Ny VFR 2010, Automat,kardan,Större motor.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#46 Inlägg av TobLind »

Älskar den biten då de jämför hur ramen uppför sig i manuellt läge i jämförelse med dual-clutch läget :D VILL HA VILL HAAAA!!!!

jag är nog ensam om tanken att vilja ha en vfr 1200 här? :D
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#47 Inlägg av Tyrannosaurus »

TobLind skrev:Älskar den biten då de jämför hur ramen uppför sig i manuellt läge i jämförelse med dual-clutch läget :D VILL HA VILL HAAAA!!!!

jag är nog ensam om tanken att vilja ha en vfr 1200 här? :D
Närå du är inte ensam om den tanken, jag önskar bara att den var lite snyggare :wink:

Jag provkörde ju DN-01 som har HBT-låda (eller om det var HFT eller HTF, HSB kanske :wink: )
Det var väl något liknande med knappväxling och där man kunde välja automat eller manuellt läge. Sen att hojen i sig var totalt felkonstruerad för min smak är en annan sak, men lådan var intressant.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

Honda MC har nu även lagt ut några bilder på motorn, bl.a. denna som visar kam och ventilmekanism

Bild

När jag tog upp den högupplösta bilden så fann jag några intressanta saker.
http://www.hondamc.com/images/bildarkiv ... 0108_A.JPG

Unikammen som Honda kallar denna SOHC konstruktion är direktverkande på insugsventilerna och påverkar avgasventilerna via vippor i vad jag kan se nästan en omöjlig vinkel.
Titta på den högupplösta bilden. Ventilerna ska alltså tryckar neråt, vippaxeln sitter vid tändstiftshålen och ska påverkas av kammen. Hur ska kammen trycka för att ventilerna ska tryckas neråt?

Finns det fler såna teknikfreak som jag som kollar hur skruvarna är gängade på forumet? :wink:

Hur som... Det är nu det blir intressant. För att komma runt den här omöjliga vinkeln ser det ut som att Honda har monterat rullvippor. Titta på vippornas anläggningsyta mot kammarna. Det är inga vanliga friktionsytor utan små rullar/hjul vilket gör att friktionen i princip blir noll.
Intressant! Rullvippor är iofs ingen ny uppfinning, jänkebilar hade det redan på 60-talet, men den enda hojen som vad jag vet har haft det är Hedlunds 1000cc V-Twin.
Det gäller bara att Honda har gjort lagrerna till rullarna tillräckligt stabila annars kan man få ett jävla skrammel med tiden.

Synd bara på kamkedjan. Jag tycker att dom hade kunnat kosta på sig en kuggkassett.

Det finns massor med bilder (även högupplösta) Här http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... 13503.aspx
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#49 Inlägg av TobLind »

Kammen måste ju rotera umm bortåt eller vad jag ska säga hmm inåt mot insugssidan blir det
för att kam nocken ska komma underifrån och "lyfta" vipparmen så den i sin tur kan pressa ner ventilen

gillar teknik jag med :D
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#50 Inlägg av kenjo »

TobLind skrev:Kammen måste ju rotera umm bortåt eller vad jag ska säga hmm inåt mot insugssidan blir det
för att kam nocken ska komma underifrån och "lyfta" vipparmen så den i sin tur kan pressa ner ventilen

gillar teknik jag med :D
Tänkte så jag också men det gäller ju bara ena cylinderraden. Kammarna roterar väl normalt på samma håll på bägge cylinderraderna men avgas och insugsventiler "byter" ju plats så man kommer inte runt problemet med det om inte kammarna roterar olika. Tittade på en annan bild på sidan ovan och där ser man att vipporna ligger an mot kammen lite över "centrum" så det borde fungera ändå men det måste bli väldiga krafter, jämfört med hur det brukar se ut.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#51 Inlägg av Brother Wolf »

Med "DAMN" menar jag bara att jag tycker den är ful som stryk,
men att den av någon anledning börjar se bättre ut,
vilket jag inte vill, då jag tycker fortfarande att den är ful som stryk!

Det är ett missfoster till hoj där tillverkarna totalt
har förstört ett underbart utseende från VFR 800:an!
Skärpning Honda, eller
jag byter till Ducati!!! :twisted:

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Skärpning Honda, eller
jag byter till Ducati!!! :twisted:

BW
Eller en Triumph ST 1050? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#53 Inlägg av Brother Wolf »

Nope, Ducati Streetfighter S :P

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Nope, Ducati Streetfighter S :P

BW
Att döma av kommentarerna, verkar det som om ganska många är intresserade av en nyt VFR, men många skulle vilja se en mer normal (utseendemässigt) variant. Finns inte det, går man till andra märken och modeller. Undrar om Honda verkligen tänkt igenom det här ordentligt... Nytt är ju alltid intressant och fräsch, men man verkar ha missat att motorcyklister är ganska konservativa i sina val av märken och modeller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

#55 Inlägg av Seth »

Måste erkänna att utseendet växer på mig. fast sidan känns fortfarande lite väl slät o plan ut

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Vilka delade meningar.

