+1. Det är det enklasteTyrannosaurus skrev:Vad det gäller tjuvluftläcka så kan en sån ibland lokaliseras med hjälp av startgas.
Starta motorn och låt den gå på tomgång och spraya riktigt med startgas på och runt insugsgummina. Om det är en läcka så varvar motorn upp lite av startgasen.
Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/
Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/
Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
- Bilagor
-
- fuel1.jpg (18.49 KiB) Visad 8952 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Det är möjligt, men det är iaf så dom gör när man bänkar. Där är det enbart viktmotstånd där hojen ska sätta snurr på en svintung räfflad rulle. Tror den väger 400-700 kg beroende på modell av bänk.adrian_vg skrev:Enligt denna bild spelar rullmotståndet inte speciellt stor roll, jmfm vindmotståndet.
Källa: http://www.part20.eu/en/background/fuel-consumption/
Men det är OT. Jag beklagar, tillbaka till ämnet!
Dom vassaste hojarna (oftast dragracinghojar) brukar spinna loss på rullen eftersom rullen är tyngre än friktionen i räfflorna kan hålla emot. Det brukar dom lösa genom att spänna ner hojarna med spännband.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.
Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).
Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!
Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).
Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.
Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).
Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!
Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Nåt ännu viktigare att inte glömma.adrian_vg skrev:MagnusFbg skrev:Och, förstås efterlängtat, här kommer rapporten om hur det gick. Trist väder och dåligt med tid har gjort att det blivit utdraget.
Men nu är det löst! 443 ml Red line SP1 + full tank gjorde susen. Varmkörde innan, drog några repor på en tom rak väg (från ca 3000-11000 rpm på 2:an) sen märkte jag hur det började rätta till sig. Efter det - ett par timmar på lugna vägar, körde så mycket som möjligt på höga varv (mellan 5000 och 10000 rpm).
Tack ni goa som givit goda råd och delat med er av kunskap. Underbart att ha detta forum, önskar bara att jag kunde bidra med mer kunnande själv!
Glöm nu inte - rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet.
Dränera förgasarna inför nästa vinter så slipper du problemet nästa år. Jag brukar göra det men eftersom jag hade tappat gnistan senast så blev det inte av. Men nu efter tre förgasarrivningar + 2600:- i delar så lär jag tömma förgasarna oavsett avsaknad av gnista eller ej, för det här vill jag inte göra om.
Jag har iofs inte startat den än, men allt ser fräscht ut och är inoljat och fint, så det ska väl vara fan om den inte ska funka nu
Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
***************
VFR 750F '94 - Röd
VFR 750F '94 - Röd
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför?
Längst ner på flottörkoppen så har du en liten pigg/tapp och en infälld skruv. På tappen så sätter du slangen och lossar skruven så ska såsen rinna ur. Det kan vara klägg eller liknande som eventuellt pluttar igen lite. Det kan då bli nödvändigt att demontera koppen för rengöring, men det är extremt sällsynt, oftast så räcker det med att helt skruva ur skruven och pilla med en tråd/piprensare eller liknande. Om det inte rinner av sig självt dvs.MagnusFbg skrev:Hör vad du säger och ska lägga till det till listan "saker att göra innan vintervila". Ska bara ta reda på var plastslangen ska tryckas på och vad dräneringsskruvarna sitter. Just nu är jag mest euforisk över att lösningen var så enkel och billig (och rolig!)Så... Använd gärna mig som avskräckande exempel och töm förgasarna. Det KAN gå bra ändå, men det kan skita sig också och det är så enkelt att trycka på en plastslang och öppna dräneringsskruvarna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger också att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Men det handlar bara om att smörja upp munstycken mm, eftersom bensin numera är ganska torr.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger också att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Men det handlar bara om att smörja upp munstycken mm, eftersom bensin numera är ganska torr.
- Bilagor
-
- 12888552_10154120191242074_2637751649673699121_o-800x560.jpg (19.58 KiB) Visad 8866 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Det har inte med Shell V-Power att göra utan ALL soppa idag innehåller etanol och det är det som är boven.adrian_vg skrev:En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
När V-Power kom så var det snack om att det var akrylatsoppa som lätt kan kännas igen på att den luktar som soppan gjorde förr i tiden. Det är möjligt att det var akrylat i början, men dom har nog gått ifrån det eftersom den är betydligt dyrare än den vanliga pumpsoppan.
Man kan köpa akrylat på dunk som kallas gräsklipparbensin 4T. Den är fan så mycket finare, men det blir rätt dyrt om man ska köra på den
Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Korrekt, det handlar bara om smörjning. Mitt inlägg är modifierat för att vara klarare.Tyrannosaurus skrev:2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Ungefär hur mycket är en skvätt?Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
1dl eller 1liter till en full tank?
Never ride faster than your guardian angel can fly
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Alternativt inte glömma det viktigaste, att "ventilera" hästarna ofta och gärna, förhindrar slemgegg i munstyckena.
På ca 20 liter, ungefär en 2-4 dl har jag för mig (red Line) Annars så finns det graderingar på flaskan som talar om hur mycket man ska skvätta i.
Ungefär hur mycket är en skvätt?
1dl eller 1liter till en full tank?
På ca 20 liter, ungefär en 2-4 dl har jag för mig (red Line) Annars så finns det graderingar på flaskan som talar om hur mycket man ska skvätta i.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
På exakt samma fråga, fick jag svaret "en hutt" till en tank bensin .Jonher skrev:Ungefär hur mycket är en skvätt?Tyrannosaurus skrev: Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
1dl eller 1liter till en full tank?
Jag skulle vilja säga en kapsyl 2T-olja till tio liter bensin.
Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Högre tomgång när motorn blivit varm - varför? *LÖST*
Inte injektorrengöring! Lacknaftan et,c är bara bäraren av tillsatserna, så kör gärna med lacknafta men förvänta er ingen rengöring.adrian_vg skrev:Eller pratar vi injektorrengöring för snåljåpar nu?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P