Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h

#31 Inlägg av tersan »

Jesper.n.a skrev:Hur pass viktig är Ventilkontrollen?

Det som ser lite "läskigt" ut är att svinget är bara 1 arm. det känns som att något slits extra mkt där, vet du om det är något speciellt man måste kolla på inom slitage på vfr 800 ?
Ventilkontrollen är lika viktig som övrig service. Vad jag läst mig till så är det dock ganska ovanligt att spelet behöver justeras.

Enkelsving är inga problem, det är byggt för att hålla. En VFR är knappt inkörd vid 10000 mil, och det finns de som gått närmast astronomiska miltal utan annat än vanlig service.

Köptips i övrigt finns det gott om här på forumet, men i princip är det bara att kolla allmänskicket och att ägaren verkar ha pysslat om hojen.
VFR750F -92, grön

Jesper.n.a
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 02, 2013 09:44
Ort: Göteborg / Gdansk

Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h

#32 Inlägg av Jesper.n.a »

tersan skrev:
Jesper.n.a skrev:Hur pass viktig är Ventilkontrollen?

Det som ser lite "läskigt" ut är att svinget är bara 1 arm. det känns som att något slits extra mkt där, vet du om det är något speciellt man måste kolla på inom slitage på vfr 800 ?
Ventilkontrollen är lika viktig som övrig service. Vad jag läst mig till så är det dock ganska ovanligt att spelet behöver justeras.

Enkelsving är inga problem, det är byggt för att hålla. En VFR är knappt inkörd vid 10000 mil, och det finns de som gått närmast astronomiska miltal utan annat än vanlig service.

Köptips i övrigt finns det gott om här på forumet, men i princip är det bara att kolla allmänskicket och att ägaren verkar ha pysslat om hojen.
jag tackar dig. Hoppas verkligen inte polakerna fular till sig allt för mycket och "snygg" fuskar till det så att det skall se bra ut.
Om en Service bok medföljer så kommer det bli svårt att tyda vad som är och inte är gjort med den. Överväger att köpa en engelsk vfr då firman jag handlade min fz6 säljer hojar där ifrån (och pratar engelska) mest för att service bok på engelska oftast medföljer.

Men okej, VFR verkar vara Skottsäkra maskiner så länge de e skötta såklart. får väl ha med de som åtanke vid prutmån, så som är ventilkontrollen ej genomförd tänker jag pruta en del för att omgående dra in den på kontroll.

Kanske bäst att göra en check lista med polska tekniska ord jag kan ha med mig som lexikon.

nu svamlar jag bara...

tack för hjälpen! :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h

#33 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Enkelsving är inga problem, det är byggt för att hålla. En VFR är knappt inkörd vid 10000 mil, och det finns de som gått närmast astronomiska miltal utan annat än vanlig service.
Enkelsving är inget problem i sig, däremot kan lagerhållaren vara i lite si och så skick beroende på hur flitig med underhåll förre ägaren varit.

Ett tips kan vara att be att få oriva att spänna eller lossa på kedjespänningen. Kärvar det mycket när man vrider på lagerhållaren kan det behövas en isärtagning och rengöring.

Detta är ganska vanligt om hojen körts året runt i vinterslask, som en del britthojar exvis.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar