Hur mycket soppa drar en VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Hur mycket soppa drar en VFR?

#1 Inlägg av Sälle »

Hej!

Jag är en stolt nybliven ägare av en VFR800Fi -98, men jag har inte fått hem den än. Jag är en återfalls knutte och kommer nog att få ett och annat att fråga om.

Fråga ett: Hur mycket kan man räkna med att min båge kommer att dra (ej racing körning)

Fråga två: kan man använda rubbing på kåporna innan man vaxar den (den är lite matt och jag vet inte hur många lager lack fabriken lägger på)

Till sist - Kan inte någon se till att våren kommer lite snabbare... :roll:

Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

VFR800FI00

#2 Inlägg av JOS »

Min 00 drar ungfefär 0,45-0,6 beroeende på körning...
Jag skulle rekomendera en finare lackrengöring som inte är så stark, sedan några lager flytande hårdvax på det. Jag använder mig av Sonax det fungerar bra!
Till sist, våren är på gång i varje fall i Skåne och Blekinge!! Det har börjat växa krokusar i rabatten utanför mitt hus.
Grattis till en bra motorcykel.
Hade!
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#3 Inlägg av Sälle »

Det var snabbt svarat....

En lackrengöring tar väl inte bort smårepor?
Jag hade tänkt att ta lite rubbing på en trasa och köra för hand, inga maskiner.

Nån som vet om det är säkert, jag vill ju inte att all färg ska försvinna?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rätt kul berättelse på tal om soppaförbrukning. Nej det är inte VFR utan min VF.

Den brukade ligga på sisådär 0,8 l/mil (för mycket). Men det intressanta var att det drog den oavsett hur jag körde. Lungt på landsväg = 0,8 , smiska på landsväg = 0,8 , gasa runt stan = 0,8.
Ok, jag lyckades faktiskt förändra soppaförbrukning vid två tillfällen.

- Ena gången skulle jag smiska ikapp en polare på Autobahn, det gick väl mellan 180-200 och när det var fritt lite till. Nästa gång vi stannade och tanka... Jah! Då hade den dragit mindre :?: (ca. 0,7)
- Andra gången tog jag det extremt lugnt och åkte ihop med en liten 600 Shadow. Det gick aldrig fortare än 100, då drog den litern jämt :roll:

Skulle vara intressant om Farbror Blå hade köpt om man kommer fläskade i 180, "jo du förstår konstapeln, jag försöker vara miljövänlig". :lol:

Hur som helst, för ett par år sen gjorde jag en topprenovering och passade samtidigt på att trimma lite med lite portning, vassare kammar, roligare avgassystem och lite smått och gott. Efteråt åkte jag till Henning (nej den andra Henning, han i Åkerberga som arbetar med Dynojet).

Han kom snabbt underfund med att hojen ville ha MYCKET mera luft. Ok, vi gjorde det som går att göra, bort med allt som tar emot utan att ta bort luftfiltret vilket iofs inte är så mycket eftersom burken är rätt liten p.g.a. platsbrist mellan ramrören och tar man bort hela locket så blir det fiskdamm i burken vid första regnvädret. Men snorklar och lite slangar går att få bort.
Resultat: Hojen ville ha MYCKET mera soppa, totalt 12 enheter på huvudmunstycken, från 124 till 136 (räknas som stor ökning).

Resultat 2: Jodå den gick bättre t.o.m. ganska mycket bättre. Men vad skulle resultatet bli för soppaförbrukningen? Svar: 0,6 :!:
Och karaktären verkar vara densamma med samma mängd oavsett körstil. Jag har än sålänge inte hunnit testa 20 mil duktig smiskning eller fiskörning men det verkar som om trimmningen kommer betala sig rätt snart.

Vad den här karaktären beror på vet jag inte. Det enda jag kan komma på är att jag har en löjligt hög 6:a som är 25% överväxlad och om hojen skulle orka varva ur på 6:an (vilket den inte gör) så skulle den göra 300.

Det kanske inte är någon större deal idag med Kråkor, Busor, Bladear, Gixxrar, Rettor och Z'or, men på 80-talet gick inte hojar så fort, dom var inte växlade för det och hade absolut inte ram för det, så det är nog lika bra att den inte orkar :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#5 Inlägg av elias »

Ang soppa och körning.

Kör man i ca 80 km/h så varvar man inte direkt ur hojen... Hur ska man köra bränsleekonomiskt i dessa "låga" hastigheter?

Gissar att jag kommer köra en del efter skyltarna i längre sträckor.. då kan man lika gärna tänka på mil-per-liter.

Tjänar man på att växla ner och varva ut lite mer?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Kör man i ca 80 km/h så varvar man inte direkt ur hojen... Hur ska man köra bränsleekonomiskt i dessa "låga" hastigheter?

Gissar att jag kommer köra en del efter skyltarna i längre sträckor.. då kan man lika gärna tänka på mil-per-liter.
Varför ska man köra i 80? Personligen kör jag i den hastighet där det känns bäst oavsett vad det står på skyltarna. Faktum är att det är jobbigare att köra långsamt på en hoj där man sitter framåtlutad med en stor kåpa än att låta det rulla på lite.
Men det är en fråga om tycke och smak, var och en kör ju självklart som han eller hon vill.
Tjänar man på att växla ner och varva ut lite mer?
Bäst är att ligga på den växeln där man känner att motorn arbetar lungt utan att kännas ansträngd. D.v.s. motorn gillar oftast inte att varvas för lite heller. Personligen stoppar jag inte i 6:an förrän i 90 ungefär om jag kör lungt, då är varvet ungefär 3000 rpm.

Min marschfart på landsväg brukar ligga kring 120-140 (4-5000 rpm) och på riktigt tråkiga och tomma motorvägar ökar jag lite till för att inte somna 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Man kan väl säga att jag är rädd för att bli av med körkortet.
Har redan en varning på mig, då jag körde 99 km/h på 70-väg med bilen. Till det skulle jag bli galen om jag fick ta bussen till jobbet.....

Klart jag vill snyta ut motorn ibland med! Men på det stora hela kan man väl köra hastighetsskylt + moms?
Sen får ni alla kalla mig tråkig eller fjantig. Kanske ansvarsfull?

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#8 Inlägg av Sälle »

Håller med dig Elias.

Skulle jag förlora körkortet så får jag problem, jag kan inte ta mig till jobb utan bil eller MC (men nån gång kan man fuska när det känns säkert)

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

Visst, jag gasar och har mig...
Hittills har jag bara åkt dit på bussfilskörning, fått böter för trasig baklampa.

Om det är tur eller att jag väljer tillfällena kan jag inte svara på. Antagligen mest tur.

Det är kul att gasa! :D
Men värt kortet? Nej...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#10 Inlägg av Andersson »

angående dina små repor.

Prova med AutoSmart, polish med hårdvax.

Tar bort repor på kemisk väg och det är inget slipmedel i, lämnar inga rester heller. och är otoligt lättarbetat. (nej jag är inte sponsrad av AS)

Jag anväder enbart deras produkter till mina fordon.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#11 Inlägg av Sälle »

Tackar Andersson.
Det kommer jag definitivt att prova.
Var kan jag hitta det någonstans

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#12 Inlägg av Andersson »

SkåneMicke skrev:Tackar Andersson.
Det kommer jag definitivt att prova.
Var kan jag hitta det någonstans
Det kan du hitta på tex Micro bildelar, kanske finns det på OKQ8 också?
Men Mirco har vet jag. Mekonomen också tror jag.
Hojen såld

Skriv svar