På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#16 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Motorkaraktären i 90-93 är av typen dragster/roadster, effekten kommer lite abrupt från mellanregistret och uppåt.
Det där är inget jag känner igen från min.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#17 Inlägg av tersan »

Hondis skrev:Det som verkar vara det största dilemmat för min del är just om man ska välja modell med insprut eller förgasare :?
Svårt val...

Förgasarmotorerna har en bättre motorgång och är snålare, under förutsättning att de är i bra skick. Å andra sidan är det ju idag ganska enkelt att modifera en insprutningshoj...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#18 Inlägg av adrian_vg »

Hondis skrev:Skiljer det mycket på sittställningen på 90-talarna? Tänker mest på om 98-01 är betydligt mer touringanpassad än ex 94-97 eller tvärtom?
Jag upplever 98-01 som lite sportigare, men det kan lika gärna vara hojens allmänna karaktär i motor, chassi osv.
Åter å andra sidan är sadeln urgröpt på min 97:a så att man sitter som i en insutten fåtölj, ganska upprätt alltså, och kan inte svara för originalställningen.
Min tidigare 90:a minns jag inte hur jag satt, hade den så kort tid.

Edit: Egentligen spelar det ingen jättestor roll vilken av 90-talarna du skaffar, det handlar om nyansskillnader bara som du kommer att upptäcka först efter ett tag. Alla årsmodellerna är bra motorcyklar. Kolla på det allmänna skicket och låt budget och försökringskostnader styra ist.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#19 Inlägg av Hondis »

tersan skrev:
Hondis skrev:Det som verkar vara det största dilemmat för min del är just om man ska välja modell med insprut eller förgasare :?
Svårt val...

Förgasarmotorerna har en bättre motorgång och är snålare, under förutsättning att de är i bra skick. Å andra sidan är det ju idag ganska enkelt att modifera en insprutningshoj...
Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.

Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#20 Inlägg av Hondis »

adrian_vg skrev:
Hondis skrev:Skiljer det mycket på sittställningen på 90-talarna? Tänker mest på om 98-01 är betydligt mer touringanpassad än ex 94-97 eller tvärtom?
Jag upplever 98-01 som lite sportigare, men det kan lika gärna vara hojens allmänna karaktär i motor, chassi osv.
Åter å andra sidan är sadeln urgröpt på min 97:a så att man sitter som i en insutten fåtölj, ganska upprätt alltså, och kan inte svara för originalställningen.
Min tidigare 90:a minns jag inte hur jag satt, hade den så kort tid.

Edit: Egentligen spelar det ingen jättestor roll vilken av 90-talarna du skaffar, det handlar om nyansskillnader bara som du kommer att upptäcka först efter ett tag. Alla årsmodellerna är bra motorcyklar. Kolla på det allmänna skicket och låt budget och försökringskostnader styra ist.
Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfället :wink:

Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#21 Inlägg av tersan »

Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.

Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...

Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
VFR750F -92, grön

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#22 Inlägg av Hondis »

tersan skrev:
Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.

Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...

Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
Ok, tänkte mer på att på min Fireblade så synkar men minst var 4000:e mil, oftast tätare intervaller. Men det är ju lite andra varvtal :wink:

Har heller inget emot lite hederligt mekande vad det gäller hobbymek och inställningar.
Men undviker gärna totalrenoveringar eller liknande.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#23 Inlägg av Fransson »

Hondis skrev:
tersan skrev:
Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.

Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...

Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
Ok, tänkte mer på att på min Fireblade så synkar men minst var 4000:e mil, oftast tätare intervaller. Men det är ju lite andra varvtal :wink:

Har heller inget emot lite hederligt mekande vad det gäller hobbymek och inställningar.
Men undviker gärna totalrenoveringar eller liknande.
Tror inte det skiljer mycket på varvtalen Fireblade-Vfr
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#24 Inlägg av Hondis »

Kan mycket väl vara så men har fått för mig att en radfyra allmänt saknar bottenvridet och därför körs den med högre varvtal och därmed kortare serviceintervaller.

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#25 Inlägg av Rydh »

Hondis skrev:bor i Kalmar
Bor också i Kalmar om du vill klämma/känna på en -98. Barmark har vi ju inte tyvärr så provkörning får vänta ett tag.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#26 Inlägg av Hondis »

Rydh skrev:
Hondis skrev:bor i Kalmar
Bor också i Kalmar om du vill klämma/känna på en -98. Barmark har vi ju inte tyvärr så provkörning får vänta ett tag.
Ja det vore kanon :D

Ev har jag en köpare till min Fireblade nu till helgen och hoppas på att det blir affär :!: .

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#27 Inlägg av adrian_vg »

Hondis skrev:Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfället :wink:

Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.
Inget dåligt val!

Alla viffrar som är tjugo år eller äldre kan klassikerförsäkras. Enl tidigare inlägg på detta forum handlar det om ca 1500 kr/år helförsäkring. Det blir inte billigare än så.

Min 00:a kostar ca 4500 kr/år hos Svedea. Är 40 år, och har delkasko, inget garage.

Om du bara kollar på försäkringskostnaden för VFR kontra Fireblade misstänker jag att du kommer att bli positivt överraskad. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#28 Inlägg av Hondis »

adrian_vg skrev:
Hondis skrev:Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfället :wink:

Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.
Inget dåligt val!

Alla viffrar som är tjugo år eller äldre kan klassikerförsäkras. Enl tidigare inlägg på detta forum handlar det om ca 1500 kr/år helförsäkring. Det blir inte billigare än så.

Min 00:a kostar ca 4500 kr/år hos Svedea. Är 40 år, och har delkasko, inget garage.

Om du bara kollar på försäkringskostnaden för VFR kontra Fireblade misstänker jag att du kommer att bli positivt överraskad. :)
Ja men ska även kolla på 98-01 modellen så jag kan jämföra vilken som passar bäst i verkligheten.

Liiiiite bättre försäkringspremier ska nog erkännas! Smålänning som man är. :lol:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#29 Inlägg av Conseal »

Har för mig att ifs märkesdörsäkring likställer alla hojar över 10 år (fram till veteran) så 99 eller 95 spelar ingen roll där.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)

#30 Inlägg av Hondis »

Conseal skrev:Har för mig att ifs märkesdörsäkring likställer alla hojar över 10 år (fram till veteran) så 99 eller 95 spelar ingen roll där.
Låter bra det.

Länsförsäkringars nya smartförsäkring eller Svedea ska också vara bra har jag hört.

Skriv svar