållaren för nästan samma pengar inkl lagerkitet
https://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_ ... llapseCat5
blacken skrev: Vad som händer när du lossar stormuttern är att drev med sin hållare lossar, brickan bakom stormuttern ska man visst vara lite småpetig med vilken sida som är utåt på den. Annars inga större konstigheter, lossa stormutter, ta bort drevnavet, driv ut axeln med bromsskiva. Repetera baklänges.
"pafk" "Piece Of Fucking Kake"
Lycka till :D :tummenupp
Den utåtbuktande sidan på brickan ska vara inåt mot hub sen på med mutter vill jag minnas när jag hade isär för bromsskivebyte

Sen det här larvet med att "körna" fast muttern i spåret har jag aldrig fattat. Tidigare proffsmekar har glömt "avkörna" och dragit sönder axelgängan på min hoj.. Det måste ju gå att sätta dit en låsbricka istället där man viker ner en fläns mot muttersidan som fastlåsning? Har inte sett såna i rätt storlek men borde ju gå att fippla ihop med en plåtbit i rätt tjocklek
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#19 Inlägg av RhINO »

Byter man den muttern eller gillar den att bli körnad över tiden?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#20 Inlägg av vroom »

RhINO skrev:Byter man den muttern eller gillar den att bli körnad över tiden?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Gjorde en uppskattning när jag drog till runt200Nm och hamnade över spåret där det nerdremlade stället funnits. Hamrade på mutter resterna så gott det gick vid återmonteringen men nästa gång får man nog byta mutter. Rätt tjock metall där det körnats så tycker inte det räcker att bara bända med mejsel vid avmontering.. därför gängtopparna hade skalats bort det som hänt tidigare.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#21 Inlägg av Lasseåmål »

vroom skrev:
Lasseåmål skrev:Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!
Skickat från min iPad med Tapatalk
Kan byta hela lagerhållaren för nästan samma pengar inkl lagerkitet
https://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_ ... llapseCat5
blacken skrev: Vad som händer när du lossar stormuttern är att drev med sin hållare lossar, brickan bakom stormuttern ska man visst vara lite småpetig med vilken sida som är utåt på den. Annars inga större konstigheter, lossa stormutter, ta bort drevnavet, driv ut axeln med bromsskiva. Repetera baklänges.
"pafk" "Piece Of Fucking Kake"
Lycka till :D :tummenupp
Den utåtbuktande sidan på brickan ska vara inåt mot hub sen på med mutter vill jag minnas när jag hade isär för bromsskivebyte

Sen det här larvet med att "körna" fast muttern i spåret har jag aldrig fattat. Tidigare proffsmekar har glömt "avkörna" och dragit sönder axelgängan på min hoj.. Det måste ju gå att sätta dit en låsbricka istället där man viker ner en fläns mot muttersidan som fastlåsning? Har inte sett såna i rätt storlek men borde ju gå att fippla ihop med en plåtbit i rätt tjocklek
då måste man kunna fixa så att den där låsbrickan inte kan snurra med muttern runt, då gör den ingen verkan!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#22 Inlägg av Lasseåmål »

RhINO skrev:Byter man den muttern eller gillar den att bli körnad över tiden?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
jag byter, kostar inte många kronor, gillar att veta att allt är i ordning!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Skriv svar