Motorkaraktär VFR 750

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo du vet, emperisk kunskap.. :D
:claugh
JohanL skrev:-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.
Jag tror jag använder mellanregistret mest, det är min körstil. Kanske att det är därför jag uppfattade min 90:a som spak och att den kom starkt sen. Sen hade den gått ganska långt också, om det nu spelar roll.

JohanL skrev:-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.
Lömsk på ett trevligt vis tycker jag. Kraften finns där hela tiden. Jag gillade R100RS:en jag hade för många år sen, med en i stort sett flack vridmomentskurva genom hela registret. Jag gillar det, och gillar att viffern är snudd på likadan. Tycker det blir så jobbigt att hålla varvet uppe för att komma nån vart som det gärna blir med mer trimmade motorcyklar.

Kan inte lyssna mig mätt på hur motorljudet ändrar karaktär vid 4000-5000rpm från ett lågt hotfullt mullrande till ylet och den lilla kicken i motorn ger där. :lol:

Men som alla andra tycker jag det inte vore helt fel med kanske 20-30hk till i viffern, med bibehållet vridmoment i botten- och mellanregistret. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#17 Inlägg av blacken »

Hon undrade varför vi helt plötsligt hade börjat köra så sakta....På viffern så upplevs farten, tempot lite mer lömskt pga V4:a karaktären. Det går fortare än man tror.
Jo "slö" är den inte och den har ett mycket trevligt ljud och karaktär i spisen, samt går silkeslent. Men bottenvridet och klippet som det är i en GSX, är den ljusår ifrån, och det är det enda man saknar ifrån sukan är dess brutala motorkaraktär..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo "slö" är den inte och den har ett mycket trevligt ljud och karaktär i spisen, samt går silkeslent. Men bottenvridet och klippet som det är i en GSX, är den ljusår ifrån, och det är det enda man saknar ifrån sukan är dess brutala motorkaraktär..
Vilken GSX talar vi nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#19 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Jo "slö" är den inte och den har ett mycket trevligt ljud och karaktär i spisen, samt går silkeslent. Men bottenvridet och klippet som det är i en GSX, är den ljusår ifrån, och det är det enda man saknar ifrån sukan är dess brutala motorkaraktär..
Vilken GSX talar vi nu?
Tscc knotan och GSX-r

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Tscc knotan [...]
Que??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#21 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Tscc knotan [...]
Que??
"Twin swirl combustion chamber" Den som ersatte Gs spisen. Nu så har jag ingen större erfarenhet av just 750:an, men väl av 1100 serien. men sukerna är ju kända för sitt enorma vrid och obändiga kraft i alla register samt att alltid "levera" så att säga, jag tycker att VFR.en är en helt underbar knarr att fisa runt på, men man önskar att den hade samma obändiga pulver som suka knotorna har, sammma explosiva pulver i karaktären.
Kort sagt, man kan säga att VFR:en som en skalpell medans sukan är som en storslägga i motorkaraktären. bägge "löser" sina uppgifter på ett bra sätt, men på olika sätt..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:"Twin swirl combustion chamber" Den som ersatte Gs spisen. Nu så har jag ingen större erfarenhet av just 750:an, men väl av 1100 serien. men sukerna är ju kända för sitt enorma vrid och obändiga kraft i alla register samt att alltid "levera" så att säga, jag tycker att VFR.en är en helt underbar knarr att fisa runt på, men man önskar att den hade samma obändiga pulver som suka knotorna har, sammma explosiva pulver i karaktären.
Överkurs. 8-)

blacken skrev:Kort sagt, man kan säga att VFR:en som en skalpell medans sukan är som en storslägga i motorkaraktären. bägge "löser" sina uppgifter på ett bra sätt, men på olika sätt..
Ah, det var det du menade! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#23 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:"Twin swirl combustion chamber" Den som ersatte Gs spisen. Nu så har jag ingen större erfarenhet av just 750:an, men väl av 1100 serien. men sukerna är ju kända för sitt enorma vrid och obändiga kraft i alla register samt att alltid "levera" så att säga, jag tycker att VFR.en är en helt underbar knarr att fisa runt på, men man önskar att den hade samma obändiga pulver som suka knotorna har, sammma explosiva pulver i karaktären.
Överkurs. 8-)

blacken skrev:Kort sagt, man kan säga att VFR:en som en skalpell medans sukan är som en storslägga i motorkaraktären. bägge "löser" sina uppgifter på ett bra sätt, men på olika sätt..
Ah, det var det du menade! ;-)
Vad du klagar då. Du fick ju det bästa av två världar, duger inte det åt herrn kanske?.. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vad du klagar då. Du fick ju det bästa av två världar, duger inte det åt herrn kanske?.. :)
Jag klaga? Nu förstår jag inte riktigt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#25 Inlägg av Tomas »

Har ägt VFR:er av årsmodell 86, 95, 00 (nuvarande) och 02 men egentligen bara kört mycket med 02an och 95an.

My point of views:
86ans motor går riktigt mjukt på låga varv, bättre än någon av de andra och har också den mest linjära effektkurvan men därtill också minst mos.

