Man lämnar in toppen för planing, eller monterar en kolv som är högre. Tändningen justerar man genom att flytta givaren för tändpunkten motvarvs ..adrian_vg skrev:Intressant idé, men hur göra? Plocka bort packningarna mellan cylinder och topplock? Har aldrig ställt tändningen på en hoj tidigare, kan man det om hojen ifråga har en CDI-box?Tommy Gsson skrev:Passa på att uppgradera i sommar med höjd kompression och tändning.
En bonus du får förutom lite mer effekt blir lägre soppaförbrukning.
T.
E10 bränsle
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: E 10 bränsle.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Hur vet man hur mycket man ska plana då?blacken skrev:Man lämnar in toppen för planing, eller monterar en kolv som är högre. Tändningen justerar man genom att flytta givaren för tändpunkten motvarvs ..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Tjaaa, kolven bör passera ÖDP utan att ta i toppen, är väl lagom.adrian_vg skrev:Hur vet man hur mycket man ska plana då?blacken skrev:Man lämnar in toppen för planing, eller monterar en kolv som är högre. Tändningen justerar man genom att flytta givaren för tändpunkten motvarvs ..

Nu är det så att det inte är bara att plana topparna på Vfr:n eftersom kammarna är drevdrivna
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
Då så kan man stoppa in högre kolvar. "Problem solved"..Fransson skrev:Nu är det så att det inte är bara att plana topparna på Vfr:n eftersom kammarna är drevdrivna

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Det var ju Edwin som skulle uppgraderas! Viffern räcker det med att höja tändningen på.Fransson skrev:Nu är det så att det inte är bara att plana topparna på Vfr:n eftersom kammarna är drevdrivna
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Jag har ringt Honda Sverige, och de menade på att om den tyska listan säger att det går bra, så säger de inte emot.
För VFR innebär det att från och med VFR750F -90 (RC36) så går det bra. För de äldre modellerna, konsultera listan.
[Edit]
Jag tycker lite synd om våra kollegor som har Kawasaki. Kawasaki har inte "godkänt" hojar äldre än 2006 efter vad jag kunnat utläsa...
För VFR innebär det att från och med VFR750F -90 (RC36) så går det bra. För de äldre modellerna, konsultera listan.
[Edit]
Jag tycker lite synd om våra kollegor som har Kawasaki. Kawasaki har inte "godkänt" hojar äldre än 2006 efter vad jag kunnat utläsa...
VFR750F -92
- adrian_vg
- Kontakt:
Skulle vi bry oss om andra märken?Legolas skrev:Jag tycker lite synd om våra kollegor som har Kawasaki. Kawasaki har inte "godkänt" hojar äldre än 2006 efter vad jag kunnat utläsa...

===
===
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Nu är det ju Legolas kollegor han tycker synd om... förståeligt eftersom de inte kör VFR.adrian_vg skrev:Skulle vi bry oss om andra märken?Legolas skrev:Jag tycker lite synd om våra kollegor som har Kawasaki. Kawasaki har inte "godkänt" hojar äldre än 2006 efter vad jag kunnat utläsa...

VFR750F -92, grön
Var hittar man lista om andra hojar? funderar på hur mina knasare på yamahan fungerar med den där etanolenLegolas skrev:Jag har ringt Honda Sverige, och de menade på att om den tyska listan säger att det går bra, så säger de inte emot.
[Edit]
- adrian_vg
- Kontakt:
tersan skrev:Nu är det ju Legolas kollegor han tycker synd om... förståeligt eftersom de inte kör VFR.adrian_vg skrev:Skulle vi bry oss om andra märken?Legolas skrev:Jag tycker lite synd om våra kollegor som har Kawasaki. Kawasaki har inte "godkänt" hojar äldre än 2006 efter vad jag kunnat utläsa...

===
===
Så, så. Nu ska vi inte vara alltför elaka mot de andra märkena. Det räcker väl med att de får svårt att hitta en bensinmack med 98 oktan?
(Den enda av mina arbetskollegor jag kan komma på just nu som har MC, har faktiskt en VFR750 -97)
"Yamaha - Alle Modelle ab Modelljahr 1990 sind E10 verträglich"
(Den enda av mina arbetskollegor jag kan komma på just nu som har MC, har faktiskt en VFR750 -97)
http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf På tyska.Jimmy.S skrev:Var hittar man lista om andra hojar? funderar på hur mina knasare på yamahan fungerar med den där etanolen
VFR750F -92
Tackar, då verkar det som att min hoj klarar av det om google translate översätter rättLegolas skrev:Så, så. Nu ska vi inte vara alltför elaka mot de andra märkena. Det räcker väl med att de får svårt att hitta en bensinmack med 98 oktan?
http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf På tyska.Jimmy.S skrev:Var hittar man lista om andra hojar? funderar på hur mina knasare på yamahan fungerar med den där etanolen

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Eh... Nej! Tar man bort toppackningen så kommer det läcka så det står härliga till. Däremot finns den avancerade metoden, fräsa spår i överdelen av cylinderfodret och banka ner pianotråd och lägga O-ringar runt oljekanaler. Dragracingåkare brukar ägna sig åt det konststycket eftersom det blir absolut tätt och tål mycket stora tryck. Notera att många av dessa har mer komp i sina hojmotorer än vad som finns i de flesta dieslar... När dom kör inte på vanlig handelsbensin utan det brukar vara några hemliga blandningar.adrian_vg skrev:Intressant idé, men hur göra? Plocka bort packningarna mellan cylinder och topplock? Har aldrig ställt tändningen på en hoj tidigare, kan man det om hojen ifråga har en CDI-box?
Men den som någon gång har försökt böja pianotråd kanske inser att detta jobb inte direkt är någon lek och att dessutom få den att ligga kvar i spåret. Så jag tror inte att att du vill lägga ner det jobbet på Edwin

Jo precisblacken skrev:Tjaaa, kolven bör passera ÖDP utan att ta i toppen, är väl lagom.adrian_vg skrev:Hur vet man hur mycket man ska plana då?blacken skrev:Man lämnar in toppen för planing, eller monterar en kolv som är högre. Tändningen justerar man genom att flytta givaren för tändpunkten motvarvs ... Skämt åsido det är beronde på hur mycket som finns att ta av så att säga, du får helt enkelt mäta upp det. Men så möee behöver man inte ta, snacka med en som planar toppar..Det kan även räcka med att montera en tunnare stålpackning i toppen, istället för original "tjockisdito". Även cylinderfots diton kan man kanske göra tunnare.

Min personliga åsikt är att plana toppen gör man om den är skev. Mina toppar planades när jag gjorde topprenovering, men då handlade det om 0,1 mm.
En polare skulle trimma sin Suzuki GSX1100EF, topparna var redan planade när han köpte hojen men det skulle trimmas mer och planas 1,5 mm.
Det kommer inte att få plats, sa jag.
Jo-o då, det får plats (tvärsäker).
Jag: Ok ,det är dina pengar.
Polarn: Det är luuuuuungt osv.
Lång diskussion...
Nåja det trimmades, planades och sattes i vassa höglyftade kammar hej vilt. Däremot byttes inte kolvar till högkompdito med stora ventiluttag.
Summa blev i alla fall en servis på 16 krokiga ventiler för vilket han förärades priset "Årets ras" på hojklubben.
Gissa vem som hade kul...

Sen fick jag iofs hjälpa honom att riva, men det är en annan historia.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Kan det tänkas att man tjuvstartat med E10 i Sverige redan innan det tvingande datumet? Edwin är ovanligt svårtstartad även med choke och vid fem plusgrader sen senaste tankningen...
===
===