#56 Inlägg av JohanL »

Jag tycker bara ÄNTLIGEN blir vi kvitt den som jag tycker tragist tråkiga design som nuvarande VFR har.

Den nya håller jag med om att vid första anblick ser lite annorlunda ut. Den ser kanske lite klumpigt ut. Inte det där smäckra CBRRRRRRRRR stuket precis. Men jag tror ändå att jag gillar den iaf. Slutomdämmet kan ändå inte falla förän man fått en spaning i verkligheten. Värsta bilden måste vara den med packväskorna den ser så klumpig ut.

Men med tanke på spec i en av länkarna. Den är helt klart närmare BlackBird spec än VFR spec.

Kan hålla med något tidigare inlägg. Att utan en "mindre" VFR närmare dagens spec lämnar man ett segment man varit i sedan början.
Även om den nya tilltalar mig mer.
Senast redigerad av JohanL den mån okt 19, 2009 20:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka delade meningar.

#57 Inlägg av Tyrannosaurus »

Brother Wolf skrev:Med "DAMN" menar jag bara att jag tycker den är ful som stryk, men att den av någon anledning börjar se bättre ut, vilket jag inte vill, då jag tycker fortfarande att den är ful som stryk!

Det är ett missfoster till hoj där tillverkarna totalt har förstört ett underbart utseende från VFR 800:an!
Skärpning Honda, eller jag byter till Ducati!!! :twisted:
Seth skrev:Måste erkänna att utseendet växer på mig. fast sidan känns fortfarande lite väl slät o plan ut
Problemet är att man (tyvärr :wink: ) vänjer sig med tiden. Det som man i början skrek "Gaaah!" "Hjälp!" "Ta bort!" åt, säger man senare "Nja kanske" för att ytterligare senare tycka är "Riktigt snyggt". Vi kan ta Suzuki Katana som exempel, den var en riktig "gris" i början, idag är den en odödlig klassiker som många t.o.m. tycker är snygg. Faktum är att VFR1200 är snyggare än både Katana och även Hayabusa vilket iofs inte är någon större bedrift (ungefär som när telefonbolag ringer och lyriskt berättar att dom "garanterat är billigare än Telia" - hur svårt är det? :P :wink: . Dom kan ju försöka vara billigare än Dom här [smygreklam] :mrgreen: ), men båda har fått en hel del köpare av ägare som tycker dom är snygga ;)
JohanL skrev:Den nya håller jag med om att vid första anblick ser lite annorlunda ut. Den ser kanske lite klumpigt ut. Inte det där smäckra CBRRRRRRRRR stuket precis. Men jag tror ändå att jag gillar den iaf. Slutomdämmet kan ändå inte falla förän man fått en spaning i verkligheten. Värsta bilden måste vara den med packväskorna den ser så klumpig ut.
Man kan lura sig en hel del på bilder, det vet jag sen tidigare. När Yamaha FJ1100 pressvisades första gången tyckte folk att den såg "jättestor" ut. Sen kom den i verkligheten och då var det en liten, låg och smidig sak (med dåtiden mått mätt). Så jag vill se nya VFR innan jag ger det slutliga omdömet ;)

Föresten, vilken hoj ser inte klumpig ut med väskor? Att den ser klumpig ut med väskor kan tyda på att hojen är mindre än man tror. Goldwing ser inte klumpig ut med väskor och naken/konstig ut utan, men hur jävla stor är inte den hojen/bussen? :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

#58 Inlägg av Seth »

http://www.motorradonline.de/de/motorra ... 97?seite=3
börjar visst komma lite varianter på vfr först F o nu T

http://www.motorradonline.de/de/motorra ... 97?seite=2
undra om det är samma motor som vfr?
Bilagor
vet att det är en Ps. Tycker bara att F modellen eller blivande R modell kan vara mer åt detta håll i frontutseende.
vet att det är en Ps. Tycker bara att F modellen eller blivande R modell kan vara mer åt detta håll i frontutseende.
honda-vfr-1200-v4-picture.jpg (151.18 KiB) Visad 9266 gånger
Senast redigerad av Seth den sön okt 25, 2009 15:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#59 Inlägg av Tyrannosaurus »

Seth skrev:http://www.motorradonline.de/de/motorra ... 97?seite=3
börjar visst komma lite varianter på vfr först F o nu T

http://www.motorradonline.de/de/motorra ... 97?seite=2
undra om det är samma motor som vfr?
VFR1200T ser ju hemsk ut och bilden du har lagt in är en Photoshop vilket är lätt att se på motorn som kommer direkt från plastbyggsatsen som Honda presenterade förra året.

Men det är mycket möjligt att det senare kommer fler hojvarianter med den nya motorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

#60 Inlägg av Seth »

vet lade bara upp den då jag tyckte att F fronten o kåporna kunde vart mer åt detta håll.

Skriv svar