tersan skrev:Ähum... får man flika in en stillsam undran om varför man vill ha en gul och en vit lampa tända samtidigt?
Uppmärksamhetseffekten.
Jag har kört med dom här .
enligt dom som har tittat på mig så syns jag bättre med dom. Det är ett gul/orange stick i dom som gör att man uppmärksammas,
samtidigt så ger dom ett bra ljus 30%+ till skillnad från gula lampor. Även blå lampor ger sämre ljus.
T.
Tommy Gsson skrev:Jag har kört med dom här .
enligt dom som har tittat på mig så syns jag bättre med dom. Det är ett gul/orange stick i dom som gör att man uppmärksammas,
samtidigt så ger dom ett bra ljus 30%+ till skillnad från gula lampor. Även blå lampor ger sämre ljus.
Tack för tipset! Finns dessa lampor "överallt" eller är det en specialgrej som måste beställas?
Visst ger blå lampor sämre ljus, men man syns mer!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tommy Gsson skrev:Kanske, har köpt 2 ggr på olika ställen, fanns på ena och fick beställa på andra
Var fanns de?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Lampor med lätt gultoning var populära för 20 år sen, tror jag har några liggande fortfarande. Gav dock inte så bra ljus som reklamen gjorde gällande, men funkade fint som styling.
Intressant att de gjort en come-back...
Angående synbarhet: i min körkortsbok från 2007 rekommenderas att montera reflekterande tejp på alla möjliga ställen på hojen, men det ser man inte i trafiken längre...
tersan skrev:Angående synbarhet: i min körkortsbok från 2007 rekommenderas att montera reflekterande tejp på alla möjliga ställen på hojen, men det ser man inte i trafiken längre...
Hade det på min BMW 1992.
Idag har man väl insett att det inte spelar nån roll, bilisterna ser det de vill se ändå...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har länge kört med olika lampor fram, inte olika färg utan olika styrka, 55/100 + 90/100 relästyrt.
Besiktningen har aldrig klagat, men vid senaste besiktningen utspelade sig följande korta händelse:
Besiktningsgubben: "Åså hellyset".
Jag: "Klick".
Besiktningsgubben: "Oj jävlar!"
Jag:
adrian_vg skrev:Idag har man väl insett att det inte spelar nån roll, bilisterna ser det de vill se ändå...
Där föll vitsen med olikfärgade lampor också då eller?
Njae, tycker inte det. Man slipper ju fula orange klistermärken överallt.
Får prova ett gult ljus och se hur det verkar. Vad än stilpolisen tycker.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tersan skrev:Ähum... får man flika in en stillsam undran om varför man vill ha en gul och en vit lampa tända samtidigt?
Uppmärksamhetseffekten.
Jag har kört med dom här .
enligt dom som har tittat på mig så syns jag bättre med dom. Det är ett gul/orange stick i dom som gör att man uppmärksammas,
samtidigt så ger dom ett bra ljus 30%+ till skillnad från gula lampor. Även blå lampor ger sämre ljus.
T.
Jag fick klart bättre ljus på min med mina blå köpta på Ge-Kås Ullared
Det blir ingen anmärkning vid besiktning om man har strålkastare med olika färg på ljuset på en vanlig mc,men om det är 3 hjul (traik) så blir det 2x,alltså ingen ombesiktn men ägaren ska åtgärda felet snarast...(TSFS 2011:101)
jacken skrev:Det blir ingen anmärkning vid besiktning om man har strålkastare med olika färg på ljuset på en vanlig mc,men om det är 3 hjul (traik) så blir det 2x,alltså ingen ombesiktn men ägaren ska åtgärda felet snarast...(TSFS 2011:101)
Jag hade glömt att vi numera har en insider här på forumet... tack för klargörande, Jacken!
jacken skrev:Det blir ingen anmärkning vid besiktning om man har strålkastare med olika färg på ljuset på en vanlig mc,men om det är 3 hjul (traik) så blir det 2x,alltså ingen ombesiktn men ägaren ska åtgärda felet snarast...(TSFS 2011:101)
Bestämmelserna antar alltså att alla tre+hjulingar har två strålkastare. Korrekt? Lite mysko, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kontrollbesiktningshandbok är uppbyggt efter olika "system" ,där 7 är kommunikation (där belysning ingår). Man får scrolla ganska långt ner till s.97 där det står grund för bedömning för mc.
Givetvis så har inte alla 3 hjulingar dubbla strålkastare,men på dem som har det så ska det vara samma färg...