Jan Svensson skrev:Kom med en förklaring.Så någon förstår vad du menar.
MVH Janne
Lite enkelt, två knarrar identiska med olika effekt. Det enda som skiljer dom åt är styrboxen. hur kan tillverkaren ha sänkt effekten på den ena tro? har ingen aaaning ..
Jan Svensson skrev:Tack från er båda för de snabba svaren. Blev det någon extra styrka på ettan i starten?
Med vänlig hälsning Janne
En kugg ner gör en del, hela hojen blir trevligare med ett "starkare" register. Ettan är stark ....
Har inte kollat, men jag tror det är en annan utväxling på 800:an än 750. För karaktären, med en kugg ner passar riktigt bra på 800:an.
Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.
Mister skrev:Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.
Intressant! Var har du sett eller hört spekulationerna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Lelles tex. Jag drevade som jag tror jag sagt tidigare ner 1 fram och upp 2 bak .. visst mätaren visar helt åt h-e (om man inte sätter in en speegohealer) och lite högre varv på motorvägen men det är det värt för det extra klippet i handtaget. Visst gillar man att ligga i maxfart så tappar man lite men hur ofta gör man det .... sen tappar man bara ca 20km/h i topfart så ...
Jag får väcka liv i ämnet tror ni det finns någon annan strypning än katalysatorn på 98-01??
Personligen tror jag inte det, jag litar på Bo Classon för han verkar kunna en hel del, och han står för det han säger.
Ett exempel jag ringde honom i juni och frågade efter ett pris för en ventil kontroll, justering om jag
Kom dit med hojen med bort tagna kåpor så kom vi överens om priset 2000kr.
Jag ville även vara kvar och vänta på hojen.( dålig erfarenhet av verkstäder)
Det blev det priset också ,och jag var i verkstan under hela arbetet och tittade på.
Jag är själv van vid att mecka ,men jag skulle inte vilja gjort arbetet själv.
Fy fan vad trångt det var vid främre cylinder paret, bara att få bort ventil kåpan var ett meck det var mycket svårt att se killen fick mest känna sig fram.
En ventil på insugs sidan både på främre och bakre cylinder paret fick ändras, för stort spel.
Det hade väl klarat sig fint med min gubba körning ändå 53år.
Men vilket arbete verkstads killen fick lägga, han berättade då att på VFR 02-09 är de tvungna att låna hem special verktyg från Honda för att utföra samma jobb.
Det skulle även vara mycket mer komplicerat.
Jag skrev in detta för jag har läst om helt andra priser för samma arbete på forumet.
När jag kikade hos lokala handlarn, så var det att lämna hojen dagen innan pga det skulle justeras/kontrolleras "kallt". Alla vätskor skulle då bytas, samt tändstift (har jag för mig) och ventilkontroll till priset av 4,500 pix
Var där och körde humleslingan för ett tag sen i somras, och så långt är det inte till Bromölla
Vet ej men ring och prata med Bo personligen och kom fram till ett fast pris på förhand när de inte har så mycket, nu eller i juni nästa år innan semestern börjar. Inte på våren då är det problem för då skall alla.
MVH Janne