CBR1000RR-R vs RC213V-S

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

CBR1000RR-R vs RC213V-S

#1 Inlägg av Tyrannosaurus »

Läste om nya Fireblade i senaste MC-Folket och kan konstatera några saker.

Den verkar onekligen vara konkurrenskraftig även om det är ett ganska saftigt pris 300 papp för SP-modellen. Intressant förresten med modellbeteckningen, det är nog något slags rekord i längd "CBR1000RR-R Fireblade SP".

En tanke är varför de inte byggde vidare på RC213V-S, dom hade kunnat göra den billigare genom att dra ner på användandet av svindyra material som magnesium, titan och kolfiber ungefär som Ducce gjorde när dom byggde V4R Panigale baserad på den svindyra Desmosedici RR. Dessutom hade det troligen blivit billigare än att bygga en helt ny Fireblade som väl inte har en skruv gemensamt med den förra modellen.

Motor- och prestandamässigt verkar RR-R och V-S vara ganska likvärdiga, faktum utseendemässigt också. Båda är ruggigt snygga, men en grej som jag har tänkt på inte bara med RR-R:n, utan med i stort sett alla nyare supersporthojar. Man bygger en snygg hoj, sen kommer man på "ja visst ja, den måste ju ha en regskylthållare också" åså hänger man dit nån ful svart pinne lite på trekvart där bak som verkligen ser ut som nåt man kom på efter att man hade byggt klart hojen.
Skulle jag köpa en sån, så hade det varit det första jag hade sanerat och fixat nån liten snygg osynlig hållare istället.

V-S är förvisso lättare, men det skulle väl vara fan om man inte fick nåt mervärde för 1,7 mille mer (300 papp vs 2 mille). Men som sagt, om man ersätter lite svindyra material så åker förvisso vikten upp lite, men samtidigt sjunker priset till nåt mer hanterbart. Om man dessutom väljer bort beteckningen SP som innebär att man får klara sig utan Öhlinare, Brembo och quickshift så sjunker priset med 50 papp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: CBR1000RR-R vs RC213V-S

#2 Inlägg av vroom »

Tyrannosaurus skrev: Skulle jag köpa en sån
Beställ en du med. Får min i vår.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... gk7My6LldJ
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: CBR1000RR-R vs RC213V-S

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:
Tyrannosaurus skrev:Skulle jag köpa en sån
Beställ en du med. Får min i vår.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... gk7My6LldJ
Njä, tyvärr inte. Dels om jag hade kunnat köra hoj fortfarande så hade jag behållit min kära ödla och dels är det tveksamt om jag med mina 190 cm hade kunnat vika ihop mig på en sån liten moppe utan att få blodstörtning i benen även om jag hade varit frisk. I dagsläget skulle jag inte ens komma ombord på den eller kanske inte ens på nån hoj överhuvudtaget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar