E10 bränsle

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Oktantal - Etanol

#61 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera.
Föresten... Shell och ST1 är inte samma sak. ST1 är automatstationer som är uppköpta av Jet och som enbart hanterar kort där man måste låsa ett visst belopp innan man tankear och även om man inte har tankat för det beloppet så är det låst på kontot några dagar. Till skillnad mot Jet som även har sedelautomater. Så ST1 = Ö, även om det är billigare (mindre dyrt) än på bemannade.
Det är möjligt att Shell äger ST1, men jag vet inte om ST1 har V-Power. Kanske lika lite som Jet har 98 oktan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#62 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Japp, mina Alfaåkande vänner har frågat Shell (ST1 här i Sverige) och de medger att v-power har 5% etanol i sig numera.
Föresten... Shell och ST1 är inte samma sak. ST1 är automatstationer som är uppköpta av Jet och som enbart hanterar kort där man måste låsa ett visst belopp innan man tankear och även om man inte har tankat för det beloppet så är det låst på kontot några dagar. Till skillnad mot Jet som även har sedelautomater. Så ST1 = Ö, även om det är billigare (mindre dyrt) än på bemannade.
Det är möjligt att Shell äger ST1, men jag vet inte om ST1 har V-Power. Kanske lika lite som Jet har 98 oktan.
Förtydligande: ST1 köpte i slutet av 2010 Shells svenska stationsnät. Så här i Sverige är Shell numera bara en skylt... och V-power är inte längre Shells, utan ST1s egen hemmablandning av 98 oktan och etanol.

Jag känner flera som klippt sina Shellkort efter lurendrejeriet med v-power.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#63 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:
Förtydligande: ST1 köpte i slutet av 2010 Shells svenska stationsnät. Så här i Sverige är Shell numera bara en skylt... och V-power är inte längre Shells, utan ST1s egen hemmablandning av 98 oktan och etanol.

Jag känner flera som klippt sina Shellkort efter lurendrejeriet med v-power.
Det är isf ett tydligt fall av falsk marknadsföring. Anmäl till KO!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#64 Inlägg av adrian_vg »

E10 har visst inte kommit ut än på svenska marknaden enl Bike. Tidigast i oktober-2011 eller möjligen till våren 2012.

http://www.bike.se/nyheter/e10-kan-skad ... asar-92077

Verkar som om det som tidigare sagts om attBF95 inte tål att stå i tank mm över vintern pga utfällningar som sätter igen saker och ting, gäller än mer med E10. Man drar ju liksom öronen åt sig om ens bil, som ska tåla E10, iaf flänger upp motorvarningslampan.

"Alla" verkar också vilja komma att tanka 98 oktan i fortsättningen för att inte riskera att skada sin motor, så den prognosticerade miljöfördelen myndigheterna sett fram emot, verkar ju sjunka som en sten i vattnet... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#65 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:E10 har visst inte kommit ut än på svenska marknaden enl Bike. Tidigast i oktober-2011 eller möjligen till våren 2012.

http://www.bike.se/nyheter/e10-kan-skad ... asar-92077

Verkar som om det som tidigare sagts om attBF95 inte tål att stå i tank mm över vintern pga utfällningar som sätter igen saker och ting, gäller än mer med E10. Man drar ju liksom öronen åt sig om ens bil, som ska tåla E10, iaf flänger upp motorvarningslampan.

"Alla" verkar också vilja komma att tanka 98 oktan i fortsättningen för att inte riskera att skada sin motor, så den prognosticerade miljöfördelen myndigheterna sett fram emot, verkar ju sjunka som en sten i vattnet... :?
Som vanligt alltså. Ingen koll på verkligheten från myndigheternas sida, utan dom sitter och TROR medan de andra som VET tillfrågas inte.

Adrian, om jag minns rätt frågade du mig en gång om mitt politikerförakt. Nu har du fått ytterligare ett exempel på var det kommer ifrån.
Politiker utövar folkförakt, jag kan inget annat än att svara med att förakta dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#66 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Som vanligt alltså. Ingen koll på verkligheten från myndigheternas sida, utan dom sitter och TROR medan de andra som VET tillfrågas inte.
Tanken är ju god, med mer miljövänlighet. BMW sägs ju ha sagt att E10 kan vara dåligt för motorerna, men ändrade sig. Det är sån FUD som gör att man reagerar med ryggmärgsreflexen. Knappast myndigheternas fel kan man tycka. :)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#67 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Som vanligt alltså. Ingen koll på verkligheten från myndigheternas sida, utan dom sitter och TROR medan de andra som VET tillfrågas inte.
Tanken är ju god, med mer miljövänlighet. BMW sägs ju ha sagt att E10 kan vara dåligt för motorerna, men ändrade sig.
BMW:s motorer vill ju helst ha 98, så problemet löst mao :) :wink:
Knappast myndigheternas fel kan man tycka. :)
Vad det gäller myndigheternas BS om miljövänlighet, så... Kolla här
Det här är alltså inte mina egna "påhitt", utan saker som jag har hittat och sparat (du har en innehållsförteckning på sidan högst upp, bara att klicka).

[EDIT] Har bara uppdaterat länken så den funkar igen. [/EDIT]
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån apr 16, 2012 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#68 Inlägg av adrian_vg »

Uppdatering om E10; nu är det 2014 som gäller.

<<http://www.bike.se/nyheter/regeringen-v ... lten-93943>>
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#69 Inlägg av adrian_vg »

Verkar lite mer försenat. Lika bra kanske...

http://www.bike.se//nyheter/e10branslet-drojer
===

Skriv svar