Rätt kul berättelse på tal om soppaförbrukning. Nej det är inte VFR utan min VF.
Den brukade ligga på sisådär 0,8 l/mil (för mycket). Men det intressanta var att det drog den oavsett hur jag körde. Lungt på landsväg = 0,8 , smiska på landsväg = 0,8 , gasa runt stan = 0,8.
Ok, jag lyckades faktiskt förändra soppaförbrukning vid två tillfällen.
- Ena gången skulle jag smiska ikapp en polare på Autobahn, det gick väl mellan 180-200 och när det var fritt lite till. Nästa gång vi stannade och tanka... Jah! Då hade den dragit mindre

(ca. 0,7)
- Andra gången tog jag det extremt lugnt och åkte ihop med en liten 600 Shadow. Det gick aldrig fortare än 100, då drog den litern jämt
Skulle vara intressant om Farbror Blå hade köpt om man kommer fläskade i 180,
"jo du förstår konstapeln, jag försöker vara miljövänlig".
Hur som helst, för ett par år sen gjorde jag en topprenovering och passade samtidigt på att trimma lite med lite portning, vassare kammar, roligare avgassystem och lite smått och gott. Efteråt åkte jag till Henning (nej den andra Henning, han i Åkerberga som arbetar med Dynojet).
Han kom snabbt underfund med att hojen ville ha MYCKET mera luft. Ok, vi gjorde det som går att göra, bort med allt som tar emot utan att ta bort luftfiltret vilket iofs inte är så mycket eftersom burken är rätt liten p.g.a. platsbrist mellan ramrören och tar man bort hela locket så blir det fiskdamm i burken vid första regnvädret. Men snorklar och lite slangar går att få bort.
Resultat: Hojen ville ha MYCKET mera soppa, totalt 12 enheter på huvudmunstycken, från 124 till 136 (räknas som stor ökning).
Resultat 2: Jodå den gick bättre t.o.m. ganska mycket bättre. Men vad skulle resultatet bli för soppaförbrukningen? Svar: 0,6

Och karaktären verkar vara densamma med samma mängd oavsett körstil. Jag har än sålänge inte hunnit testa 20 mil duktig smiskning eller fiskörning men det verkar som om trimmningen kommer betala sig rätt snart.
Vad den här karaktären beror på vet jag inte. Det enda jag kan komma på är att jag har en löjligt hög 6:a som är 25% överväxlad och om hojen skulle orka varva ur på 6:an (vilket den inte gör) så skulle den göra 300.
Det kanske inte är någon större deal idag med Kråkor, Busor, Bladear, Gixxrar, Rettor och Z'or, men på 80-talet gick inte hojar så fort, dom var inte växlade för det och hade absolut inte ram för det, så det är nog lika bra att den inte orkar