95ans gillade jag skarpt! Hyfsad mellan 3-6000 för att sedan sparka iväg ordentligt till ungefär 11000, sedan dippar vridmomentskurvan vilket gäller alla VFR-motorer jag provat. Riktigt skönt förgasarinsugsljud utan snorkel i burken, perfekt ljudnivå MED originalljuddämpare enligt min mening :)

02an karakteriseras ju av VTECen, på gott och ont. Jag gillade kicken vid 7000 men inte att den var relativt slö under det, man ville mest förbi dom där två ventilerna för att sparkas in i 4-ventilshimlen... typ :? Gick riktigt dåligt under 3500 varv innan flapper och pair och allt det där fixades, sedan snurrade den betydligt jämnare. Bra sprut!

00an har jag bara kört de senaste dagarna i ungefär 30 mil men frågan är om den inte är bäst av alla...? Fin botten och mellanregister kombinerat med en riktigt bra kick från ungefär ~7000 varv, orimligt? Även den här har en väl avstämd insprutning. Ungefär som 02an med mods under 3500, alltså okej men inte bättre.

Gemensamt för alla hojar har varit att jag INTE har saknat effekt, jag tycker motorn är helt perfekt - tillräckligt stark för att kittla, tillräckligt svag för att kunna försäkras. Jag har å andra sidan aldrig tyckt det varit så jätteskoj att fräsa fort rakt fram utan gillar när det svänger och att dra ur kurvor och där passar det fina mellanregistret i alla VFR-motorer.

Jag har provat flera sportigare hojar, typ R1, men aldrig haft så roligt på dom. Antagligen dels för att de kräver invänjningstid och en riktigt duktig förare för att uppskattas, men dels för att de inte är gjorda för tjälskottsskadade landsvägar med diken, hästar och bilar på.

Det var motorkaraktären det, när kommer chassifrågan? :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:[...]

Det var motorkaraktären det, när kommer chassifrågan? :wink:
I en annan tråd. Först till kvarn skapar den. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#27 Inlägg av blacken »

Tomas skrev:Har ägt VFR:er av årsmodell 86, 95, 00 (nuvarande) och 02 men egentligen bara kört mycket med 02an och 95an.

My point of views:
86ans motor går riktigt mjukt på låga varv, bättre än någon av de andra och har också den mest linjära effektkurvan men därtill också minst mos.

95ans gillade jag skarpt! Hyfsad mellan 3-6000 för att sedan sparka iväg ordentligt till ungefär 11000, sedan dippar vridmomentskurvan vilket gäller alla VFR-motorer jag provat. Riktigt skönt förgasarinsugsljud utan snorkel i burken, perfekt ljudnivå MED originalljuddämpare enligt min mening :)

02an karakteriseras ju av VTECen, på gott och ont. Jag gillade kicken vid 7000 men inte att den var relativt slö under det, man ville mest förbi dom där två ventilerna för att sparkas in i 4-ventilshimlen... typ :? Gick riktigt dåligt under 3500 varv innan flapper och pair och allt det där fixades, sedan snurrade den betydligt jämnare. Bra sprut!

00an har jag bara kört de senaste dagarna i ungefär 30 mil men frågan är om den inte är bäst av alla...? Fin botten och mellanregister kombinerat med en riktigt bra kick från ungefär ~7000 varv, orimligt? Även den här har en väl avstämd insprutning. Ungefär som 02an med mods under 3500, alltså okej men inte bättre.

Gemensamt för alla hojar har varit att jag INTE har saknat effekt, jag tycker motorn är helt perfekt - tillräckligt stark för att kittla, tillräckligt svag för att kunna försäkras. Jag har å andra sidan aldrig tyckt det varit så jätteskoj att fräsa fort rakt fram utan gillar när det svänger och att dra ur kurvor och där passar det fina mellanregistret i alla VFR-motorer.

Jag har provat flera sportigare hojar, typ R1, men aldrig haft så roligt på dom. Antagligen dels för att de kräver invänjningstid och en riktigt duktig förare för att uppskattas, men dels för att de inte är gjorda för tjälskottsskadade landsvägar med diken, hästar och bilar på.

Det var motorkaraktären det, när kommer chassifrågan? :wink:
Chassiemässigt sett så tycker jag att den är mycket trevlig och förlåtande i kurvor, stabil, trygg och förtroende ingivande, skitkul helt enkelt. Även "soundet" ifrån spisen är helt rätt något annat kan man inte säga. Den är lite snarlik 1200 Bandit att köra, största skillnaden är just klippet i spisen, VFR:s klenare (flackare/mjukare/snällare) drag gör att man kan gasa mer ur kurvorna, än med en 1200 Bandit eller med en GSX.

Ps:är man van vid en GSX 1100 som är frisk och motiverad, så är och känns VFR:en klart "undermotoriserad i hela registret. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ps:är man van vid en GSX 1100 som är frisk och motiverad, så är och känns VFR:en klart "undermotoriserad i hela registret. :D
Men... Kan man verkligen jämföra de två? Det är ju helt olika klasser och storlek!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#29 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Ps:är man van vid en GSX 1100 som är frisk och motiverad, så är och känns VFR:en klart "undermotoriserad i hela registret. :D
Men... Kan man verkligen jämföra de två? Det är ju helt olika klasser och storlek!
Man kan även jämföra med en GSX-r 750 om man vill, i stort sett samma där, avsevärt mera klös och drag över hela registret, mer "ummph", mer explosivt, typ..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Man kan även jämföra med en GSX-r 750 om man vill, i stort sett samma där, avsevärt mera klös och drag över hela registret, mer "ummph", mer explosivt, typ..
Trodde mellan-gixxern var ganska spak i botten- och mellanregistret...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar