Skönt att veta att inget är trasigt dåUlfis skrev:TyvärrPegaso skrev: Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.
Jag köper den för "skrotpengen"
![]()
det beror på KN-filtret enligt Honda meck. Släpper igenom mycket mer ljud. Priset gick just upp en aning
![]()
Ryckig gång på låga varv beror på Leo Vince och KN-filter enligt samma meck. Går för magert. Byt till original eller sätt på en PCIII var receptet.
Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.
Hur låter VTEC egentligen?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
I ditt fall kommer moddarna inte att hjälpa, din viffer måste ha mer bränsle om den går för magert.Ulfis skrev:Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det är nog så. Men, eftersom det är så enkelt att testa så gör jag det mot bättre vetande.adrian_vg skrev:I ditt fall kommer moddarna inte att hjälpa, din viffer måste ha mer bränsle om den går för magert.Ulfis skrev:Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se
www.mce.se
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Absolut! Moddarna är bra i sig, men du ska nog ha en PC3 om du ska få ut allt ur motorn.Ulfis skrev:Det är nog så. Men, eftersom det är så enkelt att testa så gör jag det mot bättre vetande.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har leo vince och kn filter på min, fick en "ny" hoj efter moddarna.Ulfis skrev:TyvärrPegaso skrev: Näää... då är den sönder.
Se beskrivning ovan hur en fungerande motor ska låta.
Jag köper den för "skrotpengen"
![]()
det beror på KN-filtret enligt Honda meck. Släpper igenom mycket mer ljud. Priset gick just upp en aning
![]()
Ryckig gång på låga varv beror på Leo Vince och KN-filter enligt samma meck. Går för magert. Byt till original eller sätt på en PCIII var receptet.
Innan jag följer "doktorns" recept ska jag köra "moddarna" så får vi se.
ryckigheten på låga varv är borta..
Vfr-03, Suzuki DR650 se-98
Insanity is the road to freedom
Insanity is the road to freedom
Tyvärr så märker jag ingen skillnad efter moddarna.
Jag har ryckt ur kontakten till PAIR-ventilen, dragit ur slangen till flapper-ventilen (och pluggat).
Vid jämn svag gas vid c:a 3000rpm (typ rak väg i villaområde) känns det som att den tvekar och är på gränsen att gå magert. Det kommer ett ryck när man ger på försiktig gas efter avslag och motorbroms.
Nästa steg blir att sätta tillbaka original avgassystem för att se om det blir någon skillnad.
Jag har ryckt ur kontakten till PAIR-ventilen, dragit ur slangen till flapper-ventilen (och pluggat).
Vid jämn svag gas vid c:a 3000rpm (typ rak väg i villaområde) känns det som att den tvekar och är på gränsen att gå magert. Det kommer ett ryck när man ger på försiktig gas efter avslag och motorbroms.
Nästa steg blir att sätta tillbaka original avgassystem för att se om det blir någon skillnad.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se
www.mce.se
Jag upplever samma sak, -02a utan moddarna och orginal avgassystem. Tror tyvärr den enda lösningen för detta är en PC3a.Ulfis skrev: Vid jämn svag gas vid c:a 3000rpm (typ rak väg i villaområde) känns det som att den tvekar och är på gränsen att gå magert. Det kommer ett ryck när man ger på försiktig gas efter avslag och motorbroms.
Nästa steg blir att sätta tillbaka original avgassystem för att se om det blir någon skillnad.
Nu har jag äntligen fått tid att byta till orginal avgassystem.
Det gjorde verkligen skillnad!!!
En helt annan gaskontroll när man börjar lägga på efter avslag. Nu är pair- och flappermoddarna gjorda. Jag ska prova att backa dem och se vad som händer.
Det gjorde verkligen skillnad!!!
En helt annan gaskontroll när man börjar lägga på efter avslag. Nu är pair- och flappermoddarna gjorda. Jag ska prova att backa dem och se vad som händer.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se
www.mce.se
Ja, det blev mycket bättre men ändå inte helt bra. Man vill ju gärna att det ska bli skillnadUlfis skrev:Nu har jag äntligen fått tid att byta till orginal avgassystem.
Det gjorde verkligen skillnad!!!![]()
En helt annan gaskontroll när man börjar lägga på efter avslag. Nu är pair- och flappermoddarna gjorda. Jag ska prova att backa dem och se vad som händer.
Jag backade PAIR- och flappermoddarna och märkte ingen skillnad.
Nå, detta duger inte så nu har jag satt på en Power Commander 5 (jodå funkar utmärkt på en 2008!) med O2 eliminatorer. Kör en USA-mapp för Leo Vince.
Nu tycker jag att jag har kommit väldigt långt och känner mig ganska nöjd. Jag har åkt typ 100 mil eller något med PC:n. Jag vet inte om jag ska lägga ut pengar på en mappning nu när den ändå går så här bra. Jag testade också med en mapp för original avgassystem och den funkade bra den också (på orignalsystem förstås).
Jag skulle tro att man kan komma långt med bara O2 eliminator (ingen PC alltså) så länge som man håller sig till original avgassystem. Lätt fix, bara att sära på kontakterna till lambdasonderna och pilla dit 2 st 330 ohmsmotstånd i RÄTT kontaktstift, eller köpa för några hundralappar.
Jag har inte någon PAIR eller flapper mod för tillfället. PAIR modden torde vara ganska meningslös när man har kopplat ur lambdaregleringen. Men, den kanske påverkar väldigt små trottelpositioner. Vi får se.
Med PC V så kan man koppla in hastighetsgivaren och då få en mapp per växel. Då kan man mappa lägre växlar för körbarhet och högre för bränsleekonomi, typ.
VFR -08 CBR600 -96
www.mce.se
www.mce.se