tikki skrev:Min V-Tech kickar inte igång när motorn ligger under 70 grader, innan dess så känns det så känns det som du beskriver. Nu när det är kallt ute så tar det ganska lång tid innan motorn når den arbetstemperaturen. Varmkör motorn och prova igen
Ska tempen verkligen ha någon betydelse??
Jag tror att den bara är varvtalsreglerad (trycket), men det kanske det blir när oljan blivit tillräckligt "rinnig".
tikki skrev:Min V-Tech kickar inte igång när motorn ligger under 70 grader, innan dess så känns det så känns det som du beskriver. Nu när det är kallt ute så tar det ganska lång tid innan motorn når den arbetstemperaturen. Varmkör motorn och prova igen
Jag tror att den bara är varvtalsreglerad (trycket), men det kanske det blir när oljan blivit tillräckligt "rinnig".
Jag körde minst 1mil så under den tiden borde motorn kommit upp i 70 grader. Tempen ute var cirka 7+.
Men idag pratade jag med Motortema och dom ringde till Honda Sverige och fråga om råd.
Det en skribent tidigare nämnt i den här tråden är att det kanske lösts upp något skit pga sämre olja tidigare. Därför rekommenderade dom att göra ett oljebyte till.
Blev en dyr Honda oljadå (givetvis).
Sedan sa dom också att VTEC slås på genom att en solenoid drar i motorn. Om den kärvar eller kanske inte har kontakt så kommer VTEC inte fungera.
Ja min är jättekänslig för temperaturen. På våren och hösten tar det lång inkörningstid innan V-Techen kommer igång, Jag provade för ett par veckor sedan, körde motorväg i ett par nil men fartvinden kylde motorn så det tog jättelång tid innan det hände något i motorn. Så fort jag svängde av på småvägar kom motorn upp i rätt temperatur, då går den hur fint som helst
Jag trodde det gällde alla V-Tech. Hmm verkar som om det är min som inte funkar som den ska. Det känns som att gå in i varvtalsstoppet ungefär vid 6000 varv innan motorn kommer upp i ca 60-70 grader
Nu funkar den som den gjorde innan. VTEC slår till och den går utav helvete!!!
Jag började i den lätta och billiga änden av felsökningen. Köpte en Red Line insprutningsrengöring som jag har bra erfarenhet av tidigare.
Startade hojjen. Den gick som en påse skit som innan + BLÅRÖK. Sen när den blev varm så gick den bra.
Körde en sväng och den gick bara bättre och bättre.
Jag känner lite nu att jag inte vill ropa hej än. Om det händer samma sak nästa gång. Det jag känner spontant är att den där solenoiden som drar i VTEC kanske kärvar och funkade just nu. Eller var det bara skit i systemet någonstans? Kommer uppdatera framöver.
Hur som helst är jag ju skitglad över att det funkar nu Tack för alla tips från er!
feffe skrev:Nu funkar den som den gjorde innan. VTEC slår till och den går utav helvete!!!
Jag började i den lätta och billiga änden av felsökningen. Köpte en Red Line insprutningsrengöring som jag har bra erfarenhet av tidigare.
Red Line är bra, men ganska dyr. Vad fick du pröjsa för den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kanske ska prova detta? Har själv gjort det och bidde inte helt missnöjd så att säga. Var "Lite" skeptisk först, men vart mer och mer övertygad om att skiten funkar som lovat. http://www.rvs.se/products/page76.html
Och ja Adrian, jag vet, det har avhandlats i en tidigare tråd..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Kanske ska prova detta? Har själv gjort det och bidde inte helt missnöjd så att säga. Var "Lite" skeptisk först, men vart mer och mer övertygad om att skiten funkar som lovat. http://www.rvs.se/products/page76.html
Jag har inte sagt nåt!
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Kanske ska prova detta? Har själv gjort det och bidde inte helt missnöjd så att säga. Var "Lite" skeptisk först, men vart mer och mer övertygad om att skiten funkar som lovat. http://www.rvs.se/products/page76.html
Jag har inte sagt nåt!
Ville bara ge dig den rätta "Måndagskänslan" genom att totalt fördärva din dag med att förekomma dig..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Ville bara ge dig den rätta "Måndagskänslan" genom att totalt fördärva din dag med att förekomma dig..
Ah...
===
blacken skrev:Kom nu inte och säg att vi medlemmar inte tänker på er moderatorer..
Vi är så stolta och tacksamma... Om vi nu skulle återgå till ämnet.
===
feffe skrev:Nu funkar den som den gjorde innan. VTEC slår till och den går utav helvete!!!
Red Line är bra, men ganska dyr. Vad fick du pröjsa för den?
170kr på Mekonomen!
Det jag har hört från butiker och folk så rekommenderas Red line före STP. Hade en kollega som fick nytt liv i sin gamla Mercedes (diesel) när Mercedes verkstaden inte kunde hitta felet