Decibelgränser på besiktningen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Decibelgränser på besiktningen

#1 Inlägg av elias »

Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Decibelgränser på besiktningen

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?
Skaffa en "noisekiller". Det är ett litet böjt rör som man sätter in i pipen längst bak och fäster med en skruv. Eftersom gaserna då måste vända för att komma ut så blir det tyst.

Själv har jag en speciell besiktningsinsats med kammare istället för hål igenom. Hojen går som en påse skit med den, men det blir så tyst att dom inte ens mäter.
Däremot byter jag nog ljuddämpare till nästa år. Den jag har (megafondämp) låter som fan (fråga Conseal :lol: ) men är inte så effektiv eftersom insatsen går in i primärröret vilket skapar konstiga virvlar.

En burk med lika stor insats som primären blir troligen ändå tystare eftersom det får plats med ull i en sån.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#3 Inlägg av tjvfr800 »

Är det inte 4000rpm nånting (4300 ?), jag antar att det är på 1 meters avstånd ? när man mäter dB
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

Re: Decibelgränser på besiktningen

#4 Inlägg av PerJohan »

elias skrev:Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?
Det står väl på skylten som sitter nere vid högerbenet har jag för mig? Iallafall på min -98... Min är besiktad med micron sliponet på, dock var det av Kenneth på Stigefelts innan jag köpte den (registreringsbesiktning, den var nyimporterad då) så det ska bli spännande att se om de klankar ner på mig om ett år när jag besiktar. kan tänka mig att de ser lite genom fingrarna med såna grejer när en firma kommer och besiktar.. kanske..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#5 Inlägg av tjvfr800 »

Om man inte klarar decibellgränsen, får man körförbud eller en 2'a, eller är det subjektivt till varje besiktningsman.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Vid vilket varv de mäter beror på vilken cykel /effekt / vrid.
En gixxer mäter de vid 8k rpm och avståndet från avgasrörets utlopp är under 1 meter (vet det för de mätte faktiskt när jag besiktigade brorsans hoj).

Min 99'a med micron gick igenom utan problem.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#7 Inlägg av tedman »

Han mätte aldrig min och kommentera ingenting heller, har Viper slip-on

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#8 Inlägg av Karlsson »

Undrar om min går igenom, kör med Ixil Competition med urplockad insats... :roll:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#9 Inlägg av jacken »

Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#10 Inlägg av Torque »

jacken skrev:Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?
Var köper man en sån?
Hur mycket kostar den och passar den alla slip-ons?
Tar den långt tid att montera på?
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#11 Inlägg av tjvfr800 »

Torque skrev:
jacken skrev:Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?
Var köper man en sån?
Hur mycket kostar den och passar den alla slip-ons?
Tar den långt tid att montera på?
Det är inte alla tillverkare som har sånt till sina burkar, det var ett litet själ till att jag beställde LeoVince, där följer db-killern med, generellt så brukar dom sitta med en skruv eller clips och går snabbt att ta bort och sätta dit, har för mig att touringbutiken säljer en universialmodell i olika storlekar som brukar funka, tror dom kostar 88:-/st. (Highway Hawk)
Bild
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

#12 Inlägg av Mooch »

Besiktade med Micron slipon igår utan problem. Han sa ingenting faktiskt. Däremot tror jag att det är subjektivt upp till varje besiktningsman.

Gick tyvärr inte genom besiktningen ändå pga att bromsljuset helt plötsligt inte behagade tändas för frambromsen *suck*. Fixade detta felet i somras (problem med ärgning på kontakten) men det behagade återvända just igår eftermiddag.... :? Vad trött man blir!

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#13 Inlägg av jockenicken »

Hehe.. Farsan hade en CBX 1000 -79 med 6-1 system på. Han var och besiktade och gubben tyckte det lät lite för mycket så farsan åkte iväg till en skogsdunge i närheten och täljde till några träplugg. Dessa tryckte han in i ljuddämparen och krypkörde tillbaka, gubben varvade upp hojen så att några plugg for åt helvete och några började brinna men hojen gick igenom! :) :)
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

En annan klassiker är när några tryckte i Svinto i ljuddämparen och gubbarna reagerade på att det luktade tvål :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Bullis67
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 14, 2007 20:57
Ort: Töreboda
Kontakt:

Avgasljud

#15 Inlägg av Bullis67 »

Ville bara svara på frågan angående db mätning.
Jag själv arbetar på bilprovningen och vet ju så att säja hur man mäter avgasljud på mc.
Först måste man ta reda på slaglängden på motorn och när man får fram detta så skriver man in denna uppgift i våran handdator och får fram ett varvtal som mc ska provas i. Slaglängden hittar vi i ett speciellt register för olika hojar.

Vi har även en stång som vi mäter från avgasrörets mynning och 45 grader bakåt (tror att stången är 1,5m).
Provningen ska göras på en öppen plats alltså inte inne mellan hus som ljudet kan studsa på.

Jag har varit ute för vissa av dom här sakerna som ni beskrivit för att få hojen att gå tystare, men den åtgärd man gjort för att få ner ljudet ska vara permanent inte "just för tillfället".
Om man tar ett exempel.
En db killer som är fastskruvad i avgasröret räknas som permanenet men stålull som lossnar när man gasar räknas inte som permanent.

Hoppas ni är nöjda med detta svar.
Ride to live live to ride
Stefan

Skriv